نسخه چاپی

تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره)دانشگاه زنجان

هیأت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه زنجان با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت این انجمن را اعلام كرد.

به گزارش نما ، در متن این بیانیه آمده است:
72 سال پیش اندکی پس از تصویب دانشگاه در ایران، تنی چند از دانشجویان برای حفظ و پاسداشت ارزش‌های دینی و اسلامی در دانشگاه جمعی را تشکیل دادند که مقدمه‌ای شد برای شکل‌گیری دانشجویان مسلمان تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های کشور یا همان انجمن‌های اسلامی دانشجویان.
انجمن‌های اسلامی دانشجویان، بستری مناسب برای پرورش شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران شدند که در پرتو رهبری حضرت امام (ره) در سال‌های بعد توانستند سلایق متکثر و مطالبات مختلف مردم آن زمان را تحت لوای اسلام به انقلاب فراگیر و اثرگذار اسلامی ایران نمایندگی کنند.
انجمن‌های اسلامی دانشجویان پس از پیروزی انقلاب و در دهه‌ی اول شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، به عنوان جریانی موثر و اعتمادبخش در دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و بسط گفتمان اصیل انقلاب مردم مسلمان ایران در دانشگاه‌ها بوده است و در پررنگ نمودن مولفه‌هایی همچون آزادی، عدالت، محرومیت‌زدایی، استقلال و استکبارستیزی در دانشگاه‌ها نقش اساسی ایفا نمودند.
اما امروز پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی ایران، انجمن های اسلامی به شدت تضعیف شده اند. شرایطی که امروز بر اکثر دانشگاه ها حکم فرماست فضایی است که نتیجه هشت سال عملکرد دولتمردان و مسئولین در دانشگاه ها است. دولتی که گویا تمام هم و غم خود را بر نابودی همه ی زیرساخت ها و امکانات کشور گذاشته بود. در واقع شواهد جاری در دانشگاه می‌گوید که بزرگ‌ترین ویژگی این روزهای دانشگاه ها فضای بسته، انقباضی، بی­ تفاوتی و انفعال است، که به لطف مسئولان، به جای پاسخ گویی به مطالبات قانونی، اقدام به تحت فشار قرار دادن دانشجویان معترض کرده و با تهدید و ارعاب و اخراج و تعلیق با خود فکر کردند که می توانند برای همیشه سکان دار قدرت بمانند.
انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و رأی اکثریت ملت شریف ایران به اعتدال، گواهی دیگر بر پیشتازی این ملت در راه رسیدن به کنش های عقلانی و به دور از افراط و تفریط در همه‌ی زمینه هاست. انتخابات ۲۴ خرداد ماه که با حضور حماسی مردم نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب پدید آورد، پیامی شفاف با خود به همراه داشت و آن فراگیر شدن اعتراض مردم به افراط، بی‌اخلاقی و قانون‌گریزی بود. در حالی که صدای اعتدال را مردم ایران به گوش همه جهانیان رساندند متأسفانه عده‌ای در داخل کشور همچنان به افراط گری‌های خویش ادامه داده و همچون سال‌های گذشته به دنبال آن هستند که با حذف دیدگاه‌های مخالف، حرف خود را به کرسی بنشانند.
در دهه ی چهارم انقلاب اسلامی هستیم و همچنان می بینیم که مناسبات و سیاست ها و شیوه های کشورداری تفاوت آشکاری با قانون اساسی آن دارد. آنچه از انقلاب اسلامی آموخته ایم شکل دیگری داشت. مگر هدف بر پیگیری آرمان های مردم سالار امام نبود؟ مگر قرار بر نشان دادن ظرفیت دین در دفاع از آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و پاسداشت حرمت و حقوق همه ی مردم نبود؟
انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه زنجان با هدف تلاش برای هم زیستی فعالان دانشجویان و آگاهی­ بخشی در حوزه های اجتماعی و عمومی دانشجویان و ایجاد و تقویت روحیه ی مطالبه­ گری آنان پا به میدان نهاد. آمدیم تا به نمایندگی از دانشجویان هشدار دهیم که امروز، هستند کسانی که از سیاسی بودن دانشگاه‌ها واهمه دارند، چرا که خود می‌خواهند با هوچی‌گری و عوام‌فریبی بر موج ناآگاهی و بی‌خبری مردم سوار شوند و گویا حضور دانشجوی بیدار و آگاه در فضای سیاسی کشور، بزم آنان را بر هم می‌زند.
به راستی، چه کسی در برابر خروج نخبگان از کشور پاسخگوست؟ چه کسی مسئولیت سهمیه بندی جنسیتی در ورود به دانشگاه‌ها را می پذیرد؟ چه کسی پاسخگوی طرح بومی ‌سازی دانشجویان در دانشگاه‌ها بوده است؟ عده‌ای به خیال خام خود که می‌خواهند دانشگاه‌ها پیرو باشند و نه پیشرو، هنوز بعد از سی سال، روسای دانشگاه‌ها را از خارج دانشگاه تعیین می کنند. به بهانه اسلامی کردن دانشگاه‌ها، اساتید منتقد و مسلمان را از دانشگاه‌ها اخراج می‌کنند. مگر نه آنکه استاد شهید مطهری می‌گفت: استاد مارکسیست باید در دانشگاه مارکسیسم را تدریس کند. آیا اینها همه تلاش در جهت منفعل و خاموش نگه داشتن دانشگاه و دانشجو نیست؟
این انجمن همچنین به طور خاص از همه‌ی دانشجویان آزاداندیش و متعهد که اندیشه‌شان بازگشت به خط راستین امام راحل و اصلاح مناسبات قدرت در عرصه‌ی سیاسی کشور و اداره‌ی امور بر مبنای ضوابط یک نظام سالم سیاسی و زدودن پیرایه‌های فسادبرانگیز در دستگاه‌های دولتی است، می‌خواهد که با تمسک به اصل وحدت و با احساس مسئولیت جمعی و دیدن ملت در درون گفتمان اصلاح‌طلبی راستین و برای دستیابی به اجماع بیش از پیش تلاش نمایند و جریان اقلیت را که به قاعده مردمسالاری و رأی اکثریت پایبند و وفادار نیستند به حفظ منافع ملی و مصلحت جامعه ترغیب کنند و همچون گذشته سعی در بازسازی اعتماد عموم نخبگان، دانشگاهیان و توده‌های ملت نمایند تا بتوانند بر مبنای نیت مخلصانه‌ی خود که همان اصلاح است به اصول اولیه‌ی انقلاب اسلامی برسند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...