نسخه چاپی

اصلاح‌طلبان تئوریسین واحد ندارند

عکس خبري -اصلاح‌طلبان تئوريسين واحد ندارند

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با بیان اینكه حجاریان از تئورسین‌های اصلاحات است اما این جریان یك تئورسین واحد ندارد، گفت: پیشنهاد حجاریان برای امكان انحلال مجلس توسط دولت را نمی‌پسندم چون مطلوب شرایط فعلی نیست.

به گزارش نما؛ به نقل از فارس،داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم با اشاره به اظهارات اخیر حجاریان درباره تغییر قانون اساسی و امکان انحلال مجلس توسط دولت، گفت: این پیشنهاد از الزامات نظام پارلمانی است در نظام پارلمانی زمانی که بین 2قوه مقننه و مجریه اختلاف پیش می‌آید،رئیس قوه مجریه، مجلس را منحل می‌کند و انتخابات مجلس مجدداً برگزار می‌شود
وی با بیان اینکه در نظام‌های پارلمانی رئیس‌ دولت با مجلس همسو است، افزود: با توجه به اینکه در نظام‌های پارلمانی رئیس دولت از طرف پارلمان انتخاب می‌شود و بر همین اساس با مجلس همسو است و در حقیقت در این روش، نخست وزیر رئیس‌ دولت است.
قنبری با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران شبه‌ پارلمانی و یا ریاستی است، تصریح کرد: در مدل نظام ما، رئیس‌جمهور از طرف مردم انتخاب می‌شود و نه از سوی مجلس.
نماینه سابق مجلس با تاکید بر اینکه اظهارات حجاریان برای برون رفت از مشکلات در صورت اختلاف مجلس و دولت بوده است، گفت: بنده پیشنهاد آقای حجاریان مبنی بر امکان انحلال مجلس توسط دولت را برای شرایط کنونی مطلوب نمی‌دانم اما معتقدم که باید یک سازوکار بدون اصلاح قانون اساسی اندیشه شود.
وی گفت: پیشنهاد آقای حجاریان به این دلیل بود که برخی نمایندگان در برابر خواست ملت مقاومت می‌کنند، مثلا در مقابل همین دولت آقای روحانی برخی مقاومت کردند. گرچه رئیس‌جمهور و نمایندگان هر دو از یک مردم رای گرفته‌اند اما واقعیت این است که رئیس‌جمهور با رای اکثریت مطلق سرکار آمده است اما نمایندگان با رای اکثریت نسبی.
قنبری تصریح کرد: برخی نمایندگان حتی با 25 درصد آرای حوزه انتخابیه خود به مجلس راه یافته‌اند در حالی که رئیس‌جمهور با رای اکثریت مطلق سرکار آمده است.
داریوش قنبری با بیان اینکه بهتر است سازوکاری اندیشه شود که نمایندگان هم با رای اکثریت مطلق وارد مجلس شوند، گفت: پیشنهاد دیگر من این است که برخی خروج از مشکل اختلاف بین قوه مجریه و مقننه، انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس به طور همزمان برگزار شود.
نماینده سابق مجلس هشتم با تاکید بر اینکه پیشنهاد حجاریان برای امکان انحلال مجلس توسط دولت، در راستای تغییر نظام سیاسی از نظام شبه پارلمانی به نظام پارلمانی بوده است، گفت: بنده این طرح را مطلوب نمی‌دانم و نمی‌پسندم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا چنین پیشنهادی در دولت احمدی‌نژاد مطرح نشد، گفت: این سازوکاری است برای حل مشکل؛ اما بنده آنرا مطلوب شرایط فعلی کشور نمی‌دانم.
سخگنوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم با بیان اینکه حجاریان فردی صاحب‌نظر است، گفت: کسی در اصلاح‌طلب بودن آقای حجاریان تردیدی ندارد. گرچه ایشان قطعا از تئوریسین‌های اصلاحات است اما اصلاح‌طلبان تئوریسین‌ واحد ندارند.

۱۳۹۲/۹/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...