حمایت ایران از اخراج اسراییل از فیفا

رییس فدارسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد، ایران از پیشنهاد فدراسیون فوتبال فلسطینی برای اخراج اسراییل از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) حمایت می كند.حمایت ایران از اخراج اسراییل از فیفا

به گزارش نما، در ادامه به چالش کشیده شدن اسراییل از سوی نهادهای فلسطینی در مجامع بین المللی همزمان با پذیرفته شدن رسمی فلسطین در برخی نهادهای مهم بین المللی، علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال دیروز از حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از درخواست فلسطین خبر داد.

رییس فدراسیون فوتبال فلسطین (PSA) پس از دیدار اخیر خود با سب بلاتر رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام کرده است به پیشنهاد فدراسیون فوتبال فلسطین موضوع اخراج اسراییل از فیفا به رای اعضای مجمع عمومی فیفا گذاشته خواهد شد.

"جبرئیل رجوب " اعلام کرد: "من صد درصد مطمئن هستم که ما رای لازم را برای اخراج فدراسیون فوتبال اسراییل از فیفا به دست خواهیم آورد."

فیفا 209 عضو دارد و برای اخراج اسراییل رای مثبت سه چهارم اعضا نیاز است.

فدراسیون فوتبال فلسطین اعمال بیش از 50 قانون تبعیض آمیز از سوی اسراییل علیه فلسطینی ها و اشغالگری این رژیم را دلیل ارایه پیشنهاد اخراج اسراییل از فیفا کرده است.

در صورت اخراج اسراییل از فیفا تیم ملی اسراییل از بازی های بین المللی محروم خواهد شد و تیم های اسراییلی اجازه نخواهند داشت در لیگ اروپا بازی کنند.

فدراسیون فوتبال فلسطین گفته است اسراییل با اعمال قوانین تبعیض آمیز به بسیاری از فوتبالیست های ساکن غزه اجازه حضور در اردوی تیم ملی فلسطین در کرانه غربی را نمی دهد.

رژیم تل آویو همچنین در بسیاری از موارد از سفر تیم های خارجی به اراضی فلسطینی جلوگیری کرده و اجازه نداده است ، بازی های فلسطین در اراضی فلسطینی برگزار شود؛ این اقدامات خلاف مقررات بنیادین فیفا است.

فیفا در گذشته تاریخی خود سابقه اخراج فدراسیون فوتبال رژیم های با قوانین تبعیض آمیز و رفتار آپارتاید گونه را داشته است و دو تعلیق عضویت مهم در این زمینه را می توان تعلیق فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی در دوران حاکمیت رژیم آپارتاید و نیز تعلیق فدراسیون فوتبال یوگسلاوی سابق به دلیل ارتکاب جنایات جنگی علیه دیگر ملیت های تشکیل دهنده یوگسلاوی سابق را در این زمینه ذکر کرد.

مجمع عمومی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) قرار است در نشست روز 29 می (8 خرداد) درخواست فدراسیون فوتبال فلسطین را به رای گیری گذارد.

کسب بیش از 155 رای به منظور اخراج اسراییل از فیفا کمی سخت به نظر می رسد به ویژه آنکه به طور قطع و یقین لابی های حامی اسراییل از حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا برخوردار خواهد بود.

در صورت اخراج اسراییل از فیفا ، این اقدام ضربه ای بزرگ به رژیم تل آویو خواهد بود و حکومت تل آویو را در کنار دو رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و حکومت یوگسلاوی سابق خواهد نشاند.

۱۳۹۴/۳/۳

اخبار مرتبط