نسخه چاپی

مشروح كامل دیدار لاریجانی با حضرات آیات عظام و جمعی از مسئولان استان قم

عکس خبري -مشروح کامل ديدار لاريجاني با حضرات آيات عظام و جمعي از مسئولان استان قم

رئیس مجلس 24 آذر ماه به طور جداگانه با ائمه جمعه استان قم، اعضای شورای استان قم و حضرات آیات عظام آیت الله مقتدایی، مكارم شیرازی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی، مدیرعامل فولاد غرب آسیا و ... دیدار و گفتگو كرد.

به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاری خانه ملت، "علی لاریجانی" در اولین دیدار خود، صبح روز گذشته (یکشنبه 24آذر) با ائمه جمعه مناطق جعفریه، قنوات، سلفچگان و دستجرد در استان قم دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار "حجت الاسلام دهقانی"، امام جمعه شهر جعفریه استان قم خواستار توجه به بودجه امور فرهنگی شد و گفت: فعالیت های فرهنگی نیازمند اعتبار است به طوریکه باید در امور مصلا، دارالقرآن و سایر موارد پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به مشکلات منطقه جعفریه افزود: یکی از مشکلات مردم در این منطقه فروش گوشت دام در بازار از سوی دلالان است که دولت باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

حجت الاسلام دهقانی به وضعیت نامناسب جاده جعفریه اشاره کرد و ادامه داد: جاده جعفریه حدود 35 کیلومتر است و مردم از وضعیت آسفالت آن ناراضی هستند.

در ادامه حجت الاسلام محمدعلی منتظری امام جمعه شهر قنوات، با بیان اینکه مردم ائمه جمعه را به عنوان پناهگاه خود می دانند گفت: مراجعات بسیار زیادی از سوی مردم صورت می گیرد اما ائمه جمعه در حالی که نیروی کار و دفتردار برای خود ندارند در این راستا با مشکلاتی مواجه هستند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات منطقه ای قنوات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای جاده قنوات به جعفریه اعتبار لحاظ شده اما این موضوع به صورت جدی دنبال نمی شود؛ این در حالی است که این جاده تا کنون حدود 10 و 12 نفر تلفات داشته است که حتی تلف شدن یک نفر هم برای ما دردمند است؛ لذا مشکل تاریکی جاده قنوات نیز یکی دیگر از مشکلات این منطقه است.

وی به درمانگاه قنوات اشاره کرد و افزود: شهر قنوات حدود 12 هزار نفر جمعیت دارد اما متأسفانه یک درمانگاه شبانه روزی در آنجا وجود ندارد.

وی ادامه داد: اشتغال جوانان نیز یکی دیگر از مشکلات منطقه است و با توجه به اینکه این منطقه دارای چاه نفت است اما درآمدی از آن نصیب منطقه نمی شود.

وی خواستار تأسیس کارخانه ای برای اشتغال جوانان منطقه شد و افزود: شغل مردم منطقه صیفی کاری است و در شش ماه از سال برای اشتغال به مناطق دیگر مهاجرت می کنند که این موضوع مشکلات بسیاری را در پی دارد.

امام جمعه شهر قنوات نبود دادگاه و شورای حل اختلاف را از دیگر مشکلات مردم قنوات عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه انشعاب برق در منطقه قنوات از 200 هزار تومان به 800 هزار تومان افزایش یافته است تصریح کرد: این میزان برای شهرهای بالای 20 هزار جمعیت است اما هزینه انشعاب برق برای مردم این منطقه باید براساس هزینه انشعاب برق در روستا محاسبه شود تا مشکلی متوجه مردم منطقه نشود.

حجت الاسلام ماشاءالله ابراهیمی یزدی امام جمعه دستجرد نیز در این دیدار به مشکلات مردم بخش خلجستان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مردم این منطقه در بخش دارو و درمان است به طوری که در حال حاضر در این منطقه داروخانه شبانه روزی وجود ندارد؛ ضمن اینکه با مشکل کمبود پزشک نیز مواجه هستیم که این مشکلات باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه شهر دستجرد دارای 53 روستا است به شهرک صنعتی منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات شهرک صنعتی جوانان به مناطق دیگر روی می آورند.

امام جمعه دستجرد افزود: مشکل کمبود آب در این شهرک صنعتی یکی از مشکلات است که در این راستا قرار بود با بهره برداری از سد دز مشکل آب منطقه رفع شود.

ابراهیمی یزدی به مشکلات ائمه جمعه در استان قم اشاره کرد و گفت: ائمه جمعه بعد از دو سال هنوز موفق به دریافت زمین برای شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نشده ام ضمن اینکه این موضوع را از بنیاد مسکن نیز پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدیم.

امام جمعه دستجرد همچنین خواستار بکارگیری نیروی کار برای دفاتر ائمه جمعه شد.

در ادامه دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با ائمه جمعه استان قم سیدمحمود میرقیصری امام جمعه شهر سلفچگان با انتقاد از پخش نکردن خطبه های ائمه جمعه در زمان مناسب از سوی صدا و سیما گفت: در حالی که برای یک تبلیغ تلویزیونی چندین دقیقه زمان صرف می شود اما سخنان ائمه جمعه در استان مدت زمان بسیار ناچیز از سوی رسانه ملی پخش می شود.

وی به مشکلات منطقه ای سلفچگان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه جاده سلفچگان شاهرگ کشور است و ماشین های سنگین در آن تردد می کنند اما از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و باید ترمیم شود.

وی ادامه داد: با پیگیری هایی که انجام دادیم ترمیم هایی در جاده سلفچگان صورت گرفت اما باید یک اقدام اساسی در این راستا صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرقیصری همچنین افزود: آلاینده هایی که در منطقه و روستاهای اطراف است برای مردم مشکل ساز شده است.

وی به کمبود آب در منطقه گنداب اشاره کرد و گفت: این روستا حدود 3 تا 4 هزار نفر جمعیت دارد که علاوه بر مشکل کمبود آب، به لحاظ آسفالت مشکلاتی دارد.

امام جمعه سلفچگان تأکید کرد: از آنجایی که سلفچگان منطقه حساسی به شمار می آید توجه به امور فرهنگی در این منطقه بسیار مهم است که در این راستا نیازمند بودجه فرهنگی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بعد از شنیدن سخنان ائمه جمعه ضمن خوشامدگویی به آنها گفت: ائمه جمعه تکیه گاهی برای مردم هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مشکلات ائمه جمعه مربوط به نیروی کار دفاتر امام جمعه است لذا فردی که مورد انتخاب است معرفی شود تا برای بکارگیری در دفاتر ائمه جمعه از وزارت آموزش و پرورش یا نهادهای مرتبط مأمور به خدمت شوند.

وی درباره مشکلات فرهنگی تشریح شده از سوی ائمه جمعه نیز گفت: به دلیل اینکه کارهای فرهنگی باید پر رونق تر شود این موضوع را پیگیری می کنیم.

لاریجانی درباره مشکلات منطقه ای ائمه جمعه نیز قول مساعدات برای رفع مشکلات به ویژه جاده جعفریه داد.

این نماینده مردم در مجلس نهم همچنین درباره فقدان درمانگاه شبانه روزی در برخی مناطق گفت: در این راستا باید با آقای حجازی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مذاکره شود تا مشکلات را پیگیری و در صورت امکان درمانگاه منطقه قنوات شبانه روزی شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مدت زمان پخش سخنرانی ائمه جمعه، با بیان اینکه این سخنرانی ها باید دقیق تر پخش شود خواستار اختصاص مدت زمان مناسب برای پخش خطبه های ائمه جمعه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نیز گفت: موضوع رفع آلاینده های شهرک های صنعتی نیز باید در دستور کار باشد و مشکلات را پیگیری می کنیم.

دیدار اعضای انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده با رئیس مجلس

لاریجانی همچنین در دومین دیدار خود با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده ملاقات کرد.

در این دیدار اعضای انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات خود پرداختند.

براساس این گزارش تاجیک عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران با بیان مشکلات دامداران، گفت: فشار بر صنعت دامداری از سال1389 آغاز شد به طوری که در نیمه سال 90، قیمت شیر به صورت دستوری 630 تومان اعلام شد و این در حالی است که براساس آمار و اطلاعات قیمت تمام شده شیر برای دامداران 840 تومان برآورد شد.

وی افزود: بعد از گذشت 4 تا 5 ماه قیمت شیر به 750 تومان افزایش یافت؛ در این زمان از طریق کارشناسان مورد اعتماد در بهمن‌ماه 90 قیمت تمام شده شیر 996 تومان اعلام شد که گاوداران از فروردین 91 آماده شروع فروش شیر خود به کارخانجات با همین قیمت بودند.

تاجیک افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد که براساس آن قرار بود علوفه دامداران تا پایان فروردین 93 با ارز 1226 تومان تامین شود، این در حالی است که بسیاری از دامداران سراسر کشور بخش اعظمی از علوفه خود را دریافت نکردند که این موضوع در مناطق دورافتاده و محروم مشهودتر است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش قیمت علوفه بسیاری از دامداران تحت فشار قرار گرفتند، ادامه داد: در این شرایط دامداران مجبور شدند بسیاری از گاوهای شیری خود را روانه کشتارگاه کنند.

وی افزود: در دولت جدید قرار شد علوفه دامداران تامین شود و کارخانجات نیز شیر را با افزایش 15 درصدی و با قیمت 1458 تومان از دامدار خریداری کنند که ما اعلام کردیم حتی حاضر هستیم شیر را با قیمت 1350 تومان در اختیار کارخانجات قرار دهیم.

تاجیک تاکید کرد: در جلسه با نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت توافق کردیم با توجه به شرایط کشور هیچگونه افزایش قیمتی در محصول شیر نداشته باشیم، اما مشروط بر اینکه دولت نیز علوفه دامدار را تامین کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران با بیان اینکه ادامه تولید شیر از سوی دامداران به معنای سوده بودن صنعت دامداری نیست، گفت: فعالان این بخش عاشق کار خود هستند.

وی همچنین به وعده کمک 600 میلیارد تومانی دولت به دامداران اشاره کرد و گفت: با تایید جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار شد این مبلغ به‌عنوان یارانه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، اما هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار به ما اعلام کردند این مبلغ به 450 میلیارد تومان کاهش یافته است.

تاجیک تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم معاونت راهبردی رئیس جمهور از این موضوع اطلاعی ندارد و نامه‌ای مبنی بر پرداخت یارانه 450 میلیارد تومانی به دامداران به این معاونت ارسال نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی گاوداران شیرده استان تهران در پایان گفت: ما موافق آزادسازی قیمت شیر هستیم و در این شرایط علوفه خود را با ارز آزاد تامین می‌کنیم. همچنین حاضر هستیم شیر با قیمت 1350 در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهیم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیر با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: باید مشکل قیمت شیر به طوری که هم به نفع مصرف‌کننده و هم به صرفه‌ برای دامدار باشد در نظر گرفته شود.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه ملاحظه رئیس جمهور برای عدم افزایش قیمت شیر به دلیل این است که محصول شیر با سلامت مردم در ارتباط است، گفت: اگر قیمت شیر آزاد شود باید یارانه آن در اختیار کارخانجات لبنی قرار گیرد تا قیمت تمام شده این محصول برای مردم کاهش یابد.

دیدار رئیس دامپزشکی استان قم با لاریجانی

در ادامه دیدارهای روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی، رفیعی رئیس دامپزشکی استان قم گزارشی از عملکرد سازمان دامپزشکی قم را به رئیس مجلس ارائه داد.

رئیس دامپزشکی استان قم با اشاره به مخاطرات دامپزشکی ،گفت: دراین زمینه دامپزشکان با مخاطراتی از قبیل بیماری های مشترک انسان و دام مواجه هستند و علی رغم این مشکلات از طرفی مزایایی که در گذشته برای پرسنل سازمان دامپزشکی وجود داشت قطع شده است.

وی همچنین خواستار پیگیری رفع مشکل پرداخت حق مأموریت پرسنلی که به مناطق محروم اعزام می شوند، شد.

علی لاریجانی درباره حقوق و مزایای پرسنل دامپزشکی قم گفت: به دلیل اینکه این موضوع بار مالی دارد مجلس به طور خاص نمی تواند مشکل را حل کند اما دولت می تواند لایحه ای در این راستا ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه استان قم یکی از قطب های دامپروری در کشور است مشکلات این بخش باید رفع شود.

دیدار مدیرعامل فولاد غرب آسیا با رئیس مجلس

دیدار مدیرعامل فولاد غرب آسیا با لاریجانی چهارمین دیدار رئیس مجلس در روز گذشته بود.

در این دیدار، حقیقی مدیرعامل فولاد غرب آسیا به مشکلات این بخش اشاره کرد و گفت: بانک ها در گشایش اعتبارات ریالی برای خرید مواد اولیه صنعت فولاد سختگیری و وثیقه‌های سنگین نیز دریافت می کنند.

به گفته مدیرعامل فولاد غرب آسیا این کارخانه 600 نفر کارگر دارد و جزو کارخانه های تازه تأسیس و مدرن کشور است که مواد اولیه کارخانه های خودروسازی که یکی از فعالیت های این کارخانه تأمین مواد اولیه شرکت های خودروسازی است.

علی لاریجانی در دیدار با مدیرعامل فولاد غرب آسیا وعده مساعدت داد.

لاریجانی: کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه به اعتبارات شهرداری‌ها توجه می‌کند

در ادامه دیدارهای روز گذشته، اعضای شورای استان قم ضمن در دیدار با لاریجانی به ارائه مشکلات خود پرداختند.

رئیس شورای استان قم با اشاره به نقش و جایگاه شورای استان تصریح کرد: وظایفی که بر عهده شوراها قرار دادند بسیار عظیم و سنگین است به طوری که نظارت بر دستگاه های اجرایی، بررسی مشکلات استان، شهر و بخش نیز از وظایف شورای استان و شوراهای فرادستی است.

ابوالحسنی با بیان اینکه تصمیم گیری و مصوبات شوراها براساس نیاز و خواسته مردم در شوراها صورت می گیرد افزود: شوراها به عنوان پارلمان استانی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی به مشکلات شورای استان قم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود سه ماه از تشکیل شورای استانی قم می گذرد اما یک اتاق کوچک در شورای شهر در اختیار این شورا قرار گرفته است، این در حالی است که قانون استانداران را موظف کرده تا تجهیزات لازم را در اختیار شوراها قرار دهند اما با توجه به سه مکاتبه اخیر با استاندار اما همچنان مکان مناسبی برای استقرار نداریم.

ابوالحسنی به مشکلات اعتباری شورای استان قم اشاره کرد و گفت: حدود 25 میلیارد ریال برای شوراهای استان، بخش و شهرستان اختصاص یافته که این میزان تنها برای حق جلسات و هزینه های ستادی و استانی است.

وی با انتقاد از لغو عضویت اعضای شورای استان ها در شورای برنامه ریزی استان گفت: براساس قانون یکسری از وظایف شوراهای استانی کاهش یافته به طوری که عضویت اعضای شورای استان ها در شورای برنامه ریزی استان که در گذشته سه نفر بودند به یک نفر کاهش و سپس عضویت آنها در شورای برنامه ریزی استان لغو شد.

در ادامه نیز بختیاری عضو شورای استان قم با اشاره به اینکه جایگاه قانونی شورای استان تعریف مشخصی ندارد خواستار تبیین جایگاه شوراها به لحاظ قانونی از سوی مجلس شد.

وی ادامه داد: در حالی که شهر قم از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما شهرهای اطراف آن نیز ظرفیت های زیادی دارند که در حال حاضر تمرکزها به مرکز استان شده و ظرفیت های شهرهای حومه نادیده گرفته شده است.

در ادامه دیدار اعضای شورای استان قم با رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از اعضای این شورا به طرح الحاق یک تبصره به ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: براساس این طرح دو درصد از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد؛ طرح یادشده در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده اما مسکوت مانده است.

وی خواستار پیگیری این موضوع از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

عضو شورای بخش سلفچگان نیز گفت: در حالی که مردم این منطقه با مشکل گاز مواجه هستند اما شرکت گاز برای آغاز طرح گازرسانی به این منطقه تقاضای 6 میلیارد تومان به عنوان خودیاری کرده است اما با توجه به اینکه اغلب مردم این منطقه از طریق کمیته امداد امرار معاش می شوند و همچنین آغاز فصل زمستان خواستار دستور لازم برای آغاز طرح گازرسانی بدون دریافت 6 میلیارد تومان هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به مشکلات اعضای شورای استان قم درباره لغو عضویت اعضای شورای استان در شورای برنامه ریزی و سایر شوراها گفت: مشکل لغو حضور اعضا در شوراها را می توان رفع کرد اما به دلیل اینکه کار شوراها غیر اجرایی است نمایندگان مجلس نیز همانند اعضای شورای استان حق رأی ندارند و این موضوع قابل حل نیست.

وی گفت: اینکه برای شورای استان ها یا شوراهای فرادستی شأن اجرایی قایل شویم از نظر مجلس مشکلی ندارد اما شورای نگهبان به این موضوع به استناد قانون اساسی ایراد می گیرد.اگر پیشنهادی در این راستا وجود دارد ارائه شود تا شاید راه حلی برای آن وجود داشته باشد.

وی درباره مشکل مکان حضور شورای استان قم نیز گفت: این موضوع باید با استاندار و شهرداری در میان گذاشته شود تا جایگاهی برای شورای استان فراهم شود.

لاریجانی با بیان اینکه بودجه شهرداری ها یکی از مهمترین مسائل است افزود: شهرها و بخش های استان قم با مشکلات بسیاری مواجه هستند لذا باید هم شهرداری ها و هم شورای شهر فعال تر شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه 93 به بودجه شهرداری ها توجه می کند، گفت: البته وضعیت دولت به لحاظ درآمدی مناسب نیست اما با توجه به بضاعت دولت تلاش می کنیم مشکل بودجه شهرداری ها رفع شود.

دیدار رئیس مجلس با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی

لازم به ذکر است، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته با آیت الله مقتدایی، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دیدار و گفت و گو کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین دیدار خود با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه لایحه بودجه امسال دولت سر وقت ارائه شده است، گفت: بودجه سال 93 رویکرد خوبی دارد.

لاریجانی در این دیدار همچنین گزارشی از سفرهای خارجی خود ارایه کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این دیدار ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر را ستود و موضوعاتی درباره مسایل فرهنگی را متذکر شدند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز دیدار و گفتگو کرد.

۱۳۹۲/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...