نوزاد یا جنین، مرگ یا قتل، راز پرونده آبیك چیست؟

پیدا شدن جسد در شهرستان آبیك هاله‌ای از ابهامات را تاكنون با خود به همراه داشته است و هنوز برخی مسئولان معتقد هستند جسد پیدا شده نوزاد و برخی اعلام كرده‌اند كه جنین بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پیدا شدن جسد در شهرستان آبیک هاله‌ای از ابهامات را تاکنون با خود به همراه داشته است و هنوز برخی مسئولان معتقد هستند جسد پیدا شده نوزاد و برخی اعلام کرده‌اند که جنین بوده است.

روز دوازدهم شهریور خبری مبنی بر پیدا شدن جسد نوزادی در شهرستان آبیک در فضای مجازی منتشر شد که به گفته «علی چگینی» فرمانده انتظامی شهرستان آبیک جسد مربوط به دختر سه ماهه‌ای است که دچار فساد نعشی شده بود که جهت تشخیص دقیق علت فوت به پزشکی قانونی تحویل و تحقیقات پلیس آگاهی در این‌باره ادامه دارد.

پس از گذشت یک روز از حادثه مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از کشف جسد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: نوزاد سه ماهه به پزشکی قانونی تحویل داده نشده است، اگرچه ممکن است چنین اتفاقی وجود داشته باشد اما تاکنون خبری در این راستا به دست پزشکی قانونی نرسیده است.

پس از گذشت بیش از 10 روز پیگیری مستمر خبرنگار ایسنا، «اصغر الهیاری» مدیر آرامستان‌های شهر قزوین، می‌گوید: در روز یازدهم شهریور ماه کلانتری آبیک جسد را تحویل آرامستان داده است، اما به‌علت ارائه نکردن مجوز کلانتری مبنی بر انتقال جسد به پزشکی قانونی جسد به مدت چهار روز در آرامستان باقی ماند.

وی تصریح می‌کند: روز 15 شهریور ماه آرامستان جسد را تحویل پزشکی قانونی داده و بلافاصله همان روز پس از بررسی توسط پزشکی قانونی جسد تحویل آرامستان شد و هم‌اکنون جسد در سردخانه قرار دارد.

مسئولان مرتبطی که از سن جسد بی‌اطلاعند!

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین اظهار می‌کند: نوزاد و جنین بودن جسد یافت شده هنوز اثبات نشده اما بر خلاف آنچه که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر 3 ماهه بودن نوزاد عنوان شده احتمال آن که جنین باشد وجود دارد.

در حالی که «آرش مرادی» رئیس پلیس آگاهی استان قزوین سن جسد کشف شده را بین یک تا سه روز اعلام کرده است که «چگینی» رئیس پلیس آگاهی آبیک معتقد است جسد متعلق به نوزاد سه ماهه است.

«احمدزاده» دادستان آبیک نیز در ارتباط با سن جسد کشف شده می‌گوید: سن جسد به‌صورت تقریبی بین ۲ تا ۳ ماه است اما باید سن دقیق توسط پزشکی قانونی اعلام شود البته باید گفت قطعاً جسد کشف شده جنین‌ نیست.

بنابر آنچه که مدیر عامل آرامستان شهرداری قزوین می‌گوید: کلانتری باید نامه پزشکی قانونی را تحویل دهد و چون‌که نامه تحویل پزشکی قانونی داده نشده جسد به مدت 4 روز در سردخانه باقی مانده است.

وی یادآوری می‌کند: آرامستان تنها جسد را تحویل می‌گیرد و اقدام دیگری انجام نمی‌دهد و مواردی که مربوط به پزشکی قانونی است باید از جانب پزشکی قانونی پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، اگرچه بیش از ۱۰ روز از کشف جسد می‌گذرد اما پرونده در وضعیت ابهام‌ قرار دارد و هنوز به‌صورت قطع سن جسد مشخص نشده است و البته این‌ در حالی است که مراجع مربوط نیز هر یک‌ نظرات متفاوتی دارند.

علت فوت هنوز مشخص نیست

«احمدزاده» دادستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: تاکنون نتیجه کالبدگشایی از جانب پزشکی قانونی نرسیده و بنابراین علت تامه فوت مشخص نیست.

وی ادامه می‌دهد: کالبد گشایی نتیجه اولیه و شرح معاینه جسد است که علاوه‌بر آن آزمایش سم‌شناسی و نمونه‌برداری نیز باید گرفته شود که البته زمان‌بر است.

احمدزاده خاطرنشان می‌کند: فعلاً این‌که جسد یافت شده پیش از انداختن و یا پس از انداختن‌ کنار اتوبان فوت شده مشخص نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد.

دادستان آبیک معتقد است: جسد به پزشکی قانونی تحویل داده شده است، چون در آبیک سردخانه وجود ندارد و بنابراین جسد تحویل آرامستان قزوین داده می‌شود.

احمدزاده اضافه می‌کند: چون‌که سالن تشریح در آبیک وجود ندارد پلیس آگاهی باید جسد را به قزوین منتقل می‌کرد که این کار صورت گرفته است.

دادستان‌آبیک می‌گوید: پزشکی قانونی معتقد است پلیس آگاهی به آن‌ها اطلاع نداده اما این در حالی است که بازپرس بلافاصله پس از کشف جسد نخستین دستور را به پزشکی قانونی تحویل داده است.

احمدزاده تصریح می‌کند: بی‌اطلاعی روابط عمومی پزشکی قانونی در روزهای نخست ناشی از تعجیل در اعلام خبر و ناهماهنگی میان پزشکی قانونی آبیک و قزوین و پلیس آگاهی بود.

قطعاً جسد کشف شده جنین نیست

دادستان آبیک خاطرنشان می‌کند: قطعاً جسد کشف شده جنین نبوده است و فقط آگاهی و مأموران جسد را دیده‌اند بنابراین افراد دیگر اطلاعی از سن جسد نخواهند داشت.

احمدزاده اعلام می‌کند: ظاهر جسد نشان از جنین و یا نوزاد ۲ تا سه روز نبوده است که البته سن جسد بسیار در این پرونده تأثیر نخواهد گذاشت.

دادستان آبیک می‌گوید: انتصاب جسد به فرد و هویت آن تا زمانی که شکایت و یا مراجعه صورت نگیرد امکانپذیر نیست، چون با تزریق DNA می‌توان به این امر دست یافت.

احمدزاده ادامه می‌دهد: علل مختلفی ممکن است در راستای کشف این جسد وجود داشته باشد که تاکنون مراجعه‌ای مبنی بر مفقودی و موضوعات جناحی نبوده است.

دادستان آبیک معتقد است: موضوع مهمی که وجود دارد و به‌دنبال پیگیری آن هستیم‌ زنده بودن و یا فوت جسد در زمانی است که در کنار اتوبان قرار داده شده است که باید بررسی شود.

به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوطه باید تعاملات خود را با یکدیگر افزایش دهند، چون برای پیگیری چنین موضوعی هیچ یک از دستگاه‌ها نظر واحدی نداشتند و همین امر موجب می‌شود تا اثرگذاری خوبی بر روی جامعه نداشته باشند.

تعامل و اطلاع‌رسانی به موقع دستگاه‌های خدمات‌رسان نظامی و انتظامی با رسانه موجب می‌شود تا اعتماد میان مردم‌ با رسانه‌ها افزایش یابد و اخبار را از منابع غیرمرتبط دنبال نکنند که این امر نیز می‌توانند از دامن زدن به شایعات و انتشار آن در فضای جامعه جلوگیری کند.

۱۳۹۶/۶/۲۶

اخبار مرتبط