نسخه چاپی

اكسیدسازی اورانیوم 5درصد آغاز شد

ایران 10 روز است تبدیل بخشی از ذخیره اورانیوم 5 درصد خود به اكسید را هم آغاز كرده است.

به گزارش نما ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، علی شاهدیان، ایران هسته ای- اطلاعات فنی موجود نشان می دهد ایران 10 روز است تبدیل بخشی از ذخیره اورانیوم 5 درصد خود به اکسید را هم آغاز کرده است.
اغلب تصور می شود توافق ژنو صرفا از ایران خواسته است ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را اکسید کند اما بندی مهم درون این توافقنامه وجود دارد که از ایران می خواهد به محض آماده شدن کارخانه تبدیل اورانیوم 5 درصد به دی اکسید اورانیوم (UO2)، همه مواد 5 درصدی را هم که در این فاصله تولید کرده اکسید کند.
در این بند مقرر شده است که ایران به محض آغاز به کار خط تبدیل UF6 به UO2 باید مواد 5 درصدی را هم که از تاریخ 3 آذر 92 (24 نوامبر 2013) –روز امضای توافق ژنو- به این سو تولید کرده اکسید کند یا در واقع، عملا از بین ببرد.
این کار در مرکزی به نام EUPP انجام می شود.
پاراگراف 54 از گزارش GOV/2014/10 می گوید: «مرکز EUPP تاسیساتی برای تبدیل UF6 غنی شده تا پنج درصد اورانیوم-235 به پودر UO2 است».
آژانس در بند viii از گزارش GOV/INF/2014/6 اعلام کرده که ایران از تاریخ چهارشنبه 20 فروردین 1393 (9 آوریل 2014) این عملیات را آغاز خواهد کرد.
این تاریخ مربوط به 10 روز پیش است.
در همان بند آژانس می گوید ایران اعلام کرده حدودا 5/7 تن UF6 5 درصد را به این فرآیند تزریق خواهد کرد.
تحلیلگران می گویند اگر فرض کنیم یکی از مهم ترین اهداف طرح اقدام مشترک توافق شده در ژنو کنترل مواد هسته ای ایران (چه 5 و چه 20 درصد) این امر اکنون کامل شده است و ایران باید از این پس و تا زمانی که توافق ژنو برقرار است، نه فقط مواد 20 درصد بلکه مواد 5 درصد خود را هم اکسید کند و در واقع از بین ببرد.
این امر نه تنها ذخیره مواد هسته ای ایران را که ارزشمند ترین دارایی هسته ای ایران است مورد آسیب جدی قرار می دهد بلکه این کار را در ازای امتیازهایی انجام می شود که اولا بسیار ناچیز بوده و ثانیا اکنون معلوم شده همان امتیازهای ناچیز هم واقعی نبوده و ایران آنها را دریافت نکرده است.

۱۳۹۳/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...