نسخه چاپی

ایران طرحی دقیق برای استفاده بهینه از انرژی هسته‌ای به ۱+۵ ارائه كند

عکس خبري -ايران طرحي دقيق براي استفاده بهينه از انرژي هسته‌اي به ?+? ارائه کند

عضو اسبق تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ایران با انتشار یادداشتی تصریح كرده است كه تهران باید با توجه به نیازهای رو به گسترش خود به انرژی هسته‌ای، طرحی دقیق و با جزئیات را در مبتنی بر استفاده بهینه از انرژی هسته‌ای به 1+5 ارائه كند.

به گزارش نما؛ «حسین موسویان» عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که در پایگاه «المانیتور» منتشر کرده، به بررسی نیازهای ایران به انرژی هسته‌ای پرداخته و نوشته است که تهران باید طرحی دقیق مبتنی بر استفاده بهینه از توان هسته‌ای را به گروه 1+5 ارائه کند.
موسویان با اشاره به برگزاری اولین دور از مذاکرات جامع ایران و 1+5 و توافق طرفین بر سر چارچوب زمانی مذاکرات، نوشته است «یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی مذاکره‌کننده‌ها تعیین نیازهای واقعی ایران به انرژی هسته‌ای است»، چراکه بر اساس توافق ژنو، راهکار جامع باید شامل یک برنامه غنی‌سازی با محدودیت‌های مشخص و بر اساس نیازهای عملی ایران باشد.
وی همچنین به فرآیند تولید برق به کمک انرژی هسته‌ای اشاره کرده و می‌نویسد: «انرژی هسته‌ای منبعی قابل‌توجه برای تولید برق هست و در آینده نیز خواهد بود. تا فوریه 2014 مجموعا 434 رآکتور فعال با ظرفیت تولید 380 هزار مگاوات وجود داشته؛ 70 رآکتور با ظرفیت 75 هزار مگاوات در حال ساخت بوده و 173 رآکتور دیگر هم قرار بوده در سرتاسر جهان ساخته شود. در گزارش ژانویه 2014 انجمن هسته‌ای جهان، بیش از 45 کشور دنیا به طور فعال به دنبال برنامه توان هسته‌ای هستند.»
وی ادامه می‌دهد: «تعیین نیازهای عملی ایران مستلزم در نظر گرفتن میزان منابع انرژی بهینه و نقش تأمین انرژی در رشد اقتصادی پایدار است. من از چند مقام مربوطه ایرانی شنیده‌ام که تهران مصمم است که انرژی هسته‌ای سهمی بهینه در برنامه تولید انرژی ایران ایفا کند.»

۱۳۹۲/۱۲/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...