نسخه چاپی

طرح اتحادیه اروپا برای آتش بس غزه

منابع دیپلماتیك از ادامه رایزنیها میان نمایندگان كشورهای عضو شورای امنیت در خصوص طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای برقراری آتش بس دائم در نوار غزه خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از فلسطین الیوم، کشورهای عضو در اتحادیه اروپا با ارائه طرح پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت در خصوص برقراری آتش بس فراگیر در نوار غزه خواهان رفع محاصره نوار غزه و آتش بس دائم در این منطقه شدند.

منابع دیپلماتیک در این خصوص اعلام کردند که رایزنیها میان نمایندگان کشورهای عضو در شورای امنیت، درخصوص طرح پیشنهادی اروپا برای آتش بس دائم در نوار غزه که روز پنج شنبه ارائه شده است، همچنان ادامه دارد. این منابع همچنین پیش بینی کرده اند که طرح مذکور اواسط هفته جاری به امضا برسد.

متن طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا به شرح زیر است:
شورای امنیت همه اقدامات تروریستی، خشونت آمیز و حملات بی هدف علیه غیر نظامیان که منجر به قربانی شدن عده زیادی از شهروندان و غیر نظامیان شده است را محکوم می کند.

این شورا خواهان برقراری آتش بس فوری و دائمی میان دو طرف و احترام و پایبندی کامل به این توافقنامه از جمله توقف پرتاب موشک و هرگونه عملیات نظامی علیه نوار غزه است.

شورای امنیت همچنین از همه طرفهای ذی ربط دعوت به عمل می آورد تا از برقراری آتش بس فراگیر در همه امور در راستای چارچوبهایی که در ذیل بیان می شود، حمایت کنند:

-تسلط مجدد تشکیلات خودگردان بر نوار غزه؛

-پایبندی به سرکوب و حمایت از تروریسم؛

-رفع تحریمهای اعمال شده درزمینه های اقتصادی و انسانی بر نوار غزه به منظور بازسازی این منطقه و بازگشت کارایی اقتصادی و رشد و توسعه در نوار غزه؛

-بازگشایی کامل همه گذرگاهها با رعایت توافقنامه ۲۰۰۵ که در زمینه نقل و انتقال منعقد شده است؛

-استقرار یک هیئت بین المللی برای تحقیق و تفحص در خصوص نقضهای احتمالی در توافقنامه آتش بس دائم و ابلاغ نتایج این تحقیقات به دو طرف و شورای امنیت؛

-حمایت از ورود و خروج اشخاص و کالا به داخل و خارج از نوار غزه؛

-نظارت بر اجرای اصول و مبادی حمایت از آتش بس؛

-محافظت از ارتباط گسترده میان دو طرف در راستای ادامه آتش بس؛

-دراختیار گذاشتن اطلاعات لازم به آژانسهای فعال در زمینه حقوق بشر و جامعه مدنی و دیگر نهادهای ذی ربط.

این در حالی است که "ناوی پیلای" رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در اظهاراتی از ناکارآمدی شورای امنیت برای متوقف کردن درگیری های جهان به ویژه سوریه به شدت انتقاد کرد.

۱۳۹۳/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...