نسخه چاپی

توصیه‌های رییسی به «مهندسان اجرای قانون»

عکس خبري - توصيه‌هاي رييسي به «مهندسان اجراي قانون»

معاون اول رییس دستگاه قضا گفت: قاضی مهندسی اجرای قانون را برعهده دارد، همچنین قضات نباید به سطح دانشی كه دارند بسنده كنند؛ چراكه باید دانش خود را افزایش دهند.

به گزارش نما؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی طی سخنانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی اظهار کرد: تحلیف و سوگند یادکردن امری تشریفاتی نیست بلکه یک انشاء است و یک میثاق با خداوند، پیامبر، رهبری و ملت بزرگ ایران که پایبندی به این میثاق امری ضروری است و دارای الزاماتی می‌باشد.
وی ادامه داد: این الزامات دارای دو محور علم و دانش و عدالت است. دوستان و عزیزان کارآموز بدانند که به سطح دانشی که دارند نباید اکتفا کنند؛ چراکه اندوختن علم باید همیشگی باشد. مدیریت دانش در این راستا بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه حدود 10 الی 15 سال اخیر است که بسیار به آن توجه شده است. مدیریت دانش عبارت است از دانش خلق شده در سازمان. یعنی دانشی که در کلاس با حضور دانشجو و استاد برگزار می‌شود، با مدیریت دانش متفاوت است. این مدیریت سخن از خلاقیت و ابتکار دارد که سازمان از آن به عنوان ارزش بهره می‌برد.
وی تاکید کرد: قاضی، مهندسی اجرای قانون را برعهده دارد. امروز رای متقن در دستگاه قضایی یکی از برنامه‌های جدی است که باید آن را دنبال کرد. حکم متقن مستند و حکمی است که در فرآیند تجدید نظر قرار می‌گیرد نباید این حکم خدشه‌ای بردارد.
وی خطاب به کسانی که جدیدا وارد عرصه قضا شده‌اند، گفت: خود را به این سطح داشتنی که دارید بسنده نکنید و گام‌هایی را در جهت افزایش دانش بردارید.
معاون اول قوه قضاییه در مورد عدالت که از دیگر الزامات است گفت: عدالت بسیار حائز اهمیت است و در واقع میثاق مهمی به حساب می‌آید. دادیاران و بازپرسان خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و هرچه سلامت در این مجموعه بیشتر باشد به اجرای عدالت بیشتر کمک خواهد کرد.
وی با بیان ای‌نکه « در همه جای امر قضا زمینه لغزش وجود دارد» گفت: افرادی وجود دارند که می‌خواهند زمینه لغزش را با تهدید فراهم کنند اما قاضی که با خدا و پیامبر میثاق کرده است، همواره باید پایبندی خود را با این میثاق در ذهن بیاورد.
وی باا اشاره به این‌که «برای قاضی سه محور حق‌گرا بودن، گرایش به حق داشتن و حق پایدار بودن بسیار مهم است» تصریح کرد: قوه قضاییه در قانون مستقل است و هر قاضی نیز برای خود دارای استقلال می‌باشد. برای خود در تشخیص و رای دارای استقلال دارد.
رییسی با اشاره به این‌که «هیچ مقامی در برابر قانون مصونیت ندارد»، گفت: اگر به قاضی می‌گوییم که تو دارای مصونیت هستی به دلیل اهمیت جایگاه قضاست نه خود فرد که این موضوع در رابطه با نمایندگان مجلس نیز صدق می‌کند. وقتی فردی دارای سمت است به دلیل صیانت از جایگاه با آن کاری نداریم در غیرای‌نصورت باید پاسخگو باشد.
وی گفت: امیدواریم با جذب منطقی نیرو کمبودهای نیرو را در هر حوزه رفع کنیم. همچنین افزایش اعتماد مردم به نظام از مولفه‌های اصلی کشور است و هرچقدر بر اعتماد مردم افزوده شود، اقتدار کشور بیشتر می‌شود. قوه قضاییه در سال‌های اخیر برخورد جدی با مفسدین اقتصادی داشته است؛ این موضوع باعث می‌شود اعتماد مردم افزایش یابد.
وی با اشاره به پرونده اقتصادی که اخیرا بر سر زبان‌ها افتاده است، گفت: قوه قضاییه در ارتباط با پرونده اقتصادی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده، مصمم است که رسیدگی قاطعی را انجام دهد و مردم در جریان آن‌چه اتفاق می‌افتد، قرار گیرند.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: ما در دستگاه قضا باید به دنبال این باشیم که پرونده‌های کمتری به قوه قضاییه ارجاع شود و نظام پولی و مالی ما به نحوی باشد که هر روز شاهد یک پرونده و یک کیس اقتصادی نباشیم.
وی تصریح کرد: باید کاری کرد که بسترهای فساد در کشور به نحوی باشد که افرادی که انگیزه جرم را دارند نتوانند کاری انجام دهند. در این راستا مدیران اجرایی ما باید تلاش مضاعفی داشته باشند. همچنین اگر به قوانینی احتیاج باشد، مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد.
وی گفت: ما باید خواهان کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا باشیم؛ در این زمینه هر سه قوه باید به یکدیگر کمک کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...