نسخه چاپی

حق غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسیم

این مذاكرات، هنر خیالبافی یا هنر آرمان‌گرایی نیست بلكه هنر پرداختن به اقدامات امكان‌پذیر و تاییدشدنی است و روشن كردن ظرفیت‌های ایران است كه اسرائیل و منطقه را ایمن‌تر می سازد.

به گزارش نما؛ شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی نیوز" درباره معامله هسته‌ای ایران با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا مصاحبه کرد.
جان کری گفت: این مذاکرات، هنر خیالبافی یا هنر آرمان‌گرایی نیست بلکه هنر پرداختن به اقدامات امکان‌پذیر و تاییدشدنی است و روشن کردن ظرفیت‌های ایران است که اسرائیل و منطقه را ایمن‌تر می سازد.
وی مدعی شد: اورانیوم بیست درصدی ایران از بین خواهد رفت در نتیجه اسرائیل امن تر خواهند بود. ذخایر اورانیوم سه و نیم درصد غنی شده ایران در همین سطح باقی می‌ماند و سانتریفیوژهای دیگری نصب نخواهد شد.
مجری می گوید اما [سانتریفیوژها] برچیده نخواهند شد.
کری پاسخ خود را ادامه می دهد: واقعیت این است که ما بازرسی های روزانه خواهیم داشت. البته نه آنها [سانتریفوژها] برچیده نخواهند شد. این گام بعدی است. انتخابی که پیش رو است این است که آیا شما می خواهید بنشینید و درباره برچیدن برنامه بحث کنید پیش از آنکه آن را متوقف کرده باشید؟ زمانی که درباره این برچیده بحث می کنید، آنها به پیشرفت خود ادامه می دهند. در سال دوهزار و سه، ایران به دولت بوش پیشنهاد داد آماده است اقدامی جدی درباره برنامه اش داشته باشد. در آن زمان آنها 164 سانتریفوژ داشتند. هیچ اتفاقی نیفتاد در نتیجه امروز در سال 2013، آنها 19 هزار سانتریفوژ دارند. شما نمی توانید آنجا بنشینید و وانمود کنید دارید به چیزی که می خواهید می رسید در حالی که آنها به پیشرفت برنامه خود ادامه می دهند. ما عملا از طریق تحریم هایی که کنگره وضع کرد، موفق شدیم به نقطه ای برسیم که این روند را متوقف کنیم و آنها را به عقب سوق دهیم. ما در شش ماه آینده درباره برچیده شدن بحث خواهیم کرد؛ ما درباره محدودیت ها بحث خواهیم کرد. بیشتر افرادی که من با آنها صحبت کرده ام، می گویند گزینه های دیگری که پیشنهاد شده است، کارساز نیست.
مجری ای بی سی نیوز در ادامه مصاحبه با جان کری گفت : به نظر می رسد قرائت های متفاوتی در ایران و آمریکا درباره حق غنی سازی وجود دارد، شما گفتید که در این توافقنامه به این حق اشاره نشده است اما جواد ظریف وزیر خارجه ایران می گوید این توافقنامه مشمول این موضوع است. موضع آمریکا چیست، آیا آمریکا این حق ایران را به رسمیت می شناسد و به آن احترام می گذارد، بله یا خیر.
کری ادعا کرد: خیر، حق غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد. ما حق غنی سازی را به رسمیت نمی‌شناسیم. در ان پی تی، پیمان منع تولید و تکثیر سلاح های هسته‌ای، به صراحت آمده است که حق غنی‌سازی وجود ندارد. بلکه طبق مفاد این توافق، مذاکرات دراین باره وجود خواهد داشت که آیا آنها می توانند سطح بسیار محدود و کاملا قابل تایید از یک برنامه را داشته باشند یا نه. در جاهایی که آنها برخی تحقیقات پزشکی یا کارهایی این چنین ممکن است داشته باشند، اما فی‌نفسه حقی برای غنی سازی وجود ندارد. و در همه جای این توافقنامه تصریح شده است که آنها فقط در صورتی می توانند این کار را انجام دهند که توافق دوجانبه ای درباره آن وجود داشته باشد و توافقی وجود نخواهد داشت مگر درباره همه موارد توافق وجود داشته باشد. این موضوع دستکم دوبار تکرار شده است. بنابراین توافقی برسر اینکه آنها می توانند غنی سازی کنند، وجود ندارد. آنها می‌توانند در این باره مذاکره کنند و فقط در صورتی به این ظرفیت محدود غنی سازی برسند -همانطور که برخی کشورها به آن رسیده اند- که همه شروط ضروری برای یک برنامه صلح آمیز را پذیرفته باشند. بنابراین ایران برای رسیدن به این نقطه باید مسیری را طی کند و فی نفسه هیچ حقی برای غنی سازی تعریف نشده است. اجازه دهید تاکید کنم بر اساس ان پی تی همه کشورها حق دارند از برنامه صلح آمیز هسته ای استفاده کنند اما این حق به معنای حق غنی سازی نیست.
مجری گفت : نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این معامله را یک معامله بد خواند، آیا شما اطمینان دارید می توانید او را متقاعد کنید به این توافق احترام بگذارد و اینکه اسرائیل اقدام یک جانبه برای حمله علیه برنامه هسته ای ایران نخواهد داشت؟
کری گفت: اسرائیل و آمریکا در اینجا یک هدف مشترک دارند. بین نقطه ای که ما می خواهیم در اینجا برسیم، تفاوتی بین ما وجود ندارد. ما هر دو می خواهیم اطمینان یابیم که ایران نمی تواند سلاح هسته ای داشته باشد.
مجری ای بی سی نیوز گفت : اما این توافق چنین تاثیری ندارد.
کری گفت: این صحیح نیست. این توافق شروع و گام نخست است. این توافق ما را به سمت مذاکراتی سوق می دهد که ما می توانیم تضمین کنیم مادامی که درباره برچیده شدن بحث می کنیم،مادامی که ما درباره موضوعات سخت تر بحث می کنیم، آنها به پیشرفت خود و رسیدن به ظرفیتی که اسرائیل را تهدید می کند، ادامه نمی دهند. اسرائیل عملا به یک فضای تنفس بیشتری دست می‌یابد. این کاملا روشن است.

۱۳۹۲/۱۲/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...