نسخه چاپی

رییس رسانه ملی: ضرورت نوآوری در مداحی

عکس خبري -رييس رسانه ملي: ضرورت نوآوري در مداحي

رئیس سازمان صدا و سیما، ‌مراسم اختتامیه هشتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی را با نشاط، باصفا و با معنی دانست و گفت: وجود نوجوانان، ‌جوانان و اساتید عزیز و هنرمند و مستعد در این مراسم نشان از وجود استعداد شگرف در بین جامعه جوان كشور است.

به گزارش نما ، در این مراسم سید عزت الله ضرغامی گفت: مداحان، ‌هنرمندان بزرگی هستند که جامعه اسلامی را تربیت، آموزه های دینی را منتقل و افکار عمومی را به سمت و سوی درست هدایت می کنند.
وی افزود‌: آنها نیازهای معنوی، روحی، فطری و هنری جامعه به ویژه جوانان را بر طرف می کنند و این ماموریت کمی نیست.
رئیس رسانه ملی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه شعر و ادبیات و آیین های سوگواری گفت:‌ ایشان در حوزه های مختلف از جمله این بخش نگاهی کارشناسانه و مجرب دارند که همه گفتنی ها را در این بخش به زیبایی، اتقان و وزانت فرموده اند.
وی به نقل از ایشان افزود: مداحی دارای چهار رکن صدای خوش، آهنگ، لفظ و محتواست که لفظ و محتوا به شعر و آهنگ و صدا به مداح بر می گردد.
وی افزود: صدای خوش، ذاتی و اختصاصی مداح و تا حد زیادی استعداد خدادادی است، البته آموزش در بارور کردن این استعداد خیلی موثر است.
ضرغامی گفت: مداحان در آهنگ و ملودی می توانند نوآوری کنند چنانچه شاهد نوآوری و ابتکار در کارهای بزرگ در تاریخ منقبت خوانی ائمه عصمت و طهارت (ع) از طرف آنها بوده ایم.
وی با اشاره به این که لفظ و محتوا به شعر بر می گردد گفت: لفظ مانند ساختار است که زیبایی ظاهری را ایجاد می کند و محتوا عامل تاثیرگذاری آن است.
رییس رسانه ملی تاکید کرد: بر خلاف برخی از افراد در حوزه دینی که فقط به محتوا می پردازند اما فرم و محتوا هر دو مهم است چنانچه در نگاه مقام معظم رهبری هیچکدام درجه یک و دو نیست و مانند دو بال برای یک پرنده است.
وی افزود : شعر باید مانند فیلم، سریال، سینما و همه رشته های هنری هم زیبایی و ظرافت های هنری و هم محتوا و جهت گیری الهی و انسانی داشته باشد.
ضرغامی گفت: مداحی نیز باید از همه این ظرافت ها و هنرها استفاده کند و مداح مثل یک خلبان که هواپیما را از زمین بلند می کند و می نشاند چنان ورزیده باشد که از زحمات دیگران به درستی استفاده کند و نتیجه را به مردم نشان دهد.
وی افزود: مداح شاید همه مواد مورد استفاده اش از خودش نباشد و چنین ضرورتی هم وجود ندارد اما باید از بهترین شعر، مضمون ها، ملودی ها ، انطباق و مناسبت ها برای تاثیرگذاری استفاده کند.
رئیس رسانه ملی وظیفه هئیت رزمندگان و برگزارکنندگان مراسم سوگواره نواها و اشعار آیینی را استعدادیابی دانست و گفت: ‌این کار ارزشمندی است و اگر انجام نشود موجب نابودی استعداد ها می شود.
وی افزود: هیئت رزمندگان در استان ها با نگاهی به پیشینه سنتی مداحی در کشور این مسئولیت را بر عهده دارند هر چند نوآوری در این زمینه نیاز است اما نوآوری به معنای از بین بردن سنت ها نیست.
ضرغامی گفت:‌ رویکردی که در این دوره از شعر آیینی هیئت رزمندگان مورد توجه قرار گرفته به سمت برطرف کردن نیازهای هیئت های مذهبی است.
وی افزود: ممکن است در برخی مواقع شعر آیینی باشد اما قابلیت استفاده در هیئت های مذهبی را نداشته باشد.
ضرغامی گفت: اگر شعر آیینی ظرفیت استفاده عملی و کاربردی در مجالس و عزاداری ها داشته باشد کار بزرگ و ارزشمندی انجام شده است.
رییس سازمان صدا و سیما گفت: در عزاداری ها، سوگواری ها و مداحی ها استفاده عموم باید مورد توجه قرار گیرد و جایی که شعر تبدیل به نوحه و مورد استفاده دستجات قرار گیرد موجب تربیت مردم می شود و ما در این عرصه کم داریم.
وی افزود: در برخی موارد شاهد وجود مداح خوب و جمع عزادار و سینه زن هستیم اما می بینیم که نه شعر خوب است و نه نوع مداحی، که نشان از استفاده نادرست از ظرفیت هاست.
ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وظیفه صدا و سیما در هدایت افکار عمومی گفت: بخش عمده ای از برنامه های مذهبی رسانه باید توسط اهل فن که از جامعه مداحان است تولید شود.
وی افزود: برخی مداحی ها برای پخش در شبکه های استانی است و برای پخش ملی مناسب نیست چرا که عموم مخاطبان در سطح ملی دارای نگرش ها و سلیقه های متفاوت مذهبی و دینی هستند.
رییس رسانه ملی گفت:‌ هیئت رزمندگان باید با این ضوابط صدا و سیما در این بخش آشنا است.
وی ادامه داد: صدا و سیما دارای رقبایی با سرمایه گذاری زیاد و هزاران شبکه است که ویژه جمهوری اسلامی برنامه سازی می کنند و اکنون شاهدیم که در هیچ کشوری به اندازه فضای ایران ماهواره ها و شبکه های فاسد با محتوای شیطانی فعال نیستند.
ضرغامی گفت:‌ اما مزیت مردم ما تدین و اعتقاد آنها به مجالس مذهبی و مداحی های خوب است.
وی افزود: صدا و سیما به لحاظ حرفه ای دارای مزیت سخنرانی های فاخر مذهبی و مداحی ها و ملودی های دلنشین دینی است که مورد توجه و اقبال مخاطبان است و ما را برای مقابله با دشمنان کمک می کند.
در مراسم اختتامیه هشتمین سوگواره نواها و اشعار مذهبی از برگزیدگان و نفرات برتر در بخش های مداحی، شعر و مناجات خوانی در رده سنی 12تا 30 سال با اهدای لوح، کمک هزینه عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس قدردانی شد.
در بخش مسابقه این سوگواره 1200 اثر داوری شده بود.
در این مراسم برخی از شاعران و مداحان برگزیده به شعرخوانی و مدیحه سرایی پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت.
این سوگواره هر سال با همکاری هیئت رزمندگان اسلام و شبکه قرآن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران و سازمان بسیج مداحان برگزار می شود.

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...