سوز سرما بر جان ساكنان مناطق محروم

عکس خبري -سوز سرما بر جان ساکنان مناطق محروم

در برخی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری از جمله كوهرنگ سرما زودتر به منطقه می‌رسد و با بارش اولین باران و برف راه‌ها بسته و دسترسی به روستاها عملا غیرممكن می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، فرارسیدن فصل پاییز با آغاز اولین بارش برای بسیاری از افراد بسیار خوشایند است، اینکه در موقع بارش با یک فنجان چایی گرم پشت پنجره بایستیم و خوردن قطرات باران بر پنجره را تماشا کنیم، بسیار لذت‌بخش و یا در فصل زمستان سفیدپوش شدن زمین در موقع بارش برف برای بسیاری از انسان‌ها نویدبخش نعمت و فراوانی در سال آینده است، قطعا بارش برف و باران موجب خوشحالی اکثر افراد جامعه می‌شود.

اما امسال نیز همانند سال‌های گذشته مردم مناطق محروم و صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری با رسیدن اولین سوز پائیزه و بارش، فصل سرد سال را با هزار نگرانی و دلهره آغاز می‌کنند، فصول سرد سال برای مردم این مناطق همواره یادآور مشقت و روزهای سخت برای تامین سوخت، تامین آذوقه، دسترسی به پزشک است.

در برخی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری از جمله کوهرنگ به‌دلیل شرایط آب و هوایی سرما زودتر از موعد مقدر به منطقه می‌رسد و با بارش اولین باران و برف راه‌های روستایی این مناطق بسته و دسترسی به این روستاها از طریق راه‌های ارتباطی عملا غیرممکن می‌شود، بنابراین برای کاهش دغدغه‌های مردم برای سوخت و آذوقه باید قبل از آغاز فصل سرما امکاناتی نظیر نفت، سیلندر گاز و آرد در اختیار این خانوارها قرار بگیرد.

نبود امکانات گرمایشی، راه دسترسی مناسب، خانه‌های فرسوده و نداشتن امکانات درمانی از عمده‌ترین مشکلات مردم مناطق صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری است، مناسب نبودن وضعیت در این مناطق موجب می‌شود، سوز سرما بر جان مردم این مناطق بماند و چشم‌انتظار راهکار اساسی برای کاهش این مسائل و مشکلات باشد.

بسته شدن راه ارتباطی دهستان موگویی با اولین بارش
سرپرست فرمانداری کوهرنگ با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات شهرستان کوهرنگ در فصول سرد سال بسته شدن راه‌های ارتباطی روستایی از جمله دهستان موگویی با مرکز شهرستان است، اظهار کرد: با اولین بارش راه ارتباطی دهستان موگویی به طور کامل بسته می‌شود و امکان دسترسی به این روستا از طریق راه‌های ارتباطی استان (گردنه عسل‌کشان) تقریبا امکانپذیر نیست و باید از طریق استان‌های مجاور به این منطقه دسترسی پیدا کرد.

بهنام چراغپور با اشاره به تعداد بالای روستاها و پراکندگی جمعیت در این شهرستان، افزود: کمبود و فرسوده بودن دستگاه‌های راهداری یکی از مشکلات این شهرستان در بازگشایی راه‌ها در مواقع بارندگی است، برای بازگشایی به موقع گردنه‌های سخت‌گذر از جمله چری، شاه‌منصوری، تاراز و لبد نیازمند امکانات هستیم.

وی با بیان اینکه بارش سنگین برف و باران گاهی امدادرسانی به مناطق صعب‌العبور را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: مشکل کمبود سیلندر گاز در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ تا حدودی رفع شده است، همچنین تامین سوخت و ذخیره آذوقه برای روستاهای صعب‌العبور با هماهنگی صورت گرفته در حال انجام است.

چراغپور در خصوص امدادرسانی هوایی به مردم مناطق محروم در فصول سرد سال، بیان کرد: بالگرد اورژانس در استان مستقر شده است، اما اگر شرایط آب و هوایی مساعد نباشد امکان امدادرسانی هوایی به این مناطق وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه دستورالعمل اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای آغاز فصل سرما به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی، فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اعلام شده است، اظهار کرد: لایروبی، مسیل‌ها، استقرار اکیپ‌های راهداری در مناطق برفگیر، انجام تمهیدات لازم برای ذخیره سوخت و آذوقه در مناطق صعب‌العبور، شناسایی مناطق پر ریسک براساس سوابق گذشته و رصد پل‌های با ارتفاع نیز انجام شده است.

مرتضی زمانپور اضافه کرد: آمادگی دستگاه‌های خدماتی و امدادی، پیش‌بینی مکان‌های مناسب برای اسکان افراد آسیب‌دیده در حوادث، تجمیع و استقرار ماشین‌آلات راهداری و برف‌روبی در مناطق مختلف، انجام مانورهای امدادی برای سنجش آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی، هرس شاخه‌های درختان و ... نیز در دستور کار قرار دارد.

زمانپور با بیان اینکه اسکان افراد آسیب‌دیده در حوادث در ایام شیوع کرونا باید متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد، گفت: تلاش شده مکان‌هایی در نظر گرفته شود که بتوان پروتکل‌های بهداشتی را در مکان‌های اسکان رعایت کرد و این مسئله نیازمند امکانات ویژه‌تر است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آمار ماشین‌آلات راهداری و خدماتی در استان در حال جمع‌آوری است، بیان کرد: بیش از ۲۴۰ ماشین‌آلات برف‌روبی و... در فصل زمستان و پاییز آماده خدمات‌رسانی به مردم استان در مناطق مختلف است.

۱۳۹۹/۷/۱۲

اخبار مرتبط