نسخه چاپی

جلالی در پاسخ به تذكرات نمایندگان:

جواد لاریجانی موافق دیدار هیئت پارلمانی اروپا با محكومان فتنه بود

عکس خبري -جواد لاريجاني موافق ديدار هيئت پارلماني اروپا با محکومان فتنه بود

رئیس مركز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تذكرات نمایندگان در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با محكومان فتنه گفت: مجلس در این باره هیچ كوتاهی نداشت و تمام اقدامات لازم را انجام داده است.

به گزارش نما؛ کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و میزبان هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به برخی تذکرات نمایندگان درباره دیدار این هیئت با جعفر پناهی و نسرین ستوده اظهار داشت: در ابتدا من از حساسیت همکاران گرامی تشکر می‌کنم و برای روشنگری مطالبی را عرض می‌کنم، چراکه مطالب گوناگونی در رسانه‌ها مطرح شده و ممکن است، اذهان‌ را مشوش کرده باشد.
وی افزود: آخرین سفری که گروه ایرانی با پارلمان اروپا داشت، مربوط به 6 سال پیش بود و از آن پس قرار بود که ما هر ساله یک سفر رفت و برگشت را داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نکته دوم اینکه در پارلمان اروپا به دلیل اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران، یک گروه خاص در این باره تشکیل شده است، در حالی که برای ارتباط با بسیاری از کشورها یک گروه خاص در پارلمان اروپا وجود ندارد و به شکل منطقه‌ای با برخی از کشورها رابطه دارد.
جلالی خاطرنشان کرد: نکته سوم اینکه در طول 6 سال گذشته مرتب شرایطی را برای حضور در ایران داشتند و همواره شخص آقای لاریجانی به ما می‌گفت که ما هیچ پیش‌شرطی را برای سفر نمی‌پذیریم و ما به آنها اعلام می‌کردیم که مجلس هیچ پیش‌شرطی را برای سفر نمی‌پذیرد، البته بعضی اوقات ممکن است، نارسایی‌هایی از طرف ما وجود داشته باشد.
وی افزود: در سال گذشته قرار بود که هیئت اروپایی به ایران سفر کنند و هر بار که می‌خواست این سفر صورت گیرد، اولین کسانی که مخالفت می‌کردند، صهیونیست‌ها و نمایندگان کنگره آمریکا بودند، و آنها را از این سفر باز می‌داشتند، نکته بعدی هم اینجاست به دلیل خلأ حضوری که ما در پارلمان اروپا داریم، این ارگان تبدیل به جولانگاه منافقین شده است و ضدانقلاب مرتب در پارلمان اروپا حضور دارد و متأسفانه حضور جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا بسیار کم است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی این است که گروه روابط ارتباط با پارلمان ایران در پارلمان اروپا بیشترین علاقمندی را به فرهنگ ایرانی دارد و همین خانم کرومبرگ که رئیس هیئت است زمانی که مریم رجوی در پارلمان اروپا حضور پیدا می‌کند و این خانم است که بلافاصله مخالفت می‌کند و بیانیه می‌دهد.
جلالی گفت: در ارتباط با این سفر وزارت امور خارجه به ما گفت که این هیئت هیچ پیش‌شرطی را ندارد و ما برای آخرین هماهنگی‌ها روز سه‌شنبه قبل از سفر جلسه‌ای را گذاشته‌ایم و از وزارت امور خارجه دعوت کرده‌ایم که آقای دلفی مدیرکل اروپا شرکت کرد از دبیرخانه شورای عالی امنیت دعوت کردیم هرچه زنگ زدیم عزیزی شرکت نکردند از وزارت اطلاعات به معاون وزیر اطلاع دادیم که آنها هم دو نفر از نیروهای خود را به این جلسه فرستادند، از مجلس شورای اسلامی هم بنده و آقای بروجردی بودیم.
نماینده شاهرود افزود: در آن جلسه گفتیم که ما آخرین جزئیات را با هم چک کنیم و اگر پیش‌شرطی وجود دارد بگوید، در آن زمان مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه گفت که اخیرا که گروه سوسیالیست‌های اروپا که به تهران آمدند و با آقای جواد لاریجانی ملاقات کردند آنها خواستار شدند که در سفر پارلمانی اروپا با این دو ملاقات کنند.
جلالی گفت: مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ادامه داد که آقای لاریجانی به آنها پاسخ داده‌ است که موافقت کرده‌ با ملاقات آنها با این دو، بلافاصله با مطرح شدن این مسئله ما با این ملاقات مخالفت کردیم و اعلام کردیم به عنوان مجلس با ملاقات این هیئت با افرادی به غیر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران مخالفیم، دلیل آن هم این است که اینها حرف‌های اپوزوسیون را زیاد شنیده‌اند و باید وقت بگذارند حرف‌های خود ما را هم بشنوند، هر روز در پارلمان اروپا اپوزوسیون هستند نیازی نیست با آنها صحبت کنند.
وی افزود: من با محمد‌ جواد لاریجانی تماس گرفتم و تلفن را روی اسپیکر گذاشتم که همه دوستان بشنوند، من به وی گفتم آیا شما چنین قولی دادید؟ محمد‌ جواد لاریجانی گفت، من قول دادم به این دلیل کسانی که در این کشور جرمی مرتکب شده‌اند، محاکمه شده‌اند و مدتی مجازات خود را کشیده‌اند، ما چه چیزی را داریم پنهان کنیم، اینها با هر کسی که می‌خواهند ملاقات کنند، مگر جمهوری اسلامی ایران چیزی را پنهان می‌کند؟ بنابراین ما به عنوان قوه قضائیه موافق با ملاقات هستیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نکته بعدی اینجاست که این افراد آزادند، چگونه می‌توانند ملاقات نکنند، نکته بعدی هم اینجا بود که آقای لاریجانی گفت که چون آنها میهمان‌های مجلس هستند هرچه شما بگویید ما همان را می‌کنیم، دوباره من تأکید کردم که ما به عنوان مجلس شورای اسلامی با هرگونه ملاقات خارج برنامه مخالفیم.
وی افزود: پس از اینکه تلفن قطع شد من گفتم حالا اگر اینها بخواهند ملاقات کنند و جایزه ساخاروف را به اینها بدهند چه می‌شود، مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت که امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد، چراکه جایزه ساخاروف با حضور رئیس پارلمان اروپا اهدا می‌شود، بنابراین ما به عنوان وزارت امور خارجه به شما می‌گوییم که اینها به هیچ وجه جایزه ساخاروف را نمی‌دهند، من این شبهه را مطرح کردم که اینها که آزادند در سفارتخانه‌ خارجی ملاقات کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در آنجا آقای بروجردی این پیشنهاد را داد که وزارت اطلاعات تمهیداتی بیندیشد که چنین اتفاقی نیفتاد.
جلالی گفت: بعد از این همه کار که انجام دادیم در روز اول سفر که برنامه در اختیار آنها است و به دلیل اینکه سفارت یونان رئیس دوره‌ای پارلمان اروپاست و باید اینها برنامه خود را با آنها هماهنگ کنند و تمام سفرای اروپا را دعوت می‌کنند، در آنجا حضور یافتند و این ملاقات انجام شد.
وی افزود: این عمل، عمل خلاف عضو دیپلماتیک بود و مجلس شورای اسلامی تمام اقدامات خود را انجام داد و آنچه که ما می‌توانستیم شبهات را وارد کنیم و پاسخ بگیریم، فکر می‌کنم هیچ کوتاهی را نداشتیم.

۱۳۹۲/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...