اجرای محدود «پزشكی از راه دور» در بخش‌هایی از كشور

عکس خبري -اجراي محدود «پزشکي از راه دور» در بخش‌هايي از کشور

مدیرگروه تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر روش پزشكی از راه دور در بخش‌هایی از كشور ما نیز به صورت محدود آغاز شده است.

به گزارش نما ،ناصر کلانتری، مدیرگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه «گفتگوی علمی» موضوع پزشکی از راه دور را از حیث استفاده از فناوری های جدید به ویژه هوش مصنوعی و برای جلوگیری از اشتباهات پزشکی با اهمیت خواند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از خطاهای پزشکی در ایران وجود ندارد افزود: معمولاً از بحث پزشکی قانونی و شکایاتی که به نظام پزشکی می رسد به عددهایی در این زمینه می رسیم اما بخش زیادی از مردم حتی به این حق اولیه خود هم واقف نیستند یا متوجه مرگ بیمارشان در اثر خطای پزشک نمی شوند.

کلانتری در رابطه با تأثیر استفاده از صنعت دیجیتال در حوزه پزشکی گفت: تعیین علائم و نشانه های واضح یک بیماری در این سیستم می تواند پزشک را در تشخیص دقیق تر و درمان بهتر بیمار کمک کند.

مدیرگروه تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در حال حاضر موضوع پزشکی از راه دور در بخش هایی از کشور ما نیز به صورت محدود آغاز شده است.

وی مطرح کرد: ما نیازمند سامانه گسترده ای هستیم تا همه مردم در آن حضور داشته باشند، در حال حاضر 60 میلیون نفر از جمعیت کشور با کد ملی در سامانه «سیب» ثبت شده اند و همه اطلاعات پزشکی خانواده و فرد هم در آن ثبت است.

کلانتری ادامه داد: سامانه سیب و ارتباط پزشکان متخصص بخش خصوصی با این سامانه به بیماران کمک خواهد کرد تا در دفعات بعدی، علائم جدید خود را در سامانه اعلام کنند و به صورت مجازی ویزیت شوند.

وی یادآور شد: همانطور که با تصویب برنامه گسترش سطح یک در قالب احداث خانه های بهداشت در مراکز روستایی و شهری هیچ کسی اجازه دخل و تصرف در این حوزه را پیدا نمی کند امروز هم نیازمند تصویب برنامه گسترش در سطح دو و سه هستیم تا هیچ یک از نمایندگان مجلس برای رأی آوری قول نادرست به مردم ندهد.

مدیرگروه تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تضاد منافع را مشکل و چالش نخست نظام سلامت کشور عنوان کرد و گفت: نظام مندشدن پزشکی در ایران نیازمند یک اراده ملی و قوی است.

در ادامه، دکتر ناصرپور معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم گفت: telemedicine به معنای ارائه خدمات درمانی از فاصله دور است که زمینه ای را برای تشخیص بیماری، درمان، پیشگیری و تحقیقات توسط متخصصان حرفه ای فراهم کنند.

وی آموزش، نظارت، اطلاع رسانی و مانیتورینگ بیماران از راه دور و تله رادیولوژی را از جمله کاربردهای فناوری پزشکی از راه دور برشمرد و گفت: خوشبختانه این نیاز در کشور ما هم احساس شده و در برخی استانها کلید خورده اما کماکان نواقص کلی در آئین نامه ها و مقررات و استانداردهای این حوزه وجود دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم با ذکر مثالی درباره خلأهای قانونی در این حوزه گفت: ممکن است بیماران در جریان پزشکی از راه دور دچار عارضه شوند، اما هنوز مسائل قانونی و حقوقی برای این موضوع و همچنین حفظ حریم خصوصی بیماران اندیشیده نشده و شاید یکی از دلایل مقاومت و ترس پزشکان از این روش هم همین خلأهای قانونی باشد.
دانشجو

۱۳۹۹/۱۱/۱

اخبار مرتبط