هیات انصارالله راهی مسكو شد

هیات جنبش انصارالله كه برای مذاكره جهت حل و فصل بحران یمن به عمان رفته بود این كشور را به مقصد روسیه ترك كرد. در همین حال دولت مستعفی یمن فهرست نمایندگان خود برای شركت در كنفرانس ژنو را اعلام كرد.

به گزارش نما، ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، یکی از رهبران جنبش انصارالله الام کرد که هیات اعزامی این جنبش که در مذاکرات و رایزنی‌ها در مسقط مشارکت داشت عمان را به مقصد مسکو ترک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سفر هیات جنبش انصارالله به مسکو بنا به دعوت رسمی وزارت خارجه روسیه بوده است. این رهبر جنبش انصارالله گفت که سفر به مسکو با هدف بررسی پاره‌ای از موضوعات و مسائل مربوط به یمن است که در آینده اعلام خواهد شد.

پیشتر هیاتی از جنبش انصارالله به ریاست صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی انصارالله ۲۳ مه راهی عمان شد تا راه‌هایی برای دستیابی به حل و فصل درگیری‌ها در یمن را با طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مسقط مورد بررسی قرار دهد.

دولت مستعفی یمن اسامی نمایندگان خود در ژنو را اعلام کرد

از سوی دیگر مختار الرحبی، از مشاوران عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن فهرست نمایندگان دولت در کنفرانس ژنو را اعلام کرد.

الرحبی گفت که از میان این نمایندگان شخصیتهای نظامی و سیاسی هستند که برخی از آنها پیشتر توسط انصارالله بازداشت شده‌ بودند.

الرحبی عنوان داشت که یاسین مکاوی، عبدالعزیز جباری، محمود الصبیحی، محمد القحطان، فیصل رجب، محمد حسن دماج و عزالدین الاصبحی، نمایندگان دولت در کنفرانس ژنو هستند که چهار تن از آنها همچنان در بازداشت نیروهای انصارالله به سر می‌برند.

موافقت بدون پیش‌شرطی انصارالله برای شرکت در کنفرانس ژنو

در همین حال محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله بر موضع اصولی این جنبش در استقبال از درخواست سازمان ملل برای شرکت در کنفرانس ژنو بدون طرح هیچ پیش شرطی تاکید کرد.

عبدالسلام گفت: هیات انصارالله که پیشتر عمان را ترک کرده در مسقط با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن دیدار کرده و در این دیدار کنفرانس ژنو و تمهیدات برگزاری آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: ما بر موضع اصولی خود که مبتنی بر استقبال از هرگونه دعوتی از سوی دبیرکل سازمان ملل از گروه‌های یمنی برای شرکت در کنفرانس ژنو بدون هیچ پیش شرطی باشد، تاکید می‌کنیم.

دستورهای جدید منصور هادی

عبدربه منصور هادی که به ریاض فرار کرده است نیز دستوری را مبنی بر تعیین سرتیپ علی مقبل صالح به عنوان فرمانده تیپ ۳۳ زرهی و ارتقاء درجه او به سرلشگری صادر کرد.

رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن همچنین دستوری صادر کرده که براساس آن فضل حسن الجعدی به عنوان استاندار استان الضالع یمن تعیین شد.

گلوله باران پایگاه هوایی نظامی عربستان توسط یمنی‌ها

منابع عالی رتبه یمنی در صنعاء تاکید کردند که شلیک موشک‌های اسکاد که نیمه شب شنبه به پایگاه هوایی خالد بن عبدالعزیز در منطقه عسیر عربستان صورت گرفت پیامی تهدید آمیز است که پاسخی به جنایت‌های روزافزون تجاوزگران سعودی-آمریکایی در حق غیرنظامیان و هدف قرار دادن خانه‌های آنها به روشی بی‌سابقه است.

این منابع اظهار امیدواری کردند که مقامات ریاض پیام‌های آشکار این اقدام هشدارآمیز را که توسط ارتش یمن با تصمیم مستقیم به صورت مستقل از کمیته‌های مردمی صورت گرفته است، درک کنند.

منابع مذکور عنوان داشتند که رهبران یمنی گزینه های زیادی در دست دارند و می‌توانند آنها را اجرایی کنند.

در همین حال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف موسوم به طوفان قاطع اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن حدود ۳۰۰ موشک اسکاد دارند اما وی عنوان داشت که نیروهای ائتلاف بسیاری از موشک‌های اسکاد را که نظام صالح در اختیار دارد، منهدم کردند.

از سوی دیگر نیروهای جنبش انصارالله منطقه الیتمه در استان الجوف در شرق یمن را تحت کنترل خود درآوردند.

منابع رسانه‌ای یمنی در مصاحبه با خبرگزاری آلمان د پ آ عنوان داشتند که این اقدام پس از عقب نشینی نیروهای حامی عبدربه منصور هادی، از این منطقه به اردوگاه اللبنات میان دو استان مأرب و الجوف صورت گرفت و نیروهای انصارالله تمامی پایگاه‌ها در این منطقه را تحت کنترل خود درآورده.

منابع تصریح کردند که انصارالله به سمت منطقه المهاشمة در الجوف در حال پیشروی هستند.

علت عقب نشینی نیروهای حامی عبدربه منصور هادی کمبود امکانات آنها اعلام شده. همچنین علت این پیشروی ها تجهیزات نظامی بسیاری است که انصارالله در پیشروی‌های خود به سمت الجوف از آنها استفاده می‌کند.

نیروهای حامی عبدربه منصور هادی در الجوف در ۲۰ مه گذشته منطقه الیتمه که در مرزها میان الجوف و استان صعده (مرکز استقرار نیروهای انصارالله) بود تحت تصرف خود درآورده بودند.

۱۳۹۴/۳/۱۷

اخبار مرتبط