نسخه چاپی

برخورداری مجرمین از حمایت‌های قضایی از طریق استرداد

عکس خبري -برخورداري مجرمين از حمايت‌هاي قضايي از طريق استرداد

معاون حقوقی پارلمانی وزیر دادگستری گفت: چنانچه بین دولت تقاضا كننده و دولت متقاضی عنه، قرارداد ویژه استرداد مجرمین وجود داشته باشد، به منظور مصلحت خانواده‌های مجرمین و برخورداری آنها از حمایت‌های قضایی از جمله اقامه دعوی، اخذ وكیل تقاضای استرداد مطرح می‌شود.

به گزارش نما ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، "عبدالعلی میرکوهی" معاون حقوقی پارلمانی وزیر دادگستری، در ارتباط با استرداد مجرمین اظهار داشت: استرداد مجرمين به معنای پس گرفتن متهم، يكي از ابزارهاي معاضدت بين‌المللي در امور كيفري است كه به موجب قراردادهاي دو يا چند جانبه در روابط ميان كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: قانون استرداد به منظور تعقیب و مجازات مجرمین است و این مهم موجب می شود كه اجراي مجازات تبهكار حتمي شود و این در حالی است که کشورها با انعقاد عهدنامه‌های استرداد مجرمین و معاضدت قضایی در جلوگیری از فرار مجرمین با یکدیگر همکاری می‌کنند.
میرکوهی تصریح کرد: چنانچه بين دولت تقاضا كننده و دولت متقاضي‌عنه، قرارداد ويژه استرداد مجرمين وجود داشته باشد، به منظور مصلحت خانواده‌های مجرمین و برخورداری آنها از حمایت‌های قضایی از جمله اقامه دعوی، اخذ وکیل تقاضای استرداد مطرح می‌شود.
گفتنی است: تقاضاي استرداد از طريق وزارت امور خارجه به وزارت دادگستري ارسال خواهد شد. در صورتي‌كه وزارت دادگستري استرداد را منطبق با مقررات قانوني اين قانون تشخيص دهد پروندۀ امر را به دادسراي شهرستان محلي كه شخص مورد تقاضا در آن سكونت دارد و يا اگر شخص مورد تقاضا محل سكونت معلومي نداشته باشد به دادسراي شهرستان تهران ارجاع خواهد کرد كه در جلب و باز داشت وی اقدام کند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...