نسخه چاپی

پشت پرده عقب نشینی اوباما

مشخص بود كه باراك اوباما از سوی جناح جنگ‌طلب آمریكا به ویژه شبكه صهیونیستی برای ‌تصمیم حمله به سوریه در فشار قرار گرفته بود و این فشار را از لابلای اظهارات اوباما می‌شد تشخیص داد.

در شرایطی که انتظار می‌رفت کنگره آمریکا به درخواست باراک اوباما طرح حمله محدود به سوریه را بررسی کند اما آنگونه که اوباما در گفت‌وگو با شش شبکه خبری مهم آمریکا گفته است این طرح به این زودی‌ها در کنگره بررسی نمی‌شود ضمن آنکه طرحی که روسیه ارائه داده است، می‌تواند مانع حمله آمریکا به سوریه شود.



اوباما این سخنان را در شرایطی بر زبان جاری کرد که بسیاری از رسانه‌های جهانی از شکست حیثیتی اوباما و آمریکا به‌ خاطر تهدیدهای توفنده حمله به سوریه و سپس عقب‌نشینی گام به گام از حمله سخن به میان آورده‌اند.



پیش از این اوباما با متهم کردن دولت سوریه به کاربرد سلاح شیمیایی در حومه دمشق گفت که دولت این کشور را تنبیه می‌کند. در گام بعدی نخست‌وزیر انگلستان و چند کشور عربی و ترکیه هم گفتند در طرح حمله به سوریه مشارکت می‌کنند اما بعدا پارلمان انگلستان با حمله به سوریه مخالفت کرد و انگلستان ناچار کنار کشید و ائتلاف ضدسوری در هم شکست. حال به نظر می‌رسد اوباما هم تیر خلاص را به این ائتلاف وارد کرده است.



اعتماد هم گزارش داده که خبر هشدار سال گذشته ایران نسبت به استفاده شورشیان سوری از تسلیحات شیمیایی تأییده شده و نوشته: کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با استناد به نامه نگاری‌های دیپلماتیک که به بیرون نشت کرده است، نوشت که ایران از ماه جولای سال ۲۰۱۲ به واشنگتن هشدار داده بود که شورشیان سوریه به تسلیحات شیمیایی دست یافته‌اند و از آمریکا خواست «یک هشدار جدی و فوری» برای گروه‌های شورشی بفرستد تا از آن‌ها استفاده نکنند.



نامه‌ای که به دست مانیتور رسید، مورخ هجدهم جولای و یکم دسامبر ۲۰۱۲ است. به نوشته این روزنامه در این نامه آمده است خبرهای نگران کننده‌ای درباره مقدمه چینی نیروهای شورشی در سوریه برای استفاده از تسلیحات/ عناصر شیمیایی به دست آمده است. ایران علاوه بر عناصر دخیل در خشونت‌ها، کشورهای حامی آن‌ها از جمله دولت امریکا را برای هر گونه توسل به تسلیحات / عناصر شیمیایی توسط آن گروه‌های شورشی مقصر می‌داند.



منابع آگاه در ایران که یک نسخه از این نامه را به شرط فاش نشدن هویتشان به روزنامه مانیتور دادند، گفتند که این نامه در دوره محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین در ایران ارسال شد. یک مقام وزارت امور خارجه امریکا صحت این نامه را تأیید نکرد و گفت: ما درباره نامه نگاری‌های دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کنیم. ایران که خود در دوران جنگش با عراق تحت حمله تسلیحات شیمیایی قرار گرفته بود بار‌ها مخالفتش با استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط هر کشوری را اعلام کرده است.



روزنامه جمهوری اسلامی هم در سرمقاله خود در‌باره چرایی تغییر نظر اوباما نوشته: در داخل آمریکا و در میان مردم، مخالفت‌ها با جنگ به مراتب شدید‌تر است و براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها ۶۰ درصد آمریکایی مخالف این جنگ می‌باشند.



با توجه به این مسائل، طرح روسیه در واقع راه گریزی برای اوباما بود تا از این دوراهی دشوار و سردرگمی نجات پیدا کند. محول ساختن آغاز جنگ به تصمیم گیری کنگره نیز تلاشی بود که آمریکا برای به دست آوردن فرصت بیشتر و فرار آبرومندانه از جنگ به عمل آورد.



مشخص بود که باراک اوباما از سوی جناح جنگ‌طلب آمریکا به ویژه شبکه صهیونیستی برای ‌تصمیم حمله به سوریه در فشار قرار گرفته بود و این فشار را از لابلای اظهارات اوباما می‌شد تشخیص داد.



دولتمردان آمریکایی در برنامه حمله نظامی به سوریه آنچنان منزوی و تنها مانده‌اند که هرگز تصور آن را نمی‌کردند. به جز فرانسه، عربستان، امارات و ترکیه، هیچ کشوری حاضر نشد آمریکا را در ماجراجویی نظامی‌اش در سوریه همراهی کند و این ضربه بزرگ و تحقیر کننده‌ای به آمریکا بوده است.



این اتفاق‌ در عین حال بیانگر بروز پدیده جدیدی در جهان است که در آن، دیگر کشور‌ها حاضر نیستند حتی با وجود تهدید‌ها و تطمیع‌ها، در طرح‌های تجاوزکارانه و مداخله جویانه آمریکا در سایر نقاط جهان به بهانه‌های مختلف مشارکت کنند.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...