نسخه چاپی

دولت‌ها دیگر فعال مایشاء در محیط بین الملل نیستند

عکس خبري -دولت‌ها ديگر فعال مايشاء در محيط بين الملل نيستند

دبیر نشست تخصصی مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی گفت: دیپلماسی عمومی می تواند ابزار كارآمد ملت های جهان اسلام برای تعامل با یكدیگر و افزایش ضریب تاثیر آنها بر روند تحولات جهانی باشد.

به گزارش نما ، حمیدرضا مقدم فر دبیر نشست تخصصی مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی در این نشست تخصصی طی سخنانی اظهار داشت: در نظام جهانی کنونی شاهد گذار از نظم وستفالیایی دولت محور به نظم پساوستفالیایی هستیم که در سایه آن بسیاری از کنش‌گران نوظهور مانند سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های فراملی، نهضت‌های ملی بخش، شرکت‌های چند ملیتی، افراد و گروه‌ها در کنار دولت قرار گرفته‌اند و مشغول کنش‌گری هستند و هر یک بخشی از انباشت قدرت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: در این شرایط دولت‌ها دیگر فعال مایشاء در محیط بین الملل نیستند، بلکه مجبورند حضور مدعیان جدید را به رسمیت بشناسند و این حقیقت را بپذیرند که امروزه قدرت و حاکمیت در یک عرصه فراملی اعمال می‌شود.
دیپلماسی عمومی مجرای تعامل و اعمال نفوذ دولت‌ها بر افکار عمومی و توده‌های جهانی است
دبیر نشست تخصصی مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی، با بیان اینکه در واکنش به این تحولات بنیادین دولت‌ها ناچارند ابزار و راهکارهای جدیدی را برای مواجهه شدن و تعامل با قدرت‌های نوظهور جهان ابداع کنند و به کار گیرند، دیپلماسی عمومی را از جمله این ابزار‌ها برشمرد که می‌توان آن را مجرای تعامل و اعمال نفوذ دولت‌ها بر افکار عمومی و توده‌های جهانی دانست.
مقدم فر با بیان اینکه سرمایه گذاری کلان دولت‌ها بر دیپلماسی عمومی حکایت از اهمیت یافتن جایگاه افکار عمومی مردم جهان در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی دارد، تاکید کرد: دیپلماسی عمومی می‌تواند ابزار کارآمد ملت‌های جهان اسلام برای تعامل با یکدیگر و افزایش ضریب تاثیر آن‌ها بر روند تحولات جهانی باشد.
وی افزود: استفاده از راهکارهایی مانند تعاملات چهره به چهره در چارچوب کنفرانس‌ها و سمینار‌ها، برنامه‌های مبادله‌ای و برنامه‌های رسانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند عامل مناسبی جهت تحکیم و تقویت دیپلماسی عمومی اسلامی باشد.
«الگو‌ها و نظریه‌های تحول هندسه قدرت جهانی»، «شناخت ظرفیت‌های راهبردی دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی»، «چالش‌ها و آسیب‌های دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی»، «دستاوردهای جهاد علمی در شکل گیری هندسه قدرت»، «آینده پژوهی انگاره‌های اجتماعی تحول هندسه قدرت جهانی در سطح (ملی، منطقه‌ای و بین المللی)»، «مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی» عنوان نشست‌های تخصصی صبح امروز همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی هستند.
همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با حضور جمعی از نخبگان اندیشمندان، رهبران و متفکران جهان اسلام از 32 کشور جهان به مدت 2 روز در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...