نسخه چاپی

جلب همكاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در فعالیت‌های هنری

معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: در معاونت امور هنری وزارت ارشاد كمیته‌ای به نام «كمیته واگذاری و تفویض اختیار» تشكیل شده است تا برای واگذاری تصدی گری بخش هنر به بخش غیر دولتی اقدام كند.

به گزارش نما ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این معاونت کمیته‌ای به نام «کمیته واگذاری و تفویض اختیار» تشکیل شده است که البته این موضوع هم در راستای رونق اقتصادی هنر و تقویت بخش غیر دولتی فعال در حوزه هنر است.
مرادخانی گفت: با توجه به برنامه‌ها و وعده های رئیس‌جمهور مبنی بر انجام کارهای اصلی هنر توسط خود هنرمندان، این کمیته تلاش می کند تا با بررسی ساختار دولتی در بخش هنر، تکالیف و وظایف تصریح شده در قانون، مراجعه به اسناد بالادستی، سیاست های مصوب و غیره، فهرست فعالیت و امور حاکمیتی بخش هنر را از امور غیر حاکمیتی متمایز کند و به منظور واگذاری این امور به صنوف و اصحاب هنر، راهکارهای اجرایی مناسب را ارایه دهد.
وی در ادامه درباره برنامه های این معاونت برای تقویت اقتصاد هنر گفت: مقوله اقتصاد هنر یک مبحث مبنایی و زیربنایی و یک مبحث عملیاتی و اجرایی دارد. با توجه به این‌که رونق اقتصاد هنر در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور جایگاه قابل توجه‌ای نداشته است، بنابراین ما بر آنیم تا در معاونت امور هنری، هر دو مبحث مهم را دنبال کنیم. یعنی همان‌طور که نمی‌خواهیم این قطار در حال حرکت بایستد یا کند شود، نمی‌خواهیم به مباحث مبنایی و زیربنایی نیز بی‌توجه باشیم.
انجام فعالیتهای زیربنایی در ارشاد برای رونق پایدار و مستمر اقتصاد هنر
مرادخانی؛ اصلاح ساختار و قوانین و مقررات، استقرار نظام‌های مهم هنری از جمله نظام‌های حقوقی و صنفی، تعاملات بین بخشی و جلب همکاری دستگاه‌ها، نهادها، صنوف و بنگاه های بزرگ اقتصادی در فعالیت های هنری، تقویت و توسعه مناسبات و تعاملات بین‌المللی، تقویت و گسترش فضاهای هنری به ویژه فضاهای کالبدی، کاهش تصدی دولت و افزایش نقش و جایگاه تشکل‌های مردم‌نهاد و... را از جمله مباحث و فعالیت های زیربنایی برای رونق پایدار و مستمر اقتصاد هنر ذکر کرد که در معاونت امور هنری به طور جدی دنبال می‌شود.
تفویض اختیار بسیاری از فعالیتها به ادارات کل استانها
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در کنار این مباحث اساسی، اصلاحات ضوابط و مقررات دست‌و‌پاگیر، تسریع در اعطای مجوزها، تفویض اختیار بسیاری از فعالیتها به ادارات کل استان‌ها، جلب همکاری سفارتخانه های خارجی، تسریع و تسهیل حمایت‌های مالی و حقوقی برای حضور هنرمندان در رویدادها و مجامع جهانی و... مباحثی از حوزه عملیاتی و اجرایی است که هم‌اکنون دفاتر و مدیران ما در این معاونت دنبال می‌کنند.
مرادخانی خاطر نشان کرد: البته همه این فعالیت‌ها و برنامه‌ها، به معنای قطع حمایتهای دولت به بخش هنر نیست. در تمام دنیا حتی کشورهای پیشرفته، در تولید آثار و محصولات هنری همواره دولتها حمایت‌های قانونی و مالی خود را به این بخش نه‌تنها کم نمی‌کنند بلکه به روش‌های مختلف آن را تقویت و توسعه می‌دهند.
بهره گیری از ظرفیتهای بخش‌های دیگر کشور برای رونق اقتصاد هنر
مرادخانی در ادامه افزود: بسیاری از این حمایت‌ها، به سمت حمایت های غیر مستقیم و تسهیلات حقوقی و قانونی پیش می‌رود که ما نیز باید به سمت بهره گیری از ظرفیت‌های بزرگ موجود در بخش‌های دیگر کشور برای رونق اقتصاد هنر حرکت کنیم.
مرادخانی با تاکید برای واگذاری تصدی گری بخش هنر به بخش خصوصی گفت: هم‌اکنون قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد که دولت را موظف می‌کند تا فهرست فعالیت‌ها و امور حاکمیتی را از غیرحاکمیتی جدا کند تا براساس آن برای واگذاری تصدی امور به بخش غیر دولتی اقدام کند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...