نسخه چاپی

محمدحسين جعفريان :

تلاش حماس برای رهایی از زندان قطر!

به گزارش نما، روزنامه « الاخبار لبنان» نوشته است؛ «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس با نوعی محاصره در قطر مواجه است.

او و دیگر رهبران این جنبش بدترین روزهای خود را سپری می‌کنند... به نظر می‌رسد برخلاف استقبال خوش و با شکوه «دوحه» از حماس، کم کم مقامهای قطری چهره واقعی خود را نشان داده و رفتار بسیار بدی را با آنها در پیش گرفته‌اند.بیشتر ناظران و کارشناسان سیاسی مسایل منطقه چنین روزهایی را پیش بینی می‌کردند.کاملاً واضح بود قطر به خاطر فشار آوردن بر دمشق و سلب مشروعیت از اسد که مدعی دفاع از فلسطینیان و جریان مقاومت بود، حماس را به وعده‌های رنگارنگ ترغیب به خروج از سوریه کردند. هدف دیگر دوحه نظارت بر فعالیتهای دفتر سیاسی این جنبش و کنترل آن از نزدیک بود.
سالهاست قطر عملاً در خدمت اجرای پنهان و گاه آشکار سیاستها و مقاصد تل آویو در منطقه و بویژه کشورهای عربی است. برهمین اساس همزمان با آغاز درگیری‌ها در سوریه آنها با اشاره صهیونیستها تلاش کردند، حماس را از اسد دور کرده و در گام بعدی رو در روی دمشق قرار دهند. با این اتفاق هم دولت سوریه تضعیف می‌شد و هم رزمندگان حماس به جای تقویت خود و آمادگی مبارزه با رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری انرژی خود را در نبردهای طولانی و بیهوده با ارتش سوریه تلف می‌کردند. بدیهی است با این سیاست شیطانی از دو طرف که کشته می‌شد، صهیونیستها سود می‌بردند.
خالد مشعل با وجود تجربه قابل ملاحظه سیاسی، فریب قطری‌ها و وعده‌های رنگارنگ آنان را خورد. او در مصاحبه‌های مختلف علیه دولت سوریه موضع گرفت و مقر دفتر را به دوحه برد، اما باگذشت زمان دریافت خود و سازمانش را به چه ورطه‌ای انداخته است. در قطر تمام حرکات، تماسها و ملاقاتهای آنها بشدت کنترل می‌شد. دایم تحت فشار بودند تا افزون بر موضعگیری علیه اسد، نیروهایشان را نیز برای جنگ به سوریه اعزام کنند. مقاومت در برابر این درخواستهای بی شرمانه قطری‌ها، عواقب بد و سختگیری‌های بیشتری برای آنها به دنبال داشت. تا آنجا که عاقبت به فکر خروج و در واقع فرار از دوحه افتاده‌اند.
اکنون منابع نزدیک به خالد مشعل اعلام کرده‌اند، او و عمده سران دفتر سیاسی حماس به طور جدی در فکر انقال مقر اقامت وی و دفتر جنبش از دوحه به هر مکان دیگری از جمله «بیروت»، «تهران» و حتی «خارطوم» در سودان هستند. آنها مذاکرات گسترده و مهمی را در این خصوص آغاز کرده‌اند. جنبش حماس و همپیمانان فلسطینی‌اش تنها جریان معتقد به مبارزه تا آزادی همه سرزمینهای اشغالی و مخالف مذاکرات تحقیر آمیز جاری به بهانه صلح با رژیم صهیونیستی‌اند. آنها هنگام انتقال مقر خود به دوحه و نظر به پیشینه این شیخ نشین باید در می‌یافتند قطری‌ها بی گمان به جای یاری رساندن به این آرمان جهادی، به هر طریق مانع کارشان خواهند شد. دریغ که آن زمان تهران هشدارهای لازم را به خالد مشعل داد، و اما او باز هم بازی خورد. با اوضاع پیش آمده آنها باید تا خروج امن از قطر مراقب جان اعضای ارشد خود و نیروهای احتمالی نیز باشند؛ زیرا این مباشر تل آو یو به سادگی آنان را رها نخواهد کرد!

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...