دبیركل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در گفتگو با نما:

كاهش مقطعی قیمت ها محصول خوشبینی به دولت آینده آمریكا است

عکس خبري -کاهش مقطعي قيمت ها محصول خوشبيني به دولت آينده آمريکا است

دبیركل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: اگر دولت زمانی اصرار بر كاهش اندك قیمت‌ها دارد به خاطر ارتباط دادن نتایج انتخابات آمریكا و انتخاب بایدن است درصورتی‌كه این‌یك حرف بسیار نادرست است كه در تمام سلول‌های بدنه دولت و كابینه نفوذ كرده است.

احمد کریمی اصفهانی دبیرکل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار بابیان تفکر دولت و عدم اهتمام دولتمردان در کنترل قیمت‌ها گفت: دولت این باور را ندارد که می‌تواند تولید را در داخل به‌گونه‌ای هدایت کند که مستغنی از بیگانگان باشد و این تفکر بر آن‌ها حاکم است که ما نمی‌توانیم
وی افزود: دولتمردان نمی خواهند برای توان ملت ایران ارجی قائل شوند، علت هم تفکری است که معتقدند اگر برجام حاکم شود مشکلات حل می‌شود و تا زمانی که این تفکر حاکم است نه تولید ما شکل خواهد گرفت و نه توزیع ما در چرخه صحیحی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: هر لطمه‌ای به تولید، سبب آسیب نظام توزیع با توجه به تقاضای ثابتی که بر آن حاکم است، می‌شود موقعی که این نظام متزلزل شود کمبود ایجاد می‌گردد و بر گرانی دامن می‌زنند در این شرایط مشکل مردم را نمی‌توان تنها با شعار حل کرد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بابیان اینکه مسئله ارز واقعیتی است که می‌تواند در تمام ابعاد بازار و قیمت کالاها اثرگذار باشد تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت اعتقادی به کاهش قیمت ارز ندارد، در این چندروزه نیز علیرغم اینکه در بازار، نرخ ارز کاهش پیدا کرد دولت مجدداً در قیمت‌گذاری ارز دولتی مقاومت کرد و قیمت را بالا نگه داشت. و تا زمانی که ارزش پول ملی به این شدت سقوط کند به‌طورقطع قیمت‌ها کاهش نخواهد داشت و توزیع‌کنندگان به دلیل نگرانی که نسبت به افزایش دلار دارند کالا را عرضه نمی‌کنند لذا این کمبود، گرانی را به همراه خود خواهد داشت.
کریمی اصفهانی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری به سه قوه برای هماهنگ بودن با یکدیگر توصیه کرده‌اند دلیلش این است که مردم از این هماهنگی منتفع شوند هر نوع ناهماهنگی منجر به عدم توزیع در نظام عرصه و تقاضا می‌شود به‌طور مثال اگر این سه قوه درزمینه قیمت ارز بتوانند به یک ساختار درست برسند که دولت به‌تنهایی متولی کارها نباشد اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.
وی با اشاره به نقش بانک مرکزی در بی‌ثباتی بازار تأکید کرد: امروز دولت به‌تنهایی متولی نیست بانک مرکزی هرکاری را مطابق میل خود انجام می‌دهد و قوه قضائیه و مقننه نمی‌توانند با آن برخورد کنند، دولت نیز علاقه‌ای به برخورد ندارد و اگر زمانی اصرار بر کاهش اندک قیمت‌ها دارند به خاطر ارتباط دادن نتایج انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن است درصورتی‌که این‌یک حرف بسیار نادرست است که در تمام سلول‌های بدنه دولت و کابینه نفوذ کرده است.
دبیرکل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در پایان گفت: آقای نوبخت ادعا می‌کند همه مشکلات ناشی از تحریم است این حرف بسیار غلطی است باید به دولت متذکر شد که شما خود به تحریم‌ها دامن زدید و بی‌تدبیری که سبب شد تمام جامعه به‌نوعی قفل شود این گرانی‌ها را ایجاد کرده است، ما از ابتدای انقلاب تحریم بوده و خواهیم بود بالاخره ما باید خودمان را تجهیز و مشکلمان را در داخل حل کنیم. اگر این مقدار فرصتی که رئیس دولت برای بیگانگان گذاشته بود مصروف توان ملت ایران می‌کرد همه مشکلات حل‌شده بود.

۱۳۹۹/۹/۲

اخبار مرتبط