نسخه چاپی

آمادگی ایران برای همكاری با سازمان ملل در زمینه اعزام نیروهای حافظ صلح

عکس خبري -آمادگي ايران براي همکاري با سازمان ملل در زمينه اعزام نيروهاي حافظ صلح

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل از آمادگی ایران برای همكاری با سازمان ملل در زمینه حفظ صلح از طریق اعزام نیروهای حافظ صلح و خدمات پشتیبانی خبر داد.

به گزارش نما ، "غلامحسین دهقانی" سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیویورک، روز جاری طی سخنرانی در جلسه کمیسیون حفظ صلح این سازمان بر اهمیت نقش ماموریت های حفظ صلح سازمان ملل در کمک به حل و فصل بسیاری از مناقشات مسلحانه داخلی کشورها تاکید کرد.
دهقانی رعایت اصول ناظر بر عملیات حفظ صلح از جمله رضایت طرفین درگیر، بی‌طرفی و عدم استفاده از زور به جز دفاع از خود را ضروری خواند و بر نقش مجمع عمومی سازمان ملل و به‌ویژه کمیته ویژه حفظ صلح بعنوان نهادهای اصلی جهت بحث و بررسی سیاست‌ها و راهبردهای مربوط به حفظ صلح تاکید کرد.
سفیر کشورمان در این خصوص ضمن ضروری خواندن ارتباط موثر بین شورای امنیت، دبیرخانه و کشورهای تامین‌کننده پرسنل ماموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل، افزود: استفاده از زور در عملیات حفظ صلح تحت هیچ شرایطی نباید روابط بین کشور میزبان و سازمان ملل را تضعیف نموده و لازم است نهایت تلاش بکار گرفته شود تا از تبدیل عملیات حفظ صلح سازمان ملل به عملیات تحمیل صلح از طریق بکارگیری زور خودداری شود.
دهقانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که استفاده از فناوری‌های جدید از جمله هواپیماهای بدون سرنشین (پهبادها) که هم‌اکنون در برخی از ماموریت‌های حفظ صلح مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نباید تحت هیچ شرایطی اصول ناظر بر عملیات حفظ صلح را تحت تاثیر خود قرار دهند.
وی گفت در این راستا حمایت از غیرنظامیان، مسئولیت اولیه کشور میزبان است و موفقیت آن نیازمند رهیافتی جامع بوده و نباید مفهوم حمایت از غیرنظامیان بهانه‌ای جهت مداخله نظامی سازمان ملل در بحران‌ها باشد.
سفیر کشورمان در پایان اظهار داشت: مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بر عهده سازمان ملل است و نقش ترتیبات و سازمان‌های منطقه‌ای بر اساس تعریف فصل هشتم منشور ملل نمی‌توانند جایگزین سازمان ملل در عملیات حفظ صلح گردند.
دهقانی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقاء همکاری با سازمان ملل در زمینه حفظ صلح از طریق اعزام نیروهای حافظ صلح و خدمات پشتیبانی اعلام کرد.

۱۳۹۲/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...