نسخه چاپی

بررسی ابعاد مختلف توافق ژنو از نگاه نبویان

عکس خبري -بررسي ابعاد مختلف توافق ژنو از نگاه نبويان

جلسه نقد و بررسی توافقنامه ژنو با حضور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان فرهنگی مشهد برگزار شد.

به گزارش نما؛ حجت‌الاسلام محمد نبویان در جمع فعالان فرهنگی این شهر در محل حسینیه امام خمینی(ره) با طرح این سئوال که ما در توافقنامه ژنو چه دادیم و چه گرفتیم، اظهار کرد: چه دادیم و چه گرفتیم؟ آیا شان ملت ایران در متن این توافقنامه رعایت شد؟ به عقیده بنده این توافقنامه به استقلال و عزت کشور تا حدودی ضربه زد.
وی با بیان اینکه پیش از هر مطلب دیگری انتقادی از ظریف کرده که البته به شخص وی نیز گفتم، افزود: به ظریف گفتم چرا زمانی که از درهای بسته مذاکرات بیرون می‌آید در برابر موج عظیم خبرنگاران بین‌المللی با عنوان یک فارسی زبان، فارسی و بر مبنای هویت خود صحبت نمی‌کند؟ که البته ظریف در پاسخ گفت هر کس به فارسی سئوال کند فارسی و به سئوالات انگلیسی با زبان خودشان پاسخ می‌دهم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در توافقنامه ژنو تعهد داده‌ایم که کل مواد غنی سازی 20درصد را نابود کرده و هیچ پیشرفتی در تاسیسات غنی سازی نظنز انجام نشود، خاطرنشان کرد: در نطنز حدود 16 هزار سانتریفیوژ داریم که نیمی از آن فعال است و ما در واقع تعهد داده‌ایم که یک سانتریفیوژ دیگر به این تعداد اضافه نشود، همچنین تعهد داده‌ایم دیگر پیشرفتی در راکتور اراک نیز نداشته باشیم.
وی تاکید کرد: مسئله دیگر در این توافقنامه بحث نظارت است، سه نوع نظارت وجود دارد، نظارت سرزده با اطلاع، سرزده بی اطلاع و نوع سوم نیز در حال اجرایی شدن بوده که آن را در پروتکل الحاقی در حال پذیرفتن هستیم و آن یعنی اینکه در کاخ سفید تمامی بخش‌های هسته‌ای ما را توسط دوربین به طور مستقیم نظارت کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعا چه دادیم و چه گرفتیم؟ در مقابل قرار شده تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود، در این شش ماه فروش نفت مطابق با حدی باشد که آن‌ها تعیین می‌کنند، همچنین از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ما ابتدا قرار شد 8 میلیارد دلار به صورت اقساط داده شود که این رقم در روزهای اخیر به 4 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.
نبویان گفت: همچنین باید از پول‌های بلوکه شده، بدهی‌های خود را به سازمان ملل و 400 میلیون دلار بدهکاری به دانشگاه‌های خارج را بپردازیم، در گام نهایی نیز آمده که تحریم‌ها در طولانی مدت برداشته می‌شود که عراقچی مدت آن را 20 سال گفته، آن هم یک چهارم از کل تحریم‌ها، حالا به نظر شما در این توافقنامه چه دادیم و چه گرفتیم؟

۱۳۹۲/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...