نسخه چاپی

اینترنت باز هم از صدا و سیما جلو زد

برخی گمان می كردند كه اعلام این طوفان به مردم ممكن است باعث ترس و وحشت آنها و بروز بی نظمی و اتفاقات ناگوارتری شود و به همین دلیل ترجیح دادند مردم یكراست به دل اتفاق بروند!

به گزارش نما به نقل از افکار، دو طوفان تهران را در نوردیده و شهروندان پایتخت منتظر سومین پدیده جوی هستند که قرار است امروز بعد از ظهر با سرعت ۹۰ کیلومتر شهرشان را احاطه کند. با این حال هنوز سازمان هواشناسی کشور هیچ ایده ای در مورد اینکه این طوفان ها از کجا آغاز شده ، به کجا می رود و دلایل تشکیل آنها چیست ندارد .



روز گذشته دومین طوفان تهران نیز زمانی پیش بینی و به صورت زیر نویس در شبکه خبر سیما به مردم اطلاع رسانی شد که تنها چند دقیقه تا ورود آن به تهران زمان باقیمانده بود. کسانی که آشنا و یا فامیلی در شهر کرج و یا اطراف تهران داشتند ، زودتر از سازمان هواشناسی پی به احتمال ورود طوفان به تهران برده بودند.



این طوفان در حدود نیم ساعت قبل از اینکه وارد تهران شود ، به صورت طوفانی از گل، کرج و اطراف این شهر را در بر گرفته و با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر راهی تهران شده بود . شهروندانی که در اطراف شهر کرج و استان البرز اقامات داشتند طوفان را به صورت بارش گل به ساختمان های خود مشاهده کرده بودند و در شبکه های اینترنتی این خبر به سرعت به گوش تهرانی ها رسید.



سازمان هواشناسی اما چند دقیقه قبل از ورود طوفان به تهران توانست سرانجام آن را پیش بینی کرده و به مردم اطلاع دهد. کسانی که در بیرون از خانه های خود بودند متوجه این هشدار نشدند چرا که دسترسی به تلویزیون نداشتند اما این بار شانس با شهروندان تهرانی همراه بود و رفت و آمدشان به دلیل تعطیل بودن روز جمعه در خیابانها کمتر شده بود.



این طوفان سرعتی بسیار کمتر از طوفان بی سابقه تهران در روز دوشنبه ۱۲ خرداد بود و به جای چندین کشته و زخمی ، ۱۵ صدمه دیده بر جای گذاشت . ستاد مدیریت بحران شهر تهران با این حال هنوز برآورد دقیقی از طوفان روز گذشته ندارد اما مسئله ای را امروز در رسانه ها مطرح کرده که به شدت جالب توجه است.



احمد صادقی رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران بیان کرده است که سازمان هواشناسی به طور رسمی طوفان روز گذشته را اعلام نکرده بود و این سازمان نیز از طریق رسانه ها متوجه وقوع طوفان شده است!



وی همچنین افزود که احتمالا امروز نیز باید منتظر وقوع طوفان سهمگین‌تری با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت باشیم اما این مسئله را نیز سازمان هواشناسی رسما به مراجع شهری و سازمان مدیریت بحران اعلام نکرده و رسانه ها به نقل از این سازمان این خبر را منتشر کرده اند.



اینترنت باز هم از صدا و سیما جلوتر است
یکی از اتفاقات جالب توجه در خصوص پیش بینی های چند وقت اخیر سازمان هواشناسی طریقه خبر دادن آن به مردم بوده است . در اولین طوفان که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر از تهران عبور کرده و خسارات زیادی به جای گذاشت ، سازمان هواشناسی اعلام کرد که این طوفان را از قبل پیش بینی کرده و درباره آن به مراجع ذیربط مانند سازمان مدیریت بحران و صدا و سیما و یا سایر مراجع بالاتر اعلام کرده بود.



اما این پیش بینی به صورت گرد و غبار و وزش سریع باد بود و حرفی از کلمه «طوفان» در میان نبوده است . پیش بینی طوفان سخت و بی سابقه روز دوشنبه گذشته تهران با چنان کلمات نرم و لطیفی بیان شده بود که هیچ کدام از سازمانهای مربوطه آن را جدی نگرفتند و زمانی که متوجه شدند چه پدیده ای در راه است ، دیگر زمان گذشته بود و اعلام کردند که نتوانسته بودند ریسک اعلام خطر در این زمینه را بپذیرند.



برخی از خبرنگاران صدا و سیما نیز بیان کردند که این سازمان از حدود یک ساعت قبل از طوفان ، از وقوع آن مطلع شد اما برخی گمان می کردند که اعلام این طوفان به مردم ممکن است باعث ترس و وحشت آنها و بروز بی نظمی و اتفاقات ناگوارتری شود و به همین دلیل رسانه ملی و مسئولان آن ترجیح دادند مردم یکراست به دل اتفاق بروند!



ماه خرداد امسال به ماه پر حادثه ای برای شهروندان تهرانی تبدیل شده است و علت اصلی نیز عدم هماهنگی و مدیریت واحد بحران توسط مراجع و مقام های مسئول در سازمان هواشناسی ، سازمان مدیریت بحران ، صدا و سیما و مراجع تصمیم گیر در استان تهران بوده است.



وقتی مردم از وقوع طوفان آگاهی دارند و خود به دنبال سرپناه میگردند ، مسئولان این سازمانها به دنبال این هستند که ببینند آیا این خبر به صورت رسمی به آنها اعلام شده است و آیا نامه ای مهر و موم شده وقوع طوفان را پیش بینی کرده و یا اینکه باید منتظر اتفاقات بعدی در این خصوص باشند! اگر از این منظر به ماجرای طوفان تهران نگاه کنیم باید در هر صورت خدا را شکر کرد که این اتفاق بیشتر از این باعث بروز حادثه و تلفات بیشتر نشده است!

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...