نسخه چاپی

نظافت خودجوش كوچه و محله از سنت‌های دیرین ایرانی

عکس خبري -نظافت خودجوش کوچه و محله از سنت‌هاي ديرين ايراني

عضو شورای اسلامی شهر تهران نظافت نمای ساختمان‌ها و معابر عمومی را سنت دیرینه مردم دانست.

به گزارش نما ، مهدی چمران درباره طرح «به پیشواز بهار می رویم» گفت: عموما هر ساله این طرح انجام می شود و این سنتی است که مردم خودشان آن را به جا می آورند و نیازی به بخشنامه و دستور هم ندارد. اما فراخوان سازمان زیباسازی مردم را تشویق به انجام این کار می کند.
وی ادامه داد: مردم همان طور که داخل خانه هایشان را تمیز و نو می کنند، دوست دارند و خوب هم هست که نمای بیرونی خانه خود را نیز تمیز کنند، در این راستا بعضی وقت ها مرمت، بنایی و سفید کاری هم می کنند تا خانه هایشان برای ایام عید تمیز و نو باشد و این سنت دیرینه ماست.
رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خاطرات خود از نظافت خانه قدیمی شان توسط پدرش گفت: ما قبلا نه تنها داخل خانه خود، بلکه جلوی خانه خود را درخت می کاشتیم. حتی من یادم هست که پدرم داخل و بیرون هشتی خانه قدیمی مان و کوچه را تا چند متر این طرف و آن طرف جارو می کرد و آب می پاشید. مغازه دارها هر روز صبح می گفتند که جلوی مغازه خود را باید آب و جارو کنند و این اصطلاح آنها برای نظافت معبر عمومی بود.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: این نظافت خودجوش بسیار خوب است و نباید انتظار داشته باشیم که مرتب رفتگر شهرداری کوچه و محله را نظافت کند، چون او تنها شب ‌ها می آید. اما مردم از قدیم خودشان جلوی خانه و مغازه خود درخت می کاشتند، به آنها آب می دادند، باغچه ها، کوچه ها و نمای خانه ها را تمیز می کردند و این کارها از سنت های دیرینه ماست و چه خوب است که باز هم با شوق و ذوق آنها را احیا کنیم.
رئیس شورای عالی استانهای ایران تاثیر اجرای طرح «پلاک بهاری» در جلب مشارکت مردم به نظافت نمای ساختمان ها را چنین توصیف کرد: مشوق های سازمان زیباسازی مردم را تشویق به مشارکت در این کار می کند. البته گاهی اوقات ما به ساختمان هایی که می بینیم نماهای فرسوده و زشت دارند، تذکر می دهیم که دیوار بکشند یا رنگ آمیزی و سفیدکاری کنند و خلاصه فکری به حال نمای ساختمان خود بکنند. البته نه این رنگ های پیستوله ای که می پاشند و بدتر نما را زشت می کند. بنابراین ما به شیوه های گوناگون این مسائل را به مردم یادآوری می کنیم تا دنبال کنند و طرح پلاک بهاری نیز در راستای همین تشویق ها و راهنمایی ها است. این تشویق ها و بعضا راهنمایی و کمک باید وجود داشته باشد تا نمای بیرونی شهر هم زیبا شود.
چمران درباره آلودگی بصری شهر ادامه داد: آلودگی بصری شهری ما چندان مربوط به کثیف بودن نما نیست، بلکه بیشتر به طراحی نماها و عدم انسجام، هماهنگی و همگونی آنها و بسیاری جاها بی سلیقگی بساز و بفروش ها بر اثر اطلاعات کم آنها در معماری برمی گردد که با ساختمان مثل یک عروسک رفتار می کنند.
عضو شورای شهر درباره استفاده از هنر برای کاهش آلودگی بصری شهر گفت: هنر معماری در اینجا بسیار می تواند موثر باشد و معماران ورزیده می توانند طرح های خوبی را اجرا کنند. من خودم هر جا از کنار ساختمان زیبا یا زشتی رد می شوم، عکس می گیرم و بعضی جاها بسیار لذت می برم و بسیاری جاها هم از کارهای عجیبی که در شهر به عنوان نماسازی صورت می گیرد، عصبی می شوم.

۱۳۹۳/۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...