نسخه چاپی

تلاش برای سرقت یك اختراع

عکس خبري -تلاش براي سرقت يک اختراع

برادر دانشمند ایرانی كه در سوئد در زندان به سر می‌برد، با اشاره به آخرین وضعیت وی درخواست‌هایی را از دولت سوئد و دانشمند ایرانی مطرح كرد.

به گزارش نما؛  به نقل از تسنیم،نصراالله ربانی برادر حجت‌الله ربانی دانشمند ایرانی که در زندان سوئد به سر می‌برد درباره وضعیت این دانشمند ایرانی در زندان سوئد، گفت: دکتر ربانی از دانشمندان ایرانی است که در تشخیص و درمان سرطان در دنیا جزو معدود افرادی است که توانسته کیت تشخیص واکسن 4 نوع سرطان را اختراع کند.


وی افزود: این دانشمند ایرانی براساس آزمایش‌هایی که درباره  این اختراع خود انجام داده و حتی آن را بر روی خود نیز امتحان کرده به نتایج مثبتی رسیده است. وی  به این واسطه بیمارانی را تحت درمان دارد که به دلیل حضورش در زندان شرایط این بیماران نیز وخیم‌تر شده است.


ربانی با اشاره به اینکه حجت‌الله ربانی با توجه به محقق و دانشمند بودنش شامل مقرراتی خاص در  کشور سوئد می‌شود، گفت: طبق مقررات کشور سوئد وی باید در نزدیک‌ترین محل نسبت به خانواده خود مستقر شود، اما متاسفانه زندانی که او در آن به سر می‌برد در 400 کیلومتری شهر استکهلم پایتخت سوئد است و رفت و آمد خانواده وی به زندان بسیار مشکل و سخت است.


برادر دکتر ربانی ادامه داد: با وجود اینکه یک سال و نیم از حضور این دانشمند کشورمان در زندان می‌گذرد او حتی یک روز هم به مرخصی نرفته و این در حالی است که در سوئد برخی از زندانیان متهم به قتل پس از یک سال مرخصی‌های حتی یک‌ ماه داشته‌اند.


وی خاطرنشان کرد: از نظر قانون حقوق‌بشر( هیومن رایس)  سوئد اگر زندانی موارد اخلاقی و رفتاری را در زندان رعایت کند از مدت زندانی وی کاسته می‌شود. با وجود اینکه مسئولان زندان بارها اعلام کردند که دکتر ربانی از نظر اخلاقی و رفتاری فردی شایسته در زندان بوده، اما هیچ امتیازی برای او قائل نشدند و سخت‌‌ترین وضعیت را برای وی نیز فراهم کرده‌اند.


ربانی با بیان درخواست‌هایی از دولت سوئد، گفت: ما از دولت سوئد می‌خواهیم به وضعیت دکتر ربانی در شرایطی نگاه کند که او به عنوان یک محقق و دانشمند می‌تواند به نوع بشر کمک کند و آزادی عمل بیشتری برای وی قائل شوند تا بتواند با دسترسی به اینترنت مقالات را مطالعه و رشد علمی خود را دنبال کند.


برادر ربانی با بیان اینکه داعیه حقوق‌بشر سوئد دنیا را پر کرده است، یادآور شد: انتظار داریم وی را حداقل در نزدیکی‌های مرکز سوئد مستقر کنند تا ضمن رفت و آمد با خانواده و تجدید روحیه اجازه مرخصی داشته باشد و بتواند فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه را پیگیری کند و با توجه به رفتار شایسته وی در زندان تخفیفاتی را برای او در نظر بگیرند.


ربانی افزود: از دانشمندان ایرانی و بیماران این دانشمند نیز انتظار داریم برای آزادی هر چه زودتر این دانشمند اقداماتی را انجام دهند. سفیر سوئد در ایران فردی مجرب و با سابقه سیاسی و بین‌المللی است و می‌تواند با ارائه خدمات دکتر ربانی به دولت خود آنها را ضمن آشنایی با خدمات این دانشمند ایرانی نسبت به نوع بشر آنها را قانع کنند.


وی با بیان اینکه دولت سوئد 5 سال زندانی برای این دانشمند ایرانی در نظر گرفته است، گفت: حدود 20 ماه این مدت سپری شده و با وجود اینکه دکتر ربانی اخیرا از طرف برخی از مراکز کشورمان به عنوان پژوهشگر نمونه معرفی شده، رسانه‌های داخلی پیگیری چندانی از وضعیت او ندارند.


ربانی با اشاره به وضعیت فعالیت‌های علمی این دانشمند در زندان، گفت: یکی از شرکت‌های سوئدی از دکتر ربانی درخواست کرده که  اختراع خود را به نام این شرکت تمام کند و این در حالی است که دکتر ربانی با وجود اینکه زیر فشارهای فراوانی است اعلام می‌کند این کار تحقیقی متعلق به ایران است و اجازه بهره‌وری در این شرایط به آنها نمی‌دهد.


وی گفت: اگر اختراع وی به تولید انبوه برسد تحول بزرگی در این زمینه صورت می‌گیرد و بسیاری از بیماران سرطانی در دنیا می‌توانند از آن بهره بگیرند.


به گزارش تسنیم، حجت‌الله ربانی دانشمند 50 ساله ایران مقیم سوئد بوده و از دست‌اندرکاران یک پروژه مهم در پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی است.


وی در سوئد درجات عالی علمی را طی کرده و موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی در رشته ایمونولوژی از دانشگاه کارولینسکای سوئد شد.


وی محققی بود که پروژه بزرگ ساخت واکسن سرطان را در دانشگاه کارولینسکا در سوئد طراحی کرد و از دانشمندان اصلی این پروژه بود.


در پی اختلاف خانوادگی و بروز پاره‌ای مسائل و دخالت پلیس،  این دانشمند بازداشت و  پس از طی مراحل سختی به 5 سال زندان محکوم می‌شود.

۱۳۹۲/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...