نسخه چاپی

دیدار خصوصی فرجی دانا با آملی لاریجانی

در این سفر مجموعا 9 دیدار انجام شد كه مسئولان وزارت علوم توانستند با آیات عظام جوادی آملی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شهرستانی، هاشمی شاهرودی، موسوی اردبیلی و علوی گرگانی دیدار كنند و همچنین وزیر علوم دیداری با آیت الله صادق آملی لاریجانی داشتند كه با توجه به سابقه دیرینه دوستی ایشان با آقای فرجی دانا در فضایی خصوصی برگزار شد.

به گزارش نما ، معاون وزیر علوم ضمن تکذیب خبر برخی رسانه ها درباره نپذیرفتن دکتر فرجی دانا توسط علما و مراجع تقلید قم گفت: در مجموع با ۹ تن از علما و مراجع تقلید دیدار و گفتگویی انجام شد اما به دلیل کمبود وقت، نتوانستیم با برخی دیگر از علما دیدار کنیم که انشاالله در سفر بعدی که پس از عید نوروز برنامه ریزی شده است با آنها دیدار خواهیم داشت.
سفر وزیر علوم به قم نه تنها تاثیری در تلطیف فضا علیه این وزارتخانه نداشت، بلکه خودش به دردسری جدید برای فرجی دانا تبدیل شد. منتقدان وزارت علوم گفتند که آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی حاضر به دیدار با وزیر علوم در جریان این سفر نشدند. اما در عین حال معاون فرهنگی فرجی دانا در گفت و گو با پیام نو توضیح داد که این دیدارها به دلیل کمبود وقت انجام نشده و در برنامه این سفر قرار نداشته اند.
این روزها وزارت علوم بیش از دیگر وزارتخانه های دولت زیر فشار منتقدان تندرو قرار دارد، منتقدانی که معتقدند رضا فرجی دانا با «داس» وارد این وزارتخانه شده است. در آخرین تحولات، برکناری فرهاد رهبر هر چند باعث خوشحالی دانشجویان دانشگاه تهران شد اما خشم محافظه کاران را در پی داشت. محافظه کاران مجلس نشین فعلا کمر به استیضاح وزیر علوم بسته اند، استیضاحی که شاید دیدار و البته مذاکره با مراجع تقلید و آیات عظام می توانست تاثیری روی آن داشته باشد.
حالا دیدارهای انجام نشده در جریان سفر قم وزیر علوم هم چماق دیگری برای کوبیدن بر سر مسئولان این وزارتخانه شده است. ضیا هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم اما در این باره به پیام نو توضیح می دهد: «ما از مدتی قبل برنامه داشتیم که خدمت مراجع عظام برسیم و از راهنمایی های آنها استفاده کنیم، منتها برنامه ریزی های ما با توجه به مشغله ها و تراکم کاری وزارتخانه این سفر را به روز ۱۵ اسفند موکول کرد، لذا چون این برنامه یک روزه بود با هماهنگی استانداری قم توانستیم فقط با تعدادی از مراجع برنامه دیدار تنظیم کنیم. بنابراین دیدار با تعدادی از مراجع به دلیل کمبود وقت موکول به سفرهای بعدی شد».
هاشمی در تشریح دیدارهای فرجی دانا در قم می گوید: «در این سفر مجموعا ۹ دیدار انجام شد که مسئولان وزارت علوم توانستند با آیات عظام جوادی آملی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شهرستانی، هاشمی شاهرودی، موسوی اردبیلی و علوی گرگانی دیدار کنند و همچنین وزیر علوم دیداری با آیت الله صادق آملی لاریجانی داشتند که با توجه به سابقه دیرینه دوستی ایشان با آقای فرجی دانا در فضایی خصوصی برگزار شد. در این سفر دیداری هم با آیت الله مکارم شیرازی انجام شد که این دیدار در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم آیت الله کرمانی انجام شد که این دیدار هم با هماهنگی پسر آیت الله مکارم شیرازی انجام گرفت».
به گفته معاون وزیر علوم در این جلسه دیدار و گفت و گوی کوتاهی بین رضا فرجی دانا و آیت الله مکارم شیرازی انجام شده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در این سفر با برخی مراجع تقلید و از جمله آیت الله مکارم شیرازی دیداری صورت نگرفت؟ گفت: «آن چیزی که برنامه ما بود از ساعت ۷ و نیم صبح شروع و تا ساعت ۹ شب ادامه پیدا کرد که در این بین دیداری هم با مسئولان دانشگاهی قم تنظیم شده بود. به طور طبیعی در برنامه های ما دیدار مستقلی با آیت الله مکارم نبود و این دیدار کوتاهی که انجام شد در حاشیه مراسم ترحیم پدر همسر آقای مهندس محمدعلی مکارم شیرازی بود».
هاشمی با اشاره به اینکه «آقای وزیر از سالیان دور سابقه رفاقتی با فرزند آیت الله مکارم شیرازی دارند و از دوران مدرسه با یکدیگر همکلاسی بودند و بر همین اساس هم در مراسم ترحیم پدر همسر ایشان شرکت کردند»، توضیح داد: «دیدار با آیت الله سبحانی هم به دلیل برخی تنگناها در برنامه ریزی به سفری در ایام بعد از عید نوروز موکول شد و دیدار با آیت الله نوری همدانی نیز اصلا در دستور کار این سفر قرار نداشت. علاوه بر این، دیدار با آیت الله شبیری زنجانی هم در برنامه این سفر قرار نداشت. البته ایشان در جریان سفر اخیر وزیر علوم به قم دچار کسالت هم شده بودند».
هاشمی درباره فضای حاکم میان مسئولان وزارت علوم و آیات عظام و مراجع تقلید در این دیدارها گفت: «فضای دیدارهای وزیر علوم در قم با مراجع تقلید و آیات عظام بسیار صمیمانه و دوستانه بود، به این جهت که آیات عظام اکثرا شخص آقای دکتر فرجی دانا را به صورت شخصی می شناختند و از خانواده ایشان که اهل قم هستند یه عنوان یک خانواده مذهبی شناخت دارند. خانواده آقای فرجی دانا در قم برای بزرگان این شهر شناخته شده هستند».

۱۳۹۲/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...