نسخه چاپی

محمد بنا: حاضرم به تیم ملی برگردم

محمد بنا می گوید: رسول خادم انسان كاربلدی است و قدمش روی چشم همه جامعه كشتی قرار داردو همه او را دوست دارند اما من زمانی می‌توانم برنامه‌ریزی‌هایم را عملی كنم تا موفقیت‌ها تداوم داشته باشد كه بودجه‌ی لازم وجود داشته باشد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران می‌ گوید که اگر تکلیف ریاست فدراسیون کشتی مشخص و خواسته هایش برآورده شود، حاضر است دوباره به تیم ملی بازگردد.

محمد بنا درباره تغییر و تحولات صورت گرفته در فدراسیون کشتی اظهار کرد: هنوز تغییر و تحول خاصی صورت نگرفته و تنها خطیب رفته است در حالی که خادم آن زمان هم همه کاره بود. رسول خادم انسان کاربلدی است و قدمش روی چشم همه جامعه کشتی قرار داردو همه او را دوست دارند اما من زمانی می‌توانم برنامه‌ریزی‌هایم را عملی کنم تا موفقیت‌ها تداوم داشته باشد که بودجه‌ی لازم وجود داشته باشد. آیا با سرپرستی رسول خادم بدهی 6-5 میلیاردی فدراسیون پرداخت خواهد شد؟ البته این تغییرات تازه انجام شده و باید ببینیم که خادم به عنوان سرپرست فدراسیون چه امتیازاتی می‌تواند از وزارت ورزش و جوانان بگیرد.

با خادم مشکلی ندارم، او بزرگ کشتی است

وی درباره‌ی این‌که آیا با خطیب مشکل داشتی یا با خادم، گفت: به خدا من با هیچ‌کس مشکلی ندارم. یک روز می‌گویند بنا با رنگرز مشکل دارد یک روز می‌ گویند با خادم مشکل دارد اما من با هیچ‌کس مشکلی ندارم. رسول خادم بزرگ کشتی ایران است و زمانی که من در کشتی بودم مسوولیت فرنگی را با صحبت کردن با او دوباره قبول کردم. من 10 سال در کشتی فرنگی حضور داشتم و خادم یک سال می‌شد که آمده بود و تازه‌نفس بود اما من از سال 2003 که با جوانان کارم را شروع کردم استخوان‌بندی این بچه‌هایی که مدال گرفته‌اند را از همان سال‌ها شکل دادم. وقتی من با کشتی‌گیرانم صحبت می‌کردم می‌گفتم که به دنبال ایده‌آلی هستم که احتیاج به گذشت و زجر کشیدن دارد و اگر بناست به آنها برسیم صاحب همه چیز خواهیم شد. یعنی صاحب آن جایگاهی که به دنبالش بوده‌ایم.

بنا افزود: ما 10 سال زحمت کشیدیم که به قهرمانی المپیک ختم شد ولی آیا بعد از قهرمانی المپیک جایگاه کشتی بهتر شد؟ مطمئنا بهتر نشد. شاید از چمن‌گلی و همکارانش که تازه سر کار آمده‌اند توقع خاصی نباشد اما جامعه‌ی کشتی فرنگی بعد از 10 سال زجری که محمد بنا به کشتی‌گیران و مربیانش داده بود از بنا توقع داشت که به دنبال حق و حقوق فرنگی‌کاران باشد.

نمی توانستم در تیم ملی به سوریان، نوروزی و نعمت پور عدس پلو بدهم

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: آیا من باید می‌آمدم و از امثال سوریان، نوروزی و نعمت‌پور دعوت می‌کردم که به اردوی تیم ملی بیایند و عدس‌پلو بخورند؟ جامعه‌ی کشتی فرنگی از من توقع داشت و وقتی دیدم نمی‌توانم آن کاری که لازم است را برآورده کنم صلاح دیدم که نباشم.

بنا با اشاره به این‌که هنوز تکلیف خود وزارت ورزش هم مشخص نیست، یادآور شد: وزارت ورزش و جوانان هنوز بلاتکلیف است و مشخص نیست که آقای صالحی امیری وزیر می‌شود یا خیر. به نظرم ابتدا باید تکیف وزارت و پس از آن تکلیف ریاست فدراسیون کشتی مشخص شود تا بتوان تصمیم قاطعی گرفت.

باید دید رسول خادم چه امتیازاتی از وزارت ورزش می گیرد

وی ادامه داد: وقتی شنیدم که قرار است اول آبان انتخابات فدراسیون کشتی باشد خیلی خوشحال شدم. یکی دو کاندیدا حضور داشتند که اگر رییس می‌شدند می‌توانستند برای کشتی کارهای بسیار خوبی انجام دهند. شخصی مثل امیر خادم واقعا کاربلد و خوب است و یزدانی‌خرم هم طی آن سال‌ها که حضور داشته واقعا مدیریت کرد و اگر عباسی اشتباه نمی‌کرد و او را برکنار نمی‌کرد شاید در المپیک نتایج بهتری می‌گرفتیم. اگر انتخابات اول آبان برگزار می‌شد و یکی از این دو نفر انتخاب می‌شدند من بسیار خوشحال بودم. الان هم که رسول خادم سرپرست شده باید ببینیم چه امتیازاتی از وزارت ورزش می‌گیرد و آن وقت من در خدمت دوستان هستم.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پاسخ به این سوال که آیا رسول خادم می‌تواند از پس ریاست فدراسیون کشتی بربیاید، تصریح کرد: قطعا او می‌تواند از پس ریاست فدراسیون بربیاید. شما اگر مصاحبه‌های یک سال اخیر من را ببینید دغدغه‌ی اصلی‌ام داستان امکانات برای یک تیم در حد قهرمان المپیک بوده است. حالا هم تیم آزاد قهرمان دنیا شده، شاید خادم تازه نفس با نفراتش این توان را داشت که با کمبود امکانات بسازد اما من بعد از 10 سال زحمت کشیدن دیگر حوصله‌ی این کار را نداشتم و توقع جامعه‌ی فرنگی هم از من بالا بود.

بنا با اشاره به این‌که رسول خادم یک مدیر باسواد و قهرمان المپیک است، گفت: چرا شخصی مثل رسول خادم که هم مدیریت می‌داند، هم باسواد است و هم قهرمانی المپیک دارد و از جنس کشتی است از ابتدا رییس فدراسیون نشد؟ مگر نمی‌شد کاندیداها دوباره اسم‌نویسی کنند و رسول هم کاندیدا شود تا با ریاستش کشتی از بلاتکلیفی دربیاید؟ اما حالا با این سرپرستی، کشتی هم‌چنان بلاتکلیف است.

تکلیف فدراسیون مشخص شود، حاضرم برگردم

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که آیا اگر تکلیف وزارت ورزش و ریاست فدراسیون کشتی مشخص شود دعوت به همکاری با تیم ملی را قبول خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بله، من همیشه حرفم این بوده که اگر رسول خادم دفتری در خانه کشتی دارد و امور کشتی را می‌چرخاند پس دفتر رییس، نایب رییس و دبیر فدراسیون چه نقشی دارند؟ ما باید تکلیفمان را مشخص کنیم که چه کسی حرف اول را می‌زند. حرف اول و آخر کشتی را نه سرپرست، نه نایب رییس و نه دبیر فدراسیون می‌زند بلکه باید رییس فدراسیون حرف اول و آخر را بزند. پس ما باید تکلیف رییس فدراسیون را مشخص کنیم؛ چون او قرار است چهار سال با برنامه‌ریزی کار کند.

وی افزود: این یک سالی هم که قبل از جهانی طی شد به خاطر لابی‌های رسول خادم بود که توانست وضعیت کشتی را جمع و جور کند. فکر می‌کنید رضایی، طلایی، محمدی و مربیان و کشتی‌گیران اگر رسول نبود با این وضع بی‌پولی یک ثانیه هم می‌ماندند؟ پس رسول خادم توانسته اوضاع کشتی را حفظ کند؛ چون تازه‌نفس بوده است. البته اگر او هم رییس شود و قرار باشد با همین وضع فعلی به فدراسیون بودجه بدهند مطمئن باشید که نمی‌تواند وضعیت را تحمل کند.

ما زیاده خواه نیستیم

بنا در ادامه بیان کرد: من متاسفم که وضع کشتی این‌طور شده و نمی‌دانم چرا باید این‌جور باشد و ما باید چه‌کار کنیم که نشان بدهیم استحقاق این را داریم که بهترین‌ها را داشته باشیم. ما زیاده‌خواه نیستیم اما وقتی شخصی مثل رسول خادم که بزرگ کشتی است می‌گوید بعضی مواقع برای داشتن نان هم در اردوها مشکل داشته‌ایم این اتفاق خیلی بدی است.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران افزود: امیدوارم هرچه زودتر تکلیف وزارت ورزش و پس از آن انتخابات ریاست فدراسیون مشخص شود؛ چون در این صورت تعیین بودجه برای فدراسیون صورت خواهد گرفت. بعد از آن رییس فدراسیون من را به عنوان یک سرباز صدا بزند و بپرسد که حرفم چیست. من هم حرف خود را خواهم زد و خواسته‌هایم را می‌گویم و اگر به توافق رسیدیم کار می‌کنیم. اگر هم نرسیدیم مثل این یک سال من از کشتی کنار خواهم ماند.

بنا در ادامه هم‌چنین درباره‌ی وضعیت فعلی کشتی فرنگی ایران گفت: با وجود نبود المپیکی‌ها نتیجه‌ی رقابت‌های جهانی بد نبود. البته مساله فقط المپیکی یا غیرالمپیکی بودن کشتی‌گیران نیست. ما در اردوهای تیم ملی 40 نفر بودیم. من می‌توانم قول بدهم که اگر مثلا در وزن 84 کیلوگرم که در رقابت‌های جهانی دو ایرانی (طالب نعمت‌پور و سامان طهماسبی) حضور داشتند اگر داوود اخباری، داوود عابدین‌زاده و حسین نوری هم حاضر بودند مقام‌های اول تا پنجم در اختیار آنها قرار می‌گرفت.

وی درباره‌ی فاصله‌ی بین نفرات اصلی و سایر کشتی‌گیران گفت: همه می‌گویند چرا حمید سوریان پشتوانه ندارد. مگر حسن رحیمی و مهدی تقوی پشتوانه دارند؟ اینها به مسائل ژنتیکی بازمی‌گردد. چون جوان‌های ما رشد کرده‌اند و دیگر در وزن‌های پایین باقی نمی‌مانند. چرا نبود پشتوانه در سبک وزن‌ها گفته می‌شود اما در سنگین‌وزن دیده نمی‌شود که این همه پشتوانه داریم؟ در وزن‌های پایین پیدا کردن کشتی‌گیر بسیار سخت است؛ چون زود وزنشان بالا می‌رود. من اگر سوریان یا امید نوروزی را وارد رقابت‌های انتخابی می‌کردم هیچ موقع این مدال‌ها را نمی‌گرفتیم.

با مسابقه انتخابی مشکلی ندارم اما به شیوه ی خودم

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران هم‌چنین درباره‌ی رقابت‌های انتخابی تیم ملی گفت: من با انتخابی مشکلی ندارم اما اگر روزی محمد بنا بازگردد به هیچ وجه تفکراتش با گذشته تفاوتی نمی‌کند. من دست روی کشتی‌گیر می‌گذارم و می‌گویم این خوب است یا نه.

بنا در پایان اظهار کرد: مثلا در وزن 84 کیلوگرم وقتی تشخیص می‌دادم طالب نعمت‌پور، حبیب‌الله اخلاقی، داوود عابدین‌زاده و داوود اخباری کشتی‌گیران خوبی هستند به آنها می‌گفتم که باید در رقابت‌های جایزه بزرگ باکو کشتی بگیرید و برنده‌تان به رقابت‌های جهانی اعزام شود. اما وقتی می‌بینم تفاوت کشتی‌گیری مثل حمید سوریان با سایرین از زمین تا آسمان است اگر کل دنیا هم بگویند انتخابی بگذار این کار را انجام نمی‌دهند.

۱۳۹۲/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...