نسخه چاپی

لزوم توجه به پدافند غیرعامل

عکس خبري -لزوم توجه به پدافند غيرعامل

رئیس سازمان پدافند غیر عامل كشور تصریح كرد:در برنامه‌های توسعه كشور باید پدافند غیرعامل با جدیت دیده شود و با این نگاه می‌توانیم با تزریق ژن دفاعی به سیستم و كالبد كشور زمینه مصون سازی مردم و كشور از تهدیدات دشمن را فراهم كنیم.

به گزارش نما ، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در جلسه شورای اداری استان قزوین که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهارکرد: ضرورت آموزش در پدافند غیرعامل موضوعی جدی است که تلاش می کنیم به صورت متمرکز در رشته‌های دانشگاهی، عمومی و آموزش و پرورش برای آن اقدام شود.
وی افزود:موضوع پدافند غیرعامل یا دفاع در مقابل تهدیدات یک امر سهل و ممتنع است، هم سهل است چون دفاع در برابر تهدیدات دفاع به عبارتی در فطرت و ذات بشر وجود دارد و بشر از ابتدای خلقت تلاش کرد که در مقابل تهدیدات تلاش کند تا به امنیت برسد،ممتنع است یعنی این تهدیدات در حال تغییر است و وقتی با تکنولوژی همراه می‌شود دفاع نیز سخت‌تر خواهد بود.
وی در ادامه اضافه کرد:تهدیدات دو دسته هستند طبیعی و غیرطبیعی؛ تهدیدات طبیعی امروزه 42 مورد شناسایی شده است و منشا و ماهیت آن طبیعی است و هیچگونه دشمنی در این رابطه وجود ندارد و تنها آماده نبودن انسان ها باعث رسیدن آسیب به آنها می‌شود.
وی تصریح کرد: منشاء تهدید غیرطبیعی انسان است که در حیطه صنعتی و اقدامات انسانی یا تهدیدات نظامی و امنیتی را شامل می‌شود، چون منشاء این تهدیدات انسان است دشمنی وجود دارد و ماهیت اش در حوزه ی تکنولوژی و فناوری است و دانش محور هستند لذا کنترل و اشراف بر این نوع تهدید چون در حال تغییر است مشکل خواهدشد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیر عامل افزود: مقام معظم رهبری بر موضوعات مختلف پدافند غیر عامل به عنوان یک امر مهم اشراف کامل دارند و این امر را نوعی مصون سازی برای جامعه می‌دانند و عقیده دارند که بی‌اثر کردن اثر تهدید بر کشور از وظایف مسئولان در این رابطه است و بیان می‌کنند که این مصون‌سازی برای کلیه سطوح کشور به وجود بیاید تا اهداف پدافند غیرعامل تحقق یابد و در این راستا ایشان کشور را به بدن انسان تشبیه می‌کنند که همه‌ی عوامل آن بایستی با هم هماهنگ کار کنند تا نتیجه واقعی کسب شود.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: در کشور ما سرمایه‌ها به چند دسته تقسیم می شوند؛ عوامل انسانی ،سرمایه فیزیکی یعنی زیرساخت‌های کشور و سومین سرمایه نیز سرمایه سایبری است که در حال حاضر در مرحله تولید قرار دارد،سرمایه بعدی نیز سرمایه ملی و معنوی است مانند اقتدار و عزت ملی که دارای اهمیت زیادی است وکشور برای حفظ هر کدام اثراین سرمایه‌ها حتی می‌تواند وارد جنگ شود.
جلالی افزود:سنجیدن وضع بودجه به وضع تهدید نیز آسیب‌پذیری نامیده می‌شود و برای هر نوع تهدید باید سناریویی تعریف شود تا در نهایت به کاهش آسیب‌پذیری برسیم.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: در یک مقطعی نیروگاه‌ها مراکز حیاتی محسوب می‌شدند، اما ثقلیت آنها امروز کمتر شده و تغییر در ماهیت تهدیدات موجب شده تا دشمن هر روز موضوعی را مبنای تهدید قرار دهد که لازم است ما نیز با شناسایی آنها اقدامات دفاعی خود را پیش بینی و برنامه ریزی کنیم، وقتی جنگ سایبری مطرح می شود زیرساخت‌های ما به سمت فنآوری اطلاعات می رود و شاید ثقلیت هم عوض شود اما شاخص های کلی ثابت است اما اعتبار پدافندی محدود است که برای مصونیت بخشی به کشور باید پدافند غیرعامل با جدیت دنبال شود و همه مدیران لازم است در این حوزه با جدیت وارد کار شوند.
وی گفت: رویکرد جدید پدافند غیرعامل شناخت دقیق و تخصصی تهدیدات و آنالیز کردن آن است و بکارگیری و تولید ادبیات علمی و بهره گیری از اهل فن، رعایت ملاحظات خاص هر حوزه، تربیت و آموزش تخصصی منابع انسانی و تزریق و ترکیب عالمانه ژن پدافندی بر کالبد کشور و جامعه نظام مدیریت کشور و پرهیز از تعمیم اصولی و ملاحظات نظامی و برنامه توسعه ای بدون ادبیات تخصصی در اولویت است.
وی اظهارداشت: وقتی تهدید پیچیده می‌شود سیستم دفاعی هم پیچیده می شود که در این راستا با سه مفهوم تهدید، آسیب پذیری و اقدام پدافند غیر عامل روبرو هستیم که باید با برنامه های اصولی و منطقی ضمن مقابله با تهدیدات، آسیب پذیری خود را کاهش دهیم، 42 تهدید طبیعی داریم که آمادگی ما در برابر آنها ضروری است، اما در برابر تهدیدات غیر طبیعی صنعتی ونظامی هم که به دست بشر انجام می‌شود و ماهیت آن تکنولوژی و فنآوری و دانش محور است باید به سرعت آماده و به روز شویم.
وی با دسته بندی سرمایه کشور به انسانی، فیزیکی، زیرساختی، سایبری، ملی و معنوی اظهارداشت: باید در همه حوزه ها آمادگی خود را بالا ببریم و با پایش مجدد تهدیدات همواره خود را بسنجیم و به روز رسانی کنیم تا اگر گفتند گزینه نظامی روی میز است هیچ نگرانی نداشته باشیم که امروز اینگونه است.
وی افزود: تهدیدات فناوری پایه شامل تهدیدات سایبری، پرتوی الکترو مغناطیسی، زیستی، شیمیایی، سیگنالی، سنجش از راه دور و الکترونیک می‌باشد که حیطه‌های مختلف تهدید است که دشمن می تواند بکار گیرد.
رییس پدافند غیر عامل کشور افزود:یکی از رویکردهای جدید تهدیدات، تهدیدات مردم محور است که دشمن در حیطه‌های جنگ نرم، جنگ بی‌قاعده، جنگ روایت ها و ایده‌ها، جنگ غیرنظامی و جنگ اقتصادی اقدام می‌کند، مسئولان در مناطق باید صیانت اقتصادی از مردم را مدنظر قرار دهند و اجازه ندهند که این نوع تهدید به مردم فشار وارد سازد.
جلالی اظهارداشت: دشمنان با تهدیدات مردم محور از جمله فشار اقتصادی تلاش می کنند به مردم فشار بیاورند تا با ایجاد فاصله و نارضایتی به شورش دامن بزنند و با یک جنگ بی قاعده تمرکز روی مردم را در دستور کار خود قرار داده‌اند و با بکار گرفتن مولفه های هوشمندانه قدرت، رهبری و مردم را نشانه رفته اند،ما ادبیات علمی و تخصصی هر حوزه را در سطح پدافند غیرعامل بایستی تولید کنیم و اجازه ندهیم که تهدید بیرونی به مردم فشار وارد کند،باید اندیشه های دفاعی داشته باشیم و با مستحکم سازی قدرت درونی، مصون سازی مهندسی کشور را در اولویت قرار دهیم.
جلالی یادآورشد: اگر حکومت بتواند مردم را کنترل و در تهدیدات ارتباط خود را با آنها برقرار کند می تواند بر مشکلات غلبه کند و در این راستا باید نظام مدیریتی هم مصون سازی شود، اما انتظار داریم در تمامی برنامه های توسعه ای کشور موضوع پدافند غیرعامل و مصون سازی از همان ابتدا دنبال شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه نظامی در بخش پدافند غیرعامل در شرایط بسیار خوبی هستیم و اقدامات نظامی ما 20 برابر دوران دفاع مقدس است و بسیار مستحکم هستیم و هیچ نگرانی نداریم اما با بصیرت بخشی مردم امیدواریم زمینه کاهش آسیب ها در حوزه های مختلف بخوبی فراهم شود.
در پایان حکم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مرتضی روزبه به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان قزوین توسط نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین اهدا شد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...