نسخه چاپی

اوباما به پوتین تلفنی هشدار داد

عکس خبري - اوباما به پوتين تلفني هشدار داد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در تماس تلفنی روز شنبه با باراك اوباما همتای آمریكایی خود تاكید كرد: روسیه حق دارد از منافعش و ساكنان روس زبان در شرق اوكراین و شبه جزیره كریمه در صورت بروز هرگونه خشونت، دفاع كند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزای فرانسه، ریاست جمهوری روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین به اوباما گفته است که در حال حاضر خطر واقعی جان شهروندان روس را در خاک اوکراین تهدید می کند.

وی همچنین گفته است که آنها با اقدامات تبهکارانه ناسیونالیست های تندرو مورد حمایت زمامداران فعلی در کی یف روبه رو هستند.

باراک اوباما روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی 90 دقیقه ای با ولادیمیر پوتین، مسکو را به دلیل اعزام نیروی نظامی به اوکراین متهم به نقض آشکار قوانین بین المللی کرد و خواستار کاهش تنش ها بر سر اوکراین شد.

در این تماس تلفنی، اوباما به همتای روسی خود هشدار داده است که با انزوای سیاسی و اقتصادی روبرو خواهد شد.

دولت جدید اوکراین روسیه را متهم کرده که صدها سرباز و همچنین یک هواپیمای نظامی در کریمه مستقر کرده است اما مسکو هرگونه مداخله نظامی را رد کرده و گفته است جابجایی نیروهایش ناقض توافق های بین المللی نیست.

از سوی دیگر اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که کنگره آمریکا آماده اعمال ˈتحریم های هدفمندˈ علیه مقام های روسیه و هر جریانی است که در جهت از میان بردن حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اقدام کند.

در این بیانیه که توسط همه اعضای دمکرات و جمهوریخواه این کمیته امضا شده از اوباما خواسته شده است که رهبری یک اقدام قاطع بین المللی علیه روسیه را به دست گیرد.

اعتراض ها در اوکراین از آنجا شروع شد که ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور از امضای یک توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا خودداری کرد.

معترضان ضددولتی برای بیش از دو ماه در مرکز ˈکی یفˈ، پایتخت این کشور تجمع کردند. بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراض های مردمی، افشای خبر فرار یانوکوویچ و تلاش نافرجام وی برای خروج از کشور وارد مرحله جدیدی شد.

شدیدترین و خونبارترین درگیری ها از20 فوریه (اول اسفندماه) آغاز شد و دو روز ادامه داشت که در جریان آن 82 تن کشته و نزدیک به 600 تن زخمی شدند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...