نسخه چاپی

صفارهرندی: هزینه‌ مذاكرات بیش از منفعت آن بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه رهبری طرفدار اصل مذاكره بودند كه این مساله اتفاق افتاد، گفت: البته معظم‌له تاكید داشتند تا مذاكره بر اساس چارچوب‌ها صورت گیرد و حقوق ملت در این مذاكرات استیفا شود و از خطوط قرمز نباید عبور كرد كه تاكنون هم از این خطوط عبور نشده است.

به گزارش نما؛ محمدحسین صفارهرندی پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز خراسان شمالی با بیان اینکه معمولاً کشورها منافع خود را پیگیری می‌کنند و هیچ کشوری قربان صدقه کشور دیگری نمی‌رود، اظهار کرد: اگر آمریکا به خاورمیانه می‌آید و از منافع عربستان و قطر دفاع می‌کند به خاطر منافع خودش است.
وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی نیز طی 35 سال تجربه سال‌های بعد از انقلاب ثابت کرده که همواره پای منافع خودش ایستاده و به کشورهای دیگر باج نداده است.
صفارهرندی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ژنو اظهار کرد: ما در این مذاکرات منافعی را برای خودمان تعریف کرده‌ایم که نباید از آن کوتاه بیاییم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رهبری طرفدار اصل مذاکره بودند که این مساله اتفاق افتاد، گفت: البته معظم‌له تاکید داشتند تا مذاکره بر اساس چارچوب‌ها صورت گیرد و حقوق ملت در این مذاکرات استیفا شود و از خطوط قرمز نباید عبور کرد که تاکنون هم از این خطوط عبور نشده است.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: طرف‌های ایرانی در نشست آینده باید به جزئیات مذاکره پرداخته و منافع ایران را هر چه بیشتر تأمین کنند.
وی همچنین تاکید کرد: هزینه‌ مذاکرات هسته‌ای تاکنون بیش از منافع آن برای کشور بوده است.
*آمریکا در باتلاق اقتصادی فرو رفته است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات پیش روی آمریکا به ویژه مشکلات اقتصادی گفت: این کشور با فرافکنی نظامی به دنبال سرپوش نهادن بر ضعف‌های اقتصادی خود است.
وی اظهار کرد: اکنون آمریکا با مشکلات اقتصادی مواجه است و بدهی آن از تولید ناخالص ملی بالاتر رفته است.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته آمریکا با لشکرکشی به عراق و افغانستان تلاش داشت تا بر مشکلات اقتصادی سرپوش بگذارد،‌ گفت: البته جنگ تبعات فرهنگی نیز برای این کشورها به دنبال داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به حضور 45 هزار مستشار نظامی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: با شکل‌گیری انقلاب اسلامی صدام به تصور اینکه با خروج این مشاوران و عدم توانایی نظامی ایران، می‌تواند بخش‌هایی از کشور را تصرف کند به جمهوری اسلامی حمله کرد.
صفارهرندی ادامه داد: بارها این تعبیر را شنیدیم که انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است و در واقع این مشی انقلاب تاکنون بوده و هرگز از آرمان‌های خود در مقابل دشمنان کوتاه نیامده است.
وی پایه‌های اساسی قدرت در هر نظامی را متکی بر مولفه‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد و گفت: برای توازن قدرت به گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود که قدرت‌ها متعادل باشند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌البته در برخی نظام‌ها تمرکز قدرت بر بخش نظامی و یا در بخشی اقتصادی و یا فرهنگی است.
صفارهرندی با اشاره به اینکه اکنون برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به خاطر وجود منابع سرشار نفت قدرت اقتصادی دارند، ادامه داد: این کشورها با درآمد‌های نفتی بر ضعف خود در سایر ابعاد سرپوش می‌گذارند.
وی با بیان اینکه برخی کشورهای دیگر نیز در سایر عرصه‌ها همچون قدرت نظامی، اقتدار داشته و در عرصه اقتصادی و فرهنگی با مشکلات مواجه هستند، خاطرنشان کرد: نمونه آن آمریکا بوده که در عرصه اقتصادی با مشکلات مواجه بوده و به همین خاطر با فرافکنی‌های نظامی مردم خودش را ساکت می‌کند و مدام به فکر تجاوز به دیگر کشورها برای سرپوش گذاشتن ضعف در سایر مولفه‌های قدرت دارد.
بی‌سواد خطاب کردن منتقدان دولت کار درستی نبود
صفارهرندی همچنین در پایان این نشست در پاسخ به سوال دانشجویی درباره سخنان اخیر رئیس جمهور در کم‌سواد خواندن منتقدان گفت: این حرف خوبی نبود که زده شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چگونه می‌شود که دولت برای انتقاد افراد کم‌سواد دوره ابتدایی حق قائل شده لیکن منتقدان را با این واژه اطلاق می‌کند، تاکید کرد: آقایان باید در پذیرش انتقادات سعه‌صدر داشته باشند.
این کارشناس رسانه به دستاوردهای انقلاب در حوزه هنر هم اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب سینما و موسیقی برای جامعه متدین ما منطقه ممنوعه محسوب می‌شد اما در سال‌های بعد از انقلاب با تحولات مثبت صورت گرفته سینما جای خود را باز کرده و خوشبختانه امروز دنیا شاهد بروز و ظهور سینمای ایران است.
وی اظهار کرد: الحمدالله به برکت انقلاب دستاوردهای آموزشی و فرهنگی بسیار برجسته‌ای رقم خورده که حضور بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها نمونه‌ای از توفیقات نظام اسلامی است.
صفارهرندی همچنین یکی از مشکلات حوزه فرهنگ را علوم انسانی دانست و گفت: رهبری هم همواره در این زمینه بیانات داشته‌اند و علوم انسانی که اکنون تدریس می‌شود، برخاسته از متن انقلاب اسلامی نیست، لذا مدیری مناسب با انقلاب تربیت نخواهد کرد.
انتقاد صفارهرندی از زیر سوال بردن اقدامات دولت گذشته
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اینکه دولت یازدهم به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویا قبل از آن همه چیز به سمت تباهی بوده است، نسبت به زیر سوال بردن اقدامات دولت نهم و دهم در قالب نقدهای غیرمنصفانه انتقاد کرد.
صفارهرندی با بیان اینکه در کنار نقدها‌ باید کارهای خوب را هم مطرح کنیم، تصریح کرد: به هر حال مردم اقدامات دولت گذشته را مشاهده می‌کنند و اینکه چقدر بزرگراه‌، جاده و ... ساخته شده است و بسیاری از مناطق محروم توسعه یافته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم خاطرنشان کرد: این انتقادات در حالی صورت می‌گیرد که از سوی دیگر می‌بینیم که مردم به خاطر توزیع نامناسب سبد کالا در این دولت زیر دست و پا له شدند.
صفارهرندی در پایان نادیده گرفتن اقدامات دولت گذشته را ناسپاسی خواند و افزود: مردم چشم دارند و می‌بینند و اینکه همه را نقد کنیم و همه چیز را زیرسوال ببریم شایسته نیست.
نشست دانشجویان با صفارهرندی در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور مرکز خراسان شمالی برگزار شد.

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...