امیر كویت ریاض را بدون هیچ بیانیه‌ای‌ ترك كرد

به گزارش نما - ایسنا نوشت: امیر کویت که برای میانجی‌گری بین دوحه و کشورهای عربی شب گذشته به جده سفر کرده بود بعد از پایان دیدارش با ملک سلمان بدون صدور بیانیه‌ای عربستان را ترک کرد.

در عین حال مقام‌های اردنی از کاهش سطح روابط دیپلماتیک این کشور با قطر خبر دادند.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی کویت "کونا"، صباح الاحمد الصباح، امیر کویت به همراه هیئت همراهش جده را ترک کرد. امیر کویت در کنار تلاش‌های عمان برای میانجی‌گیری جهت حل بحران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سه‌شنبه به جده سفر کرد.

این خبرگزاری این دیدار را "دیداری برادرانه" خواند اما هیچ بیانیه‌ای از این نشست و نتایج دیدار امیر کویت با ملک سلمان، بن عبدالعزیز منتشر نکرد.

اما شبکه اسکای نیوز گزارش داده است، ملک سلمان ۱۰ شرطی که باید قطر ظرف ۲۴ ساعت اجرا کند را به امیر کویت ابلاغ کرده است.

بنا بر این گزارش، ملک سلمان گفته قطر باید از همان سه‌شنبه برای عادی شدن اوضاع این شروط را اجرا کند.

الجزیره نیز گزارش داد، در این دیدار تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع بین قطر و کشورهای عربستان، بحرین، مصر و امارات بررسی شد.

امیر کویت پیش از این دیدار با امیر قطر تماس تلفنی داشت و او را به تلاش در جهت فیصله دادن بحران فراخوانده بود.

از سوی دیگر به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، اردن همچنین با لغو مجوز شبکه قطری الجزیره، دفتر این شبکه در امان را تعطیل کرد.

محمد مومنی، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، بعد از بررسی دلایل بحران در روابط مصر، سعودی، امارات و بحرین با قطر، دولت امان تصمیم گرفته سطح روابط دیپلماتیک خود را با قطر کاهش دهد و مجوز فعالیت دفتر شبکه الجزیره در این کشور را لغو کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سخنگو اظهار کرد، این تصمیم با هدف حصول اطمینان از ثبات منطقه‌ای و هماهنگ با سیاست‌های کشورهای عرب اتخاذ شده است که هدف آن خاتمه بخشیدن به بحران در منطقه است.

وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن گفت، کشورش امیدوار است با شرایطی که متضمن آینده‌ای بهتر برای همه مردم کشورهای عربی باشد، بحران موجود با همکاری همه کشورهای عربی حل وفصل شود.

مقامات اردن عصر سه‌شنبه رسما از سفیر قطر نیز خواستند ظرف چند روز آینده در جهت اجرای تصمیمش برای کاهش سطح روابط خاک اردن را ترک کند.

۱۳۹۶/۳/۱۷

اخبار مرتبط