نسخه چاپی

مراسم معارفه رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

عکس خبري -مراسم معارفه رئيس جديد انجمن آثار و مفاخر فرهنگي

وزیر ارشاد با بیان اینكه كارنامه مفاخر فرهنگی ایران فصلی درخشان از تاریخ انسانی است، افزود: قطعا سهم دانشمندان و هنرمندان این سرزمین در توسعه فرهنگ و تمدن بر هیچ كس پوشیده نیست.

به گزارش نما؛ علی جنتی در مراسم معارفه مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران که صبح امروز در سالن مطهری این انجمن برگزار شد با بیان اینکه برای بنده توفیقی است که در میان فرهیختگان، مفاخر ایران و اساتید باشم، گفت: قطعا صحبت کردن این چنین جمعی کار مشکلی است؛ زمانی که از این انجمن صحبت می کنیم، خواسته و ناخواسته چهره های آشنا و برگ های زرین پرشماری از فرهنگ، دانش و اندیشه اسلامی جلوی چشممان نقش می بند.
وزیر ارشاد با بیان اینکه کارنامه مفاخر فرهنگی ایران فصلی درخشان از تاریخ انسانی است، افزود: قطعا سهم دانشمندان و هنرمندان این سرزمین در توسعه فرهنگ و تمدن بر هیچ کس پوشیده نیست.؛ در واقع یکی از علت های اصلی پیشرفت فرهنگی کشورمان، فرهنگ اصیل اسلام است که با تشویق مسلمانان به خردورزی و ترویج نشاط علمی انجام شده است؛ چرا که اسلام روح اعتدال را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرده است.
وی در همین زمینه افزود: قطعا در پرتوی چنین فرهنگی، شوق معرفت‌جویی و حس تحقیق، قلمروی ایران اسلامی را کانون انوار دانش کرد و آمادگی ایرانیان را برای فراگیری و نشر علوم در پرتو پیام پیامبر اکرم(ص) در خصوص دانش اندوزی را فراهم کرده است؛ دانشمندان کشورمان در زمینه های ریاضیات، طب، نجوم، فیزیک و .... تجربه های بسیاری داشته اند و علاوه بر آن شاعرانی ماندن عطار، ناصرخسرو، خیام و سایر شاعران در ادبیات جهان تاثیری عمیق و معناداری گذاشته است.
جنتی با بیان اینکه قطعا وجود چنین پشتوانه های عظیمی، جهان به مفاخر ایران و اسلام و آثار به جای مانده از آنها مدیون است، اظهار داشت : کارنامه آثار و مفاخر ایران اسلامی کارنامه‌ای فرهنگی ای به قامت انسان است.
وزیر ارشاد گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران وظیفه حفظ آثار و معرفی چهره های تابناک این حوزه را بر عهده دارد؛ این انجمن قدمت و پیشینیه ای 90 ساله داردو در جایگاه دیرپاترین نهاد علمی و فرهنگی کشور قرار دارد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران استادانی فرهیخته را به خود دیده که همگی آنها به گنجینه ذخایر فرهنگی ایران افزوده اند. قطعا این انجمن همانند ساختمانش اصیل و دیرپاست و وظیفه خطیری را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در طول زمان خود، فراز و فرودهای زیادی را داشته است، افزود: با این حال مایه اصلی آن یعنی پاسداشت از آثار اثرگذار علمی و پدیدآورندگان آنها، در همه دوران ها برقرار بوده است.
جنتی با اشاره به انتخاب مهدی محقق افزود: برایم مایه افتخار است که سکان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را به یکی از بزرگان عرصه علم و معرفت می‌سپارم و به سهم خویش از دیدار شما استادان‌، فرهیختگان و بزرگان بهره‌مند می‌شوم؛ طبیعتا اساتید این انجمن پس از انقلاب فصل جدیدی را ایجاد کردند که ایشان از سرآمدان این حوزه به شمار می روند که به تراز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران افزوده است.
وزیر ارشاد با بیان اینکه قطعا تاریخ معاصر به خود برای وجود مهدی محقق می بالد، اظهار داشت: ایشان هم به ادبیات فارسی و هم ادبیات عرب و انگلیسی تسلط دارد؛ علاوه بر آن تاریخ و طب اسلامی را هم به خوبی می شناسد. از این رو فرهنگ ایران تا حدودی مدیون مهدی محقق است و با اطمینان خاطر ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به وی می سپارم.
وی با بیان اینکه از همان ابتدای مسئولیتم نگران وضعیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران بوده ام، اظهار داشت: خوشبختانه پس از این مدت با تایید رئیس جمهور و اعضای هیئت امنا، جمعی از بزرگان ادب به عنوان اعضای هیئت مدیره این انجمن انتخاب شدند که از آنها به خاطر پذیرش این مسئولیت سپاسگزارم.
جنتی با بیان اینکه تهیه و انتشار زندگی نامه عالمان و بزرگانی که به اعتلای فرهنگ و تمدن ایران کمک کرده اند، از وظایف این انجمن است، افزود: خوشبختانه این کار در زمان تصدی دکتر محقق با اقدامات خوبی همراه بوده است؛ علاوه بر اقدامات انجام گرفته برگزاری کنگره‌های تحقیقی و مراسم بزرگداشت مفاخر فرهنگی و کمک به ساختن بناهای یادبود‌، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی مهم در داخل و خارج کشور‌، مبادله اطلاعات و همکاری با موسسات داخل و خارج در تهیه فهرست کتاب‌ها و نسخ خطی و تجلیل و تشویق و حمایت از پدیدآورندگان آثار علمی و فرهنگی ارزنده و همکاری در انتخاب کتب برگزیده سال از دیگر وظایفی هستند که در قانون برای این انجمن تعریف شده است.
وزیر ارشاد گفت: در مدت حضورم در وزارت ارشاد تلاش کردیم که امور جاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از قبیل حقوق و مزایای کارکنان قطع نشود؛ با این حال به کارهای فرهنگی این انجمن ورود پیدا نکردم.

۱۳۹۲/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...