نسخه چاپی

جایگاه ویژه‌ ی ایران در سیاست خارجی تركیه

اومیت یاردیم سفیر تركیه در تهران در دیدار با دو تن از اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری تركیه دارد.

به گزارش نما، اومیت یاردیم سفیر ترکیه در تهران عصر دیروز به طور جداگانه با ابراهیم آقامحمدی و منصور حقیقت‌پور دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر ترکیه در این دیدارها با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور خواستار گسترش مناسبات فیمابین تهران ـ آنکارا در زمینه‌های گوناگون شد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری ترکیه دارد، از این رو گسترش روابط دوستانه فیمابین برای ترکیه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به سفر رئیس مجلس ملی ترکیه به تهران این دیدار را سبب تقویت پیوندهای برادرانه و مودت‌‌آمیز میان دو کشور خواند و از میزبانی مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.

ابراهیم آقامحمدی نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور از فرصت‌ها و توانمندی‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌های دوستانه در زمینه‌های مختلف از جمله در عرصه اقتصادی و بازرگانی برخوردارند بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: گسترش روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در منطقه در تأمین امنیت و ثبات خاورمیانه نقش مهمی خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: مناسبات پارلمانی از جایگاه ویژه‌ای در روابط میان کشورها برخوردار است و مجلس شورای اسلامی از روند توسعه مناسبات با ترکیه حمایت می‌کند.

منصور حقیقت‌پور نیز در دیدار جداگانه با سفیر ترکیه با اشاره به مناسبات خوب فیمابین خواستار افزایش رایزنی‌ها و مشورهای نزدیک میان مقامات دو کشور شد و گفت: دو کشور همسایه و مسلمان ایران و ترکیه از قرابت‌های فراوانی در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی برخوردار هستند و می‌توانند با تعمیم آن به سایر عرصه‌‌ها به تحکیم و تقویت روابط خود بپردازند.

وی خواستار افزایش مراودات میان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه شد.

نایب ‌رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار نسبت به دستاوردهای سفر امروز رئیس مجلس ترکیه به تهران در تقویت مناسبات فیما بین ابراز امیدواری کرد.

۱۳۹۲/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...