نسخه چاپی

توضیح وزیر ارشاد درباره تك‌خوانی خانم‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای رسایی در سوال خود گفتند هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است اما ما اعتقاد داریم برخی موارد مانند تیتراژ لالایی سریال مختارنامه كه البته درباره آن هم استفتاء هم صورت گرفت و گفتند ایرادی ندارد، مفسد‌ه‌انگیز نیستند.

به گزارش نما؛ به نقل از فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوال ملی حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز در پارلمان حضور یافت.
سوال رسایی پیش از این با حضور وزیر ارشاد در کمیسیون فرهنگی مورد رسیدگی قرار گرفته بود که پاسخ‌های علی جنتی نماینده سوال ‌کننده را قانع نکرده بود و به همین دلیل این سوال در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
در سوال رسایی آمده است «دلیل تساهل و تسامحی» که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری با پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته است، چیست؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود در پاسخ به سوال مذکور با بیان اینکه سوال حمید رسایی دارای دو بخش است، تک‌خوانی بانوان و همچنین روزنامه بهار را به بخش یادشده برشمرد.
وی اضافه کرد: درباره تک‌خوانی خانم‌ها همانطوری که در گزارش کمیسیون فرهنگی هم آمده بود در ابتدای بحث خاصی نبود؛ برخی از خبرنگاران از من پرسیدند تک‌خوانی خانم‌ها چگونه است؟ که من هم به نظر برخی از علما اشاره کردم.
وزیر ارشاد با بیان اینکه سخنان من قیدی هم داشت، تصریح کرد: قید این است که تک‌خوانی خانم‌ها و جمع‌خوانی آنها فرقی با هم ندارد و مهم این است که منصبه نداشته باشد، البته برخی رسانه‌ها سعی کرده‌‌اند که بخش دوم یعنی مفسده را حذف کنند.
جنتی در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: آقای رسایی در سوال خود گفتند هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است اما ما اعتقاد داریم برخی موارد مانند تیتراژ لالایی سریال مختارنامه که البته درباره آن هم استفتاء هم صورت گرفت و گفتند ایرادی ندارد، مفسد‌ه‌انگیز نیستند.
وی با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری برای ما دارای اهمیت است، تصریح کرد: نظر ایشان برای ما ملاک است و اگر حرفی بیان می‌شود با اتکا به نظر مقام معظم رهبری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به بخش دوم سوال حمید رسایی که به مقاله روزنامه بهار اختصاص داشت، گفت: این روزنامه در آستانه عید غدیر مقاله‌ای را منتشر کرد که به هیچ وجه قابل دفاع نیست؛ آنچه در این مقاله آمده بود مخالف مذهب رسمی کشور است.
وی اضافه کرد: این موضوع در هیأت نظارت بر مطبوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا تصمیم به توقیف روزنامه گرفته شد که این اشد مجازات بود.
جنتی افزود: نکته آقای رسایی در سوال این است که چرا در جمع اعضای هیأت نظارت نظر وزیر این بوده است که نباید روزنامه توقیف شود و جای دیگر هم گفته شد که من نسبت به توقیف ابراز تأسف کردم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه اظهار داشت: در رابطه با تخلفات مطبوعات نتیجه توسط هیئت نظارت بر مطبوعات اتخاذ می‌شود؛ البته در این باره باید به یک نکته اشاره کنم که زمانی که این مقاله به چاپ رسید روزنامه بهار توجهی به محتوای مقاله نداشت و با توجه به عنوان غلط‌انداز این مقاله که درباره غیر غدیر هم بود آنها تصور کردند که محتوا بحث مطلوبی است و آن را منتشر کردند، بلافاصله پس از انتشار این مطلب مدیر مسئول روزنامه اعلام کرد که خطایی از ما سر زده و عذرخواهی می‌کنیم و حتی در این باب سه مقاله در نقد مقاله اول به چاپ رساندند.
جنتی اضافه کرد: مدیرمسئول روزنامه پس از این ماجرا گفت من خودم، خودم را تنبیه می‌کنم و برای تنبیه روزنامه را مدتی توقیف خواهم کرد؛ این توضیحات برای برخی از اعضای هیأت نظارت این را مشخص کرد که موضوع از دست آنها در رفته است اما با توجه به اینکه نظر قالب بر توقیف روزنامه بود روزنامه توقیف شد.
جنتی در همین زمینه خاطرنشان کرد: من برای این ابراز تأسف کردم که نباید سریع به سمت توقیف برویم زیرا نظر ما این بود که عمدا کار خلافی صورت نگرفته و طرف ماجرا نیز عذرخواهی کرده است پس در نتیجه نباید اشد مجازات را در نظر بگیریم که در نهایت هم در نظر گرفتیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: وکلای ملت درباره وظایف وزیر سوال کنند نه اظهارات وزیر.
جنتی با اشاره مجدد به توقیف روزنامه بهار تصریح کرد: نباید برای بیگانگان خوراک تهیه کنیم تا آنها بگویند در ایران رسانه‌ها توقیف می‌شوند و آزادی بیان وجود ندارد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...