نسخه چاپی

گزارش نیویورك تایمز از حضور بیت آشور در تیم ملی

نیویورك تایمز در گزارشی مفصل به زندگی بازیكن تیم ملی ایران در آمریكا پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از نيويورک تايمز، استيون بيت‌آشور 11 ساله بود که ايران در جام‌جهاني 1998 فرانسه آمريکا را شکست داد. خانواده وي در سن خوزه براي تماشاي پيروزي 2 بر يک ايران جمع شدند. در مسابقه‌اي که به دليل درگيري‌هاي سياسي بين دو کشور تمايل فوق‌العاده‌اي به تماشاي آن وجود داشت.

بيت‌آشور در پاسخ به اين سوال که طرفدار کدام تيم بود، گفت: طرفدار بازي خوب بودم.

آن موقع هم بيت‌آشور خواسته‌هايي بالاتر از تماشاي جام‌ جهاني از تلويزيون داشت. رونالدو، ستاره تيم ملي فوتبال برزيل قهرمان وي بود و آرزوي او بدون توجه به سياست‌هاي بين‌المللي، پاسپورت و مرزها پوشيدن پيراهن تيم ملي برزيل بود.

به نظر مي‌رسد زمان براي بيت آشور فرا رسيده است. در سال‌هاي اخير دو بار به تيم ملي آمريکا دعوت شده است اما در هيچ مسابقه‌اي به ميدان نرفت. ايران در اکتبر گذشته به او فرصت داد تا در دفاع راست بازي کند و بيت‌آشور پذيرفت.

انتظار مي‌رود وي در جام‌جهاني برزيل در ژوئن (خرداد) در بازي‌هاي تيم ملي ايران مقابل نيجريه، آرژانتين و بوسني و هرزگوين حضور داشته باشد. بيت‌آشور در جام‌جهاني بعدي در سال 2018، 31 ساله خواهد شد و شايد اين تنها فرصت وي براي بازي کردن در معتبرترين رقابت‌هاي ورزشي دنيا باشد.

بيت‌آشور در اين باره اظهار داشت: اگر اين فرصت را داشته باشيد که براي يک تيم در جام‌جهاني به ميدان برويد؟ آيا اين پيشنهاد را رد مي‌کنيد؟ اگر بازي در سطح بين‌المللي هميشه آرزوي شما باشد، براي هر کشوري بازي مي‌کنيد و چه رقابتي بالاتر از جام‌جهاني؟

با توجه به درگيري‌هاي سياسي ميان ايران و آمريکا، برخي در آمريکا بيت‌آشور را به «فروختن روحش» براي شانس بازي در جام‌جهاني متهم کرده‌اند اما بوکانگرا، کاپيتان سابق تيم ملي فوتبال آمريکا در اين باره اظهار داشت: اگر شانس بازي در جام‌جهاني به شما پيشنهاد شود، بسيار سخت است که اين پيشنهاد را نپذيريد. هر کسي بايد در ذهن خودش بررسي کند و اگر اين همان کاري است که مي‌خواهد، انجامش دهد. بازي در جام‌ جهاني براي بيت‌آشور خوب است. نمي‌توانيد به بقيه بگوييد چه احساسي داشته باشند.

بيت‌آشور در ژانويه 2013 در کمپ تيم ملي آمريکا حضور داشت اما در هيچ مسابقه بين‌المللي به ميدان نرفت تا اين فرصت را داشته باشد که براي ايران بازي کند. وي در کودکي دو بار براي سر زدن به اقوام به ايران سفر کرده بود. زبان فارسي را مي‌فهمد و نسبتا مي‌تواند صحبت کند. خانواده وي هر بهار در خانه در سال نو ايران مراسم را به جا مي‌آورند و ميز را ماهي قرمز، شيريني و قرآن؛ سبزه تزئين مي‌کنند و در حالي که سرود تولد دوباره مي‌خوانند از روي آتش مي‌پرند.

مهارت‌هاي فوتبالي وي در ميان دو فرهنگ رشد کرده است: سيستم آمريکايي سازمان يافته و بازي‌هاي آخر هفته با بزرگ‌ترها در پارک. پدر وي، ادوارد بيت‌آشور در اوايل دهه 60، خيلي قبل از انقلاب اسلامي ايران به آمريکا آمد و در سان فرانسيسکو فوتبال بازي کرد اما بعدها يک مهندس برق شد. وي هنوز هم در زمان بازنشستگي تمام بازي‌هاي پسرش را تماشا مي‌کند.

توني بيت‌آشور، برادر بزرگ‌تر استيون در اين باره اظهار داشت: پدرم بازي‌هاي او را چند بار تماشا مي‌کند و بزرگ‌ترين هوادار و منتقد او است.

فوتبال آمريکا و ايران در 21 ژوئن 1998 در ليون فرانسه به هم رسيدند. قبل از اين بازي بازيکنان ايران و آمريکا عکس گرفتند و هدايايي رد و بدل کردند و پس از اين مسابقه نيز پيراهن‌هايشان را با هم عوض کردند.

ماهان بزرگ‌نيا، دوست صميمي بيت‌آشور از دوران دبيرستان گفت: زمينه و فرهنگ شما همان جايي است که والدين شما از آنجا آمده‌اند و آنجا ايران است. در عين حال شما در آن کشور بزرگ نشده‌ايد و اينجا رشد يافته‌ايد. با آمريکايي‌ها به مدرسه رفته‌ايد. اول زبان انگليسي را ياد گرفته‌ايد. با ايران احساس رابطه مي‌کنيد اما همان‌قدر هم با آمريکا ارتباط داريد. از هر دو کشور حمايت مي‌کنيد و بنابراين جواب بيت آشور به اينکه طرفدار کدام تيم است، از روي ترس نبود.

به نظر مي‌رسيد شانس حضور در جام‌جهاني بعد از اين ديگر به سراغ بيت‌آشور نيايد. وي در سن‌خوزه بزرگ شد و در تيم سن خوزه بازي کرد، در دوران دبيرستان ستاره شد و براي رفتن به سن ديگو بورسيه شد اما هرگز در هيچ‌يک از بازي‌هاي تيم جوانان آمريکا به ميدان نرفت و نه آمريکا و نه ايران پيش از جام‌جهاني 2010 آفريقاي تمايلي به وي نشان ندادند.

بعد از حضور بيت‌‌آشور در تيم ارث‌کوئيک که در سال 2011 بيشترين پاس گل تيمش را به نام خود ثبات کرد و در سال 2012 ستاره تيمش شد، همه‌چيز تغيير کرد. وي يک مدافع مطمئن شده بود که توانايي حضور در حملات را هم دارد.

بزرگ‌نيا اظهار داشت: او به همان اندازه که با پيراهن تيم ملي آمريکا احساس غرور مي‌کند، به پرچم سه رنگ ايران نيز افتخار مي‌کند. هر کدام که به او فرصت بازي در سطحي که مي‌خواهد را بدهد، او براي همان تيم به ميدان مي‌رود.

يورگن کلينزمان در آگوست 2012 از بيت‌آشور دعوت کرد تا پيش از ديدار دوستانه در مکزيک براي تيم ملي آمريکا بازي کند اما وي در اين مسابقه به ميدان نرفت. وي يک بار ديگر در ژانويه 2013 به تيم ملي دعوت شد.

وقتي بيت‌آشور بازي براي ارث‌کوئيک را از سر گرفت، اعلام کرد که کلينزمان به او گفته از بازگشت او خوشحال است و براي وي آرزوي موفقيت کرد اما صحبت ديگري پيش نيامد. بيت‌آشور در اکتبر گذشته پنجره‌اي براي حضور در رقابت‌هاي جام‌جهاني در مقابل خود ديد.

کارلوس کي‌روش، سرمربي پرتغالي تيم ملي فوتبال ايران در همان زمان جست‌و‌جوي خود براي يافتن بازيکنان ايران در ليگ‌هاي خارج از اين کشور را آغاز کرده بود. اين بازيکنان شامل رضا قوچان‌نژاد (ملقب به گوچي) از تيم چارلتون انگليس و اشکان دژاگه از تيم فولام انگليس مي‌شدند. وقتي ايران به بيت‌آشور فرصت داد تا در رقابت‌هاي مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا 2015 بازي کند، وي پذيرفت.

او لزوما فکر نمي‌کرد که فرصتش براي بازي در تيم ملي آمريکا به پايان رسيده است اما ماه‌ها بود که خبري از کلينزمان نداشت. وي در اين باره گفت: مي‌خواستم بازي کنم. بايد تصميم مي‌گرفتم.

بسياري از تماشاگران ايراني در ورزشگاه آزادي حضور وي به ايران را به زبان انگليسي خوش‌آمد گفتند و از سرمربي تيم خواستند که او را به ميدان بفرستد.

بيت‌آشور که در چهار مسابقه براي ايران بازي کرده است، گفت: در ايران استقبال گرمي از من شد. آنها عاشق تيم ملي کشورشان هستند و مي‌خواهند اين تيم برنده شود.

۱۳۹۳/۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...