نسخه چاپی

آرامش به بازار دارویی كشور بازگشت

مهمترین اقدامات یك ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشكی در دولت یازدهم اعلام شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، تامین دارو و ایجاد آرامش در بازار دارویی کشور، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بیش از ۱۷۰ قلم داروی بیماران خاص و ارتقاء کیفیت، ایمنی و امنیت فرآورده های غذایی و حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو بوده است. بنابر این گزارش اهم اقدامات یک ساله وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو به شرح زیر است:

تامین دارو و ایجاد آرامش در بازار دارویی
تلاش برای حذف بازرسی کالا در مبدا و افزايش مدت اعتبار ترخيص با حداقل اسناد و همچنين درخواست عدم نياز به تایيد اسناد حمل توسط اتاق بازرگانی کشور ذينفع برای شرکت­های دارويی از بانک مرکزی ج.ا.ايران.

الزام شرکت­های واردکننده دارو و مواد اوليه دارويی به اخذ مجوز ورود از اداره کل دارو، قبل از هر گونه سفارش به منظور مديريت واردات دارو. به منظور پايش قيمت داروهای وارداتی فوريتی درخواست قيمت­گذاری داروهای فوريتی در کميسيون قانونی قيمت­گذاری دارو.

تلاش برای جبران افزايش قيمت دارو برای بيماران خاص و صعب العلاج که در اين راستا اجرای تفاهم­نامه با وزارت کار، رفاه و تامين اجتماعی و سازمان­های بيمه­گر به منظور تحت پوشش قراردادن داروهای بيماران خاص و صعب ­العلاج از محل يارانه دارويی که از اين طريق بيش از ۱۷۰ قلم از اين داروها که تامين هزينه آن­ها برای بيماران مذکور بسيار مشکل بود به طور ميانگين حدود ۷۵ درصد قيمت آن­ها تحت پوشش بيمه قرار گرفت.

کنترل محصولات در سطح عرضه بر روی ۲۱ محصول غذایی و آشامیدنی، غنی ­سازی آرد و محصولات آردی و نظارت بر غنی سازی فرمولاسیون پرمیکس، غنی ­سازی نمک با یُد و جلوگیری از توزیع نمکهای کوبشی. واگذاری صدور مجوزهای گشایش و ترخیص فرآورده­های آرایشی و بهداشتی به معاونت­های غذا و دارو دانشگاه­های علوم پزشکی.

تهیه و تصویب آیین­نامه ثبت مکمل­های تغذیه­ای و نیز جدول مقدار ویتامین­ها، املاح، کافئین، ال­کارنیتین در مکمل­های تغذیه­ای و بازبینی مکمل­های تغذیه­ای وارداتی و همچنین تشکیل کمیته فنّی مکمل و شیرخشک.

ارتقای کيفيت، ايمنی و امنيت فرآورده های غذايی
توسعه تفاهم های فرابخشی غذا و اقداماتی از قبيل تفاهم­نامه در زمينه انجام استانداردها با موسسه استاندارد، صورتجلسات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور، ايجاد زمينه های تفاهم با انجمن صنايع فرآورده­های لبنی، تفاهم­نامه با گمرکات و سازمان استاندارد، تفاهمنامه با بازرگانی دولتی ايران، تفاهمنامه با سازمان استاندارد به منظور هماهنگی و کاهش موازی کاری در زمينه نظارت بر فرآورده های آرايشی بهداشتی و مواد خوراکی آشاميدنی با حضور نمايندگان سازمان استاندارد.

تهيه و ابلاغ دستورالعمل کميته مشاورين استانی و بازنگری و اصلاح چندين دستورالعمل که از جمله آن می­توان به اصلاح دستورالعمل سردخانه­های مواد غذائی، دستورالعمل شناسه نظارت بر مشاغل خانگی و اصلاح ضوابط مواد غذايی و ضوابط ورود مواد اوليه و فرآيند شده محصولات غذايی و آشاميدنی نام برد.

نمونه ­برداري­های مشترک با سازمان دامپزشکی کشور و ابلاغ دستورالعمل جديد در مورد فرآورده­های گوشتی

حمايت از توليدكنندگان تجهيزات پزشكي
اقدام به صدور مجوز واردات با قيمت پايه پايين تر به واردكنندگان به منظور كاهش قيمت استنت­هاي قلبي براي بيماران كه در نتيجه شاهد كاهش ۵۰ درصدي قيمت اين محصول در بازار هستیم. ساماندهي امر توزيع و ابلاغ رسمي سود قانوني برای فروش تجهيزات و ملزومات پزشکی به مراکز مجاز عرضه

تسهيل و تسريع در صدور پروانه­هاي توليد به منظور ايجاد انگيزه در توليدكنندگان تجهيزات پزشكي ضمن رعايت ضوابط و مقررات و کاهش زمان صدور به ۳ روز. همچنين به منظور حمايت از توليدات داخلي، در صورت رفع نياز كشور، از صدور مجوز واردات محصول مشابه خودداري مي ­شود.

در راستاي در دسترس بودن تجهيزات پزشكي، طرح ثبت تجهيزات پزشكي به منظور تسريع و تسهيل در صدور مجوزهاي واردات و ترخيص با تعبيه نيازهاي زيرساختي و نرم­افزاري آن در حال انجام است.

۱۳۹۳/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...