نسخه چاپی

داود اوغلو از آغاز روابط تركیه با اسراییل خبر داد

وزارت خارجه تركیه در بیانیه‌ای از بازگشت روابط با اسرائیل بعد از حل مساله كشتی "مرمره" خبر داد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش به زودی پس از حل مساله حمله اسرائیه به کشتی "مرمره" روابط خود با تل آویو را از سر می گیرد.
داوود اوغلو گفت: این روابط پس از معذرت خواهی رسمی ترکیه و پاسخ به مطالبات آنکارا در خصوص حمله به کشتی مرمره به حالت عادی بر می گردد. وی در ادامه افزود: دو طرف در حال بررسی مساله غرامت و محاصره غزه هستند.
مذاکرات طولانی‌مدت میان ترکیه و اسرائیل درباره نحوه پرداخت غرامت و میزان پولی که باید به خانواده قربانیان کشتی مرمره پرداخت شود، در شرف تکمیل است چراکه دو طرف به توافق درباره رقم غرامت نزدیک شده‌اند.
بر اساس این گزارش، منابع دیپلماتیک ترک و اسرائیلی تایید کردند آنکارا و تل‌آویو درباره مفاد توافقنامه تقریبا به توافق رسیده‌اند؛ توافقنامه‌ای که پروسه عادی‌ سازی روابط را بعد از عذرخواهی اسرائیل بابت حمله به کشتی مرمره در سال 2010 و کشتن 9 فعال ترک، امکان‌پذیر می‌سازد.
بعد از حمله نیروهای اسرائیل به کشتی حامل کمک‌های انساندوستانه برای نوار غزه که باعث کشته شدن 9 فعال ترک شد، روابط ترکیه و اسرائیل به حالت تعلیق در آمد چراکه رژیم صهیونیستی از عذرخواهی بابت این موضوع خودداری می‌کرد اما در نهایت با وساطت باراک اوباما، دوم فروردین ماه سال جاری بود که بنیامین نتانیاهو طی مکالمه تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از وی بابت حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه عذرخواهی کرد. به دنبال عذرخواهی بنیامین نتانیاهو از ترکیه، کمیته‌ای مشترک برای پیگیری بحث پرداخت غرامت به بازماندگان 9 قربانی این حادثه تشکیل شد که در نهایت به نتیجه‌ای منجر نشد چراکه ترکیه خواهان پرداخت غرامتی معادل 1 میلیون دلار به خانواده هر قربانی بود اما اسرائیل اعلام کرد با پرداخت تنها 100 هزار دلار موافق است. اما از اوایل ماه ژانویه دو طرف مذاکره درباره این موضوع را از سر گرفتند.
بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، ظاهرا این بار اسرائیل 20 میلیون دلار برای پرداخت غرامت 9 قربانی کشته مرمره به ترکیه پیشنهاد کرده است. به گفته دیپلمات‌های غربی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اجازه داده است در صورت نیاز برای انعقاد توافقنامه، 3 میلیون دلار به مبلغ غرامت افزوده شود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...