نسخه چاپی

سخنان لاریجانی درباره مقام زن در نطق پیش از دستور

عکس خبري -سخنان لاريجاني درباره مقام زن در نطق پيش از دستور

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می‌پذیرد، اساس تفكر اسلامی براین است كه جامعه اسلامی نهاد خانواده را ركن مهم نظام اجتماعی می‌داند كه شخصیت افراد در آن تكوین پیدا می‌كند.

به گزارش نما ، به نقل از باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز گفت: میلاد با سعادت دخت گرامی رسول الله فاطمه زهرا (س) و میلاد امام (ره) را به ملت عزیز و نمایندگان محترم و بانوان جامعه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
وی افزود: امام عسگری (ع) کلامی بلند درباره فاطمه زهرا(س) دارد در روایتی می‌فرماید ما حجت‌های خداوند بر مخلوقات هستیم و مادر ما فاطمه حجت خداوند برماست.
لاریجانی تصریح کرد: در این روایت جایگاه مهم فاطمه زهرا (س) به خوبی روشن می‌گردد که در راس هدایت و رشد امت اسلامی این شخصیت بزرگ قرار دارد به همین جهت در قرآن از ایشان به کوثر به معنای خیر کثیر نام برده است چرا که خیری عظیم‌تر از هدایت امت نداریم اصل و حیات واقعی انسان‌ها بر توحید و رشد و تکامل معنوی است و تمسک به ولایت محقق می‌گردد و فاطمه زهرا اساس و رکن ولایت است که در کلام نورانی امام عسگری (ع) به عنوان حجت خداوند بر ائمه از آن نام برده شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این فخری برای امت مسلمان به خصوص جامعه زنان است که میلاد چنین شخصیت ممتازی به عنوان روز زن و روز مادر نامگذاری شده است که الگوی بی‌همتایی در تاریخ می‌باشد و از هر جهت کامل وبرای همه زمان‌ها نمونه برتر است.
نماینده مردم قم ادامه داد: باید تلاش کرد تا سبک زندگی فاطمی را فهم نمود و آن را ترویج کرد نه شیوه‌هایی که امروز با تبلیغات زیاد می‌خواهند در اذهان جوامع برجسته نمایند و به درستی رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود بدان متذکر شدند که جایگاه زن و سبک زندگی زنان باید منبعث از سنت فکری اسلامی باشد نه کپی برداری تقلیدی از شیوه‌های غربی که در درون خود آسیب‌های زیادی را ایجاد کرده است.
وی گفت: استاد شهید مطهری در این زمینه با تحقیقات خود مسیر روشنی را مشخص کردند که در جمهوری اسلامی این نگاه تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته ایشان از یک سو می‌پذیرد که در طول تاریخ به زنان ظلم شده و تفکرات متهجرانه در برخی از مسلمانان که با ارائه چهره منفی در نظام حقوق زن صدمه زده‌اند را رد می‌کند و از جانب دیگر موقف متهجرانه اما متجددانه امروز را نوع دیگری از نادیده انگاری شخصیت و حقوق زن می‌داند که ظلم جدیدی است.
لاریجانی افزود: می‌گویند موضع اسلام موضع اعتدالی، در این میانه افراط و تفریط است، زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می‌پذیرد، اساس تفکر اسلامی براین است که جامعه اسلامی نهاد خانواده را رکن مهم نظام اجتماعی می‌داند که شخصیت افراد در آن تکوین پیدا می‌کند خانواده صرفا محل تولید نسل و استراحت نیست بلکه پایگاه اصلی رشد اجتماعی است این‌جا محل اختلاف مهم تفکر اسلامی با بعضی مکاتب دیگر است.
نماینده مردم قم ادامه داد: خانواده یک امر موقت و گذرا در تکون جامعه نیست بلکه جامعه سازی در نگاه اسلامی از خانواده آغاز می‌شود به همین جهت حریم خانواده و صیانت از آن فوق العاده پر اهمیت است همان گونه که عدالت اجتماعی بدون تجلی حقیقی تولید تصنعی است نظام اجتماعی سالم و پویا بدون رکن خانواده مستحکم و پرعاطفه ناممکن و ناپایدار است بسیاری از نابسامانی‌های جهان امروز حتی در جامعه ما به دلیل سست شدن جایگاه خانواده و یا عدم توجه لازم به همه قابلیت‌های آن است.
رئیس مجلس ادامه داد: خلاصه آن که پایه رشد اجتماعی واقعی در خانواده محقق می‌گردد زنان به عنوان همسر یا مادر نقش محوری در این رکن مهم یعنی خانواده دارند یعنی خداوند عواطف بسیار رقیق و لطیف زنان را محور اصلاحات و رشد در خانواده قرار داده است و اگر زن خود اهل فضیلت باشد با این ویژگی بیشترین نقش را در رشد اجتماعی خواهد داشت.
وی افزود: استاد شهید مطهری در این باب می‌گوید قانون اصلی اجتماع بزرگ عدالت است و کانون اصلی اجتماع منزل عواطف است علایق افراد اجتماع شبیه به روابط فیزیکی و علایق خانوادگی شبیه روابط شیمیایی است لذا اولا در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هر چه بیشتر نهاد خانواده توجه نمود و مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع باید به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرساند.
رئیس مجلس تصریح کرد: از این جهت باید بیش از گذشته باید در تدوین قوانین و مقررات توجه نمود و هم رسانه‌ها در این جهت تلاش نمایند که حضور زنان در فعالیت‌های مختلف باعث عدم توجه و وقت گذاری آنان در خانواده نشود که هیچ چیزی جای این خلا را نمی‌تواند پر کند و نتیجه آن برخی آسیب‌های اجتماعی است.
وی گفت: ثانیا هر چه قدر نظام‌های حکومتی با تفکر دینی نزدیک باشد باید به این امر توجه نمود که حکومت‌ها به هیچ وجه کارکرد خانواده را ندارند؛چرا که مبنای آن‌ها عواطف نیست اشتباه بزرگ آن است که تصور شود که تربیت افراد و شکل یابی هویتی آنان صرفا در اجتماع ایجاد می‌گردد گر چه روابط اجتماعی اسلامی باشد؛ باید پایه‌های شخصیتی افراد در درون خانواده با مهر و محبت مادران و عواطف و دل بستگی درون منزل شکل گیرد و در جامعه به بهره‌وری برسد از این جهت توجه بیشتری به سلامت و استحکام محیط های گرم خانواده داشته باشیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: آرزوی عزت و سربلندی برای جامعه زنان و مادران به خصوص مادران شهدای انقلاب اسلامی داریم.

۱۳۹۳/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...