نسخه چاپی

جزئیاتی جدید در خصوص پهباد ایرانی یسیر

فرمانده گروه پهباد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش، گفت: با توجه به ابعاد، نوع سازه، بدنه و نوع محموله ای كه هواپیمای بدون سرنشین یسیر حمل می كند این هواپیما برای شناسایی هوایی طراحی شده است.

به گزارش نما، سرهنگ رضا خاکی در گفت وگو با بخش خبری ساعت 20 شبکه چهارم سیما در پاسخ به اینکه چرا پهبادها این میزان مورد توجه کشور های مختلف قرار گرفته اند،گفت:سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چرا که این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمی کند. و تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را می توان در یک زمان به پرواز در آورد.
وی در پاسخ به این پرسش که یسیر و شاهد 129 که اخیرا رونمایی شده است، چه تفاوتهایی با هم دارند، اظهار داشت:هواپیماهای بدون سرنشین در کلاس ها و برای ماموریت های مختلف طراحی می شود.شاهد 129 ماموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده شود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محموله ای که حمل می کند برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
وی در خصوص اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد، گفت: یسیر بین 7 تا 10 ساعت می تواند پرواز داشته باشد.
سرهنگ خاکی در این زمینه با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین بر خلاف تصور عامه بدون سرنشین است، اما بدون خلبان نیست، تصریح کرد:این هواپیماها دارای دو خلبان هستند، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز در می آورد، تنظیمات مربوطه را انجام می دهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار می دهد.خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، اما در عین حال پهباد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام ماموریت به هر سه اینها متکی است.
فرمانده گروه پهباد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در خصوص امکانات این هواپیما، گفت:یسیراز نظر دوربین هواپیما بزرگ نمایی خوبی دارد که می تواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویر برداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود این گونه هواپیماها می تواند در هر نقطه ای پرواز کند ودر هر نقطه ای بنشیند.
وی در پاسخ به اینکه دستگاه های کنترل این پهباد را هم می توان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است، خاطرنشان کرد:به طورکلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن می تواند به صورت سه پایه یا خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.
سرهنگ خاکی با تاکید بر اینکه سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا است، در پاسخ به این سوال که آیا سیستم های راداری می توانند این هواپیماها را بگیرند، گفت: هواپیمای بدون سرنشین به خاطر جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آیرو دینامیکی شان معمولا رادار گریز ساخته می شوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.
وی در خصوص اینکه آیا این هواپیماها هم جعبه سیاه دارد، اظهار داشت: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه تیک آف تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره می کند.

۱۳۹۲/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...