نسخه چاپی

عدم تناسب میان سوالات نمایندگان و عملكرد وزرا

عکس خبري -عدم تناسب ميان سوالات نمايندگان و عملکرد وزرا

یك عضو شورای مركزی حزب مردم‌سالاری، وجود برخی سوالات نمایندگان، خارج از حیطه قانونی وزرا را به دلیل ضعف در آیین‌نامه داخلی مجلس دانست و گفت كه مردم در انتخابات اخیر به تغییر و تحول رای داده‌اند و انتظار دارند كه این تغییرات و تحولات ایجاد شود.

به گزارش نما؛ به نقل از ایسنا،داریوش قنبری با بیان اینکه "میزان سوالات نمایندگان مجلس از وزرا هیچ تناسبی با عملکرد وزرا نداشته است"، اظهار کرد: طبق قانون اساسی، یکی از حقوق نمایندگان مجلس این است که راجع به عملکرد وزرا سوالاتی را مطرح کنند اما بحث اینجاست که در حال حاضر و در شرایطی که هنوز بیشتر سه - چهار ماه از عمر دولت نگذشته است و برخی از وزرا تازه در محل خدمت خود مستقر شده‌اند، راجع به چه مواردی مورد پرسش قرار می‌گیرند؟
وی خاطرنشان کرد: در طرح زودهنگام پرسش از سوی نمایندگان چند بحث مطرح می‌شود که از جمله می‌توان به بحث انتصابات اشاره کرد. انتصابات از جمله مسائلی است که بر اساس اصل تفکیک قوای سه‌گانه، از شئون اجرایی دولت است و دولت باید جهت پیشبرد کارها و اداره کشور کارگزاران را خود انتخاب کند. گرچه در اینجا وزرا باید در رابطه با عملکرد خود در مقابل مجلس پاسخگو باشند، اما این اختیار به وزرا سپرده شده است که پس از رای اعتمادی که از نمایندگان مجلس کسب کرده‌اند همکاران و کارگزاران خود را، خود انتخاب کنند.
این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه "در هیچ جای قانون اساسی، وزرا مکلف به جویا شدن نظر نمایندگان در رابطه با انتصابات خود نیستند"، یادآور شد: با توجه به اینکه گرایش حاکم بر مجلس با گرایشی که در دولت حاکم است، تفاوت دارد، در حقیقت مجلس به گونه‌ای نمی‌خواهد که هویت کنونی دولت پایدار شود.
قنبری با بیان این اعتقاد که "اصولگرایان حاکم در مجلس تلاش می‌کنند دولت را به نفع خود مصادره کنند"، افزود: اصولگرایانی که در حال حاضر در مجلس حاکم هستند، قبل از استقرار دولت تلاش داشتند بگویند ما برنده شده‌ایم. آنها از این طریق و با برنده اعلام کردن خود قصد داشتند دولت را به نفع خود مصادره و اعلام کنند که هویت فکری آنها پیروز شده است.
وی با تاکید بر اینکه "اصولگرایان حاکم در مجلس اکنون نیز درصدد مصادره دولت هستند"، افزود: در حال حاضر بسیاری از مدیران دولت گذشته که مدیران ناتوانی هستند، همچنان دارای مسئولیت هستند. دولت نیز بر اساس تعهداتی که به ملت داده، مکلف به ایجاد یک سری تغییر و تحولات در سطح مدیریتی کشور است؛ چراکه چنانچه قرار بر این بود که کارگزاران دولت گذشته همچنان وجود داشته باشند، مردم به آقای جلیلی رای می‌دادند و دیگر نیازی نبود که به روحانی رای دهند.
این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "مردم به تغییر و تحول رای داده‌اند و انتظار دارند که این تغییرات و تحولات ایجاد شود"، تصریح کرد: برخی نمایندگان مجلس می‌خواهند مانع این تغییرات شوند.
این فعال سیاسی با اشاره به طرح برخی سوالات نمایندگان از وزرا که خارج از حیطه وظایف قانونی وزراست، اظهار کرد: یکی از ضعف‌هایی که در آیین‌نامه داخلی مجلس وجود دارد، طرح سوالات نامربوط از وزراست. آن دسته از نمایندگانی که اکنون به این مورد انتقاد وارد می‌کنند، باید تلاش کنند که در جهت اصلاح این ضعف در آیین‌نامه داخلی عمل کنند.
قنبری با بیان اینکه "عمده مباحثی که در مجلس شورای اسلامی میان نمایندگان مطرح می‌شود، باطنی متفاوت از ظاهرشان دارد"، اظهار کرد: به طور مثال طرح سوالات پیاپی از وزرا از جمله مواردی است که باطنی متفاوت از ظاهر خود دارد و به این دلیل مطرح می‌شوند که گرایش سیاسی حاکم بر دولت در تضاد با گرایش سیاسی حاکم بر مجلس است.
وی با اشاره به نظام‌های پارلمانی در دنیا خاطرنشان کرد: در کشورهایی که نظام رایج در آنها نظام پارلمانی است، مشکلات میان مجلس و دولت به نوعی برطرف می‌شود. در این کشورها اختیاری به رئیس دولت داده می‌شود مبنی بر اینکه می‌تواند در مواردی که نمی‌تواند با مجلس کار کند، مجلس را منحل کند و با برگزاری یک انتخابات مجدد، دولت و مجلسی همسو شکل بگیرد.
این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "در کشور ما نظام پارلمانی حاکم نیست که بتوانیم مشکلات خود را به این صورت برطرف کنیم"، به نظام‌های ریاستی اشاره کرد و گفت: در نظام‌های ریاستی، وزرا به هیچ وجه قابل سوال و استیضاح نیستند و رئیس‌جمهور حقی به عنوان حق وتوی قوانین در اختیار دارد. در نتیجه در این نوع نظام‌ها به هیچ وجه مجلس و دولت نمی‌توانند تصادم آنچنانی با یکدیگر داشته باشند.
قنبری با بیان اینکه "مکانیزم تعبیه شده در نظام جمهوری اسلامی برای حل منازعات میان دولت و مجلس، مداخله رهبری است"، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌های کشور توصیه کرده‌اند که به دولت کمک کنند اما آنچه ما مشاهده می‌کنیم، واقعیت به گونه دیگری است؛ به‌گونه‌ای که حتی مجلس در این زمینه به توصیه رهبری بی‌توجهی نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: برای برطرف شدن چنین اختلافاتی، نمایندگان مجلس باید ابزارهایی را که برای حل منازعات است، مورد توجه بیشتری قرار دهند و زمانی که رهبری توصیه‌ای می‌کنند که مشکل در روابط قوا شکل نگیرد، آنها به دنبال دامن زدن به مشکلات نباشند و هویت دولت را بپذیرند و بپذیرند که دولت، دولت اصلاح‌طلبان است و با رای آن‌ها شکل گرفته است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه "یکی از راهکارهای حل اختلاف نظر میان دولت و مجلس، اصلاح سیستم انتخاباتی مجلس است"، اظهار کرد: در حال حاضر سیستم انتخاباتی مجلس سیستمی 25 درصدی یا یک چهارمی است. این سیستم به گونه‌ای است که چنانچه فردی یک چهارم رای حوزه انتخابیه خود را کسب کند، به عنوان نماینده انتخاب می‌شود. این در حالی است که به نظر من این سیستم باید اصلاح شود و مانند سیستم انتخاب ریاست جمهوری که در آن اکثریت مطلق آرا یعنی نصف به علاوه یک رای از مجموع رای‌دهندگان در نظر گرفته شده است، تغییر یابد.
قنبری افزود: چنانچه انتخابات مجلس نیز مانند انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، تا حدود زیادی زمینه برای کاستن تنش‌های ناخواسته‌ای که میان دولت و مجلس به وجود آمده است از بین می‌رود و امکان شکل‌گیری دولت و مجلسی همفکر با یکدیگر فراهم می‌شود.
این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در پایان با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مشکلات کشور بدون تکیه بر عقلانیت و اعتدال حل نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که در عقلانیت و اعتدال در روابط دو قوه تاثیرگذار است، این است که هریک از قوا به کارهای خود بپردازند و شأن و شئونات خود را رعایت کنند. این بدان معناست که قوه مجریه به کار اجرایی خود و قوه مقننه نیز به کار قانونگذاری خود بپردازد و از ورود به حیطه فعالیت یکدیگر ممانعت کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...