نسخه چاپی

شكایت ترك ها از شركت گاز

ایرانی ها گران فروشند!

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات جدید از شكایت و داوری گازی تركیه از ایران با رد هر گونه گران فروشی گاز به تركیه، اعلام كرد: ایران آماده افزایش صادرات گاز به این كشور همسایه است.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی ماجدی درباره آخرین وضعیت شکایت گازی ترکیه از ایران، گفت: داوری گازی بین ایران و ترکیه مطابق با مفاد قراردادی یک حق طبیعی برای دو کشور است.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اعلام اینکه ترکیه هم مطابق با شرایط قرارداد اقدام به داوری گازی علیه ایران کرده است، گفت: در شرایط فعلی قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی کاهش یافته است و بندی هم در قرارداد وجود دارد تا دو طرف هر سه سال یک بار درباره تجدید نظر در قیمت گاز مذاکره و تصمیم گیری کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اولین نشست داوری گازی ترکیه علیه ایران برگزار شده است، گفت: تیر ماه سال جاری هم نشست مجدد داوری گازی بین دو کشور برگزار خواهد شد.

این دیپلمات وزارت نفت با یادآوری اینکه هم اکنون وزارت نفت تمامی مدارک مورد نیاز را به داوری بین‌المللی ارائه کرده است، بیان کرد: با این وجود مذاکرات بین ایران و ترکیه برای دستیابی به یک توافق و تفاهم مشترک وجود دارد.

ماجدی با یادآوری اینکه با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران افزایش می‌یابد، گفت: با افزایش ظرفیت تولید گاز ایران هم مذاکراتی با ترکیه به منظور افزایش صادرات گاز طبیعی را در دستور کار قرار داده است.

معاون امور بین الملل وزارت نفت با یادآوری اینکه طرف ترک معتقد است که ایران گاز را با قیمت بالاتری در مقایسه با گاز وارداتی ترکیه از روسیه تحویل می دهد، یادآور شد: با این وجود وزارت نفت ایران هم تاکید کرده است که به هیچ وجه گران فروشی در قیمت گاز صادراتی به ترکیه نکرده است.

او با تاکید بر اینکه قیمت گذاری گاز طبیعی متفاوت از قیمت گذاری نفت خام است، گفت: با آغاز بهره برداری از ذخایر نامتعارف و شیل گس میزان عرضه گاز به ویژه توسط آمریکا در بازار جهانی رو به افزایش است.

ماجدی با بیان اینکه از این رو تغییر در قیمت گاز طبیعی امری طبیعی است، گفت: با این وجود ایران علاوه بر ترکیه به دنبال افزایش صادرات گاز طبیعی به بازارهای جدید منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت اخیرا با تاکید بر اینکه ادعاهای گازی ترکیه در داوری بین‌المللی راه به جایی نخواهد بود، اعلام کرده است: ایران تابع نظر داوری بین‌المللی است.

ترکیه به دلیل گران فروشی و کم فروشی از گاز ایران به داوری بین‌المللی شکایت کرده اند که پیش بینی می‌شود در صورت محکومیت گاز ایران در این دادگاه بین‌المللی، شرکت ملی گاز باید غرامت 2 تا 2.5 میلیارد دلاری به بوتاش ترکیه پرداخت کند.

تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اخیرا در گفتگو با رسانه‌های ترکیه با تاکید بر اینکه وی 99 درصد "یقین" دارد که رای دادگاه به نفع ترکیه خواهد بود و آنکارا 2 میلیارد دلار غرامت از ایران می‌گیرد، گفته است: به ایران گفته‌ایم قیمت گاز صادراتی شما گران است و در صورت عدم مذاکره پیرامون آن به دیوان داوری بین‌المللی شکایت خواهیم کرد.

با این وجود، این روزها تمامی مدیران سابق شرکت ملی گاز در دولت نهم و مدیران فعلی این مجموعه گازی به منظور جلوگیری از محکومیت ایران در این داوری بین‌المللی گاز بسیج شده اند که پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده نتایج این داوری رسما اعلام شود.

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...