توضیحات قبادی دانا درباره خدمات بهزیستی به معلولان

عکس خبري -توضيحات قبادي دانا درباره خدمات بهزيستي به معلولان

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد كل جامعه را تشكیل می دهند و بزرگترین اقلیت در جامعه هستند بنابراین توجه به آنها و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی آنها یكی از ملاك های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی میشود.

به گزارش نما ،وحید قبادی دانا در گفت وگویی به مناسبت فرارسیدن سوم دسامبر (۱۳ آذر) روز جهانی افراد دارای معلولیت افزود: یکی از فعالیت های اصلی که در سازمان بهزیستی صورت می گیرد، پیشگیری از وقوع معلولیت ها است و برای توقف موتور معلولیت‌ها در کشور، فعالیت‌های مختلفی به عنوان غربالگری صورت می‌گیرد به طور مثال در سال ۹۸ با انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان از ایجاد ناشنوایی و ناشنوایی در بیش از سه هزار نوزاد جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: در غربالگری شنوایی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افراد دارای مشکلات ناشنوایی و کم شنوایی با پوشش ۹۲ درصدی در کشور به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در ارتباط با بحث پیشگیری از آمبیولی یا همان تنبلی چشم در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله با پوشش ۸۱ درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که باعث شد که از ایجاد معلولیت بینایی ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک جلوگیری شود.

قبادی دانا تصریح کرد: همچنین مشاوره های ژنتیک در بیش از ۲۹۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور انجام می شود که برای ۳۸۴ هزار خانوار این کار در سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به روز جهانی افراد دارای معلولیت در سوم دسامبر مطابق با سیزدهم آذر ماه گفت: امیدواریم شرایط در جامعه به گونه ای فراهم شود که یک فرد دارای معلولیت بتواند دارای یک زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی درون جامعه و در بستر خانواده داشته باشد و همه آحاد جامعه وجود افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد کل جامعه را تشکیل می دهند و بزرگترین اقلیت در جامعه هستند بنابراین توجه به آنها و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی آنها یکی از ملاک های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی میشود.

قبادی دانا افزود: در کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانوارهای دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به طور رایگان مشاوره ژنتیک به تمام خانوارهای دارای دو معلول ارائه خواهد شد و آنها تحت مشاوره ژنتیک و آزمایش های لازم قرار خواهند گرفت که البته این پروژه از مهرماه سال ۹۸ آغاز شده است.

آمادگی برای راه اندازی صندوق تسهیلات شغلی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از تصویب لایحه دولت در رابطه با قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ و ابلاغ آن به دستگاه ها، تلاش شد شش آیین نامه های مربوط به آن در هیات وزیران مصوب شود. همچنین اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی دارای معلولیت مصوب شد و برای تایید به شورای نگهبان رفت.
قبادی دانا افزود: امیدواریم هر چه سریع تر اقدامات لازم در این باره صورت بگیرد. بعد از تصویب شورای نگهبان درحال حاضر آمادگی های لازم در سازمان بهزیستی برای راه اندازی هر چه سریع تر صندوق تسهیلات اشتغال برای افراد دارای معلولیت فراهم است.
وی درباره مناسب سازی نیز گفت: یکی از مسائل بسیار مهم برای زندگی اجتماعی و مناسب افراد دارای معلولیت این است که راه ها، وسایل حمل و نقل، ساختمان و اماکن مختلف اداری، فرهنگی، تفریحی و آموزشی برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شود. کمک هزینه ای برای مناسب سازی منازل مسکونی افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود که بیش از ۲۵ هزار مورد کمک هزینه مناسب سازی برای آنها در سال جاری پرداخت شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مبلغ کمک هزینه برای مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت بیش از دو برابر شده است. همچنین ستاد مناسب سازی کشور ۱۴ جلسه تا امروز برگزار کرده که هشت جلسه آن در دو سال اخیر بوده است. قبادی دانا افزود: امیدواریم در این هفته هم پانزدهمین جلسه مناسب سازی کشور را با حضور وزیر تعاون برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع توانمندسازی افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت تسهیل گری و در اختیار آنها قرار داده شده است. ۷۵ هزار واحد از این واحدها در دولت کنونی بوده و در دو سال اخیر بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت واگذار شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همچنین ۳۶ هزار واحد مسکونی در حال احداث است که از کمک خیرین در پویش های مردمی برای تکمیل این واحدها بهره خواهیم جست.

قبادی دانا افزود: ۱۴ هزار خانوار دارای دو معلول به بالا در سال ۹۴ شناسایی شدند که از این تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ خانوار واحد مسکونی دریافت کردند و ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر در دست احداث است.

وی ادامه داد: در ارتباط با بحث اشتغال افراد دارای معلولیت برای پرداخت حق بیمه سهم کارفرما مطابق ماده ۱۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت برای ۱۸ هزار نفر از افرادی که دارای معلولیت هستند و در کارگاه ها و مراکز غیردولتی مشغول به کار هستند حق بیمه سهم کارفرما به طور کامل از سوی بهزیستی پرداخت شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین در ارتباط با بحث رعایت سهمیه ۳ درصد برای استخدام های جدید در دستگاه های دولتی از سال ۹۸ یعنی بعد از زمان ابلاغ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال های ۹۷ و ۹۸در مجموع ۹۴۰ نفر مطابق این ماده قانونی بعد از آزمون های استخدامی جذب دستگاه های دولتی شدند.
قبادی دانا تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز هزار و ۳۰۵ نفر سهمیه برای این افراد وجود دارد. تمام استخدام ها قرار است بر اساس آزمون استخدامی صورت بگیرد. این پست ها ستاره دار است و فقط افراد دارای معلولیت می توانند در آن با هم رقابت کنند و حتی در یک دوره این سهمیه ها پر نشود برای سال آینده حفظ می شود.
وی ادامه داد:کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان از دیگر مواردی است که به عنوان فعالیت های توانمندساز در سازمان بهزیستی در حال انجام است. در حال حاضر کمک هزینه تحصیلی برای ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت به صورت الکترونیک پرداخت می شود.

/ایرنا

۱۳۹۹/۹/۱۲

اخبار مرتبط