بازار سرمایه نیازمند ثبات در سیاستگذاری‌ها و تصمیمات است

عکس خبري -بازار سرمايه نيازمند ثبات در سياستگذاري‌ها و تصميمات است

كارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه نیازمند ثبات در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری هاست تا چشم انداز روشنی پیش روی بازار و سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار قرار بگیرد.


به گزارش نماهمایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب یک شنبه شب شبکه خبر گفت: مهمترین تهدید بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری است، نفس این عمل با بازار سرمایه همخوانی ندارد و ابزارهای بازار را از کار می‌اندازد.

این کارشناس افزود: نرخ سود بانکی از عوامل مهم ارزش گذاری بازار سرمایه است، برای همین، این نرخ نباید دائم تغییر کند، افزایش یا کاهش شتابزده بهره بانکی و یا دستکاری نرخ ارز، در بازار ایجاد سردرگمی می‌کند.


وی گفت: هم دولت و هم بخش خصوصی باید بپذیرند که نظام کلان اقتصاد به نظام بازار سرمایه سپرده شود، زیرا سرمایه گذار با روش خود بازار باید چشم انداز روشنی در 3 یا 4 سال پیش رویش ببیند.

دارابی درباره بازارگردانی هم افزود: زیرساخت مناسب برای بازارگردانیِ کارآمد و موثر نداریم، باید حجم مبنا را حذف کنیم و دامنه نوسان قیمت را هم 2 تا 4 درصد بالا ببریم و از طرفی تعداد بازارگردان‌های ما هم کم اند و سرمایه آن‌ها هم محدود است.

شمس دیگر کارشناس برنامه هم با اشاره مکرر به اهمیت ثبات سیاست‌ها و قیمت ارز و بهره بانکی گفت: سرمایه گذاران از دولت و مجلس و بانک مرکزی انتظار حمایت دارند، اجتناب از سیاستگذاری ناگهانی و شتابزده و ثبات نرخ ارز و بهره بانکی از انتظارات سرمایه گذاران و نیازهای بازار سرمایه است.

وی هم با انتقاد از قیمت‌های دستوری افزود: اگر می‌خواهیم بازار سرمایه به ثبات برسد، اگر قرار است نرخ ارز تغییر کند یا بهره بانکی تغییر کند، این کار باید در بلندمدت انجام شود، قیمت گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی تمام عوامل تحلیل و ارزش گذاری بازار را بی اثر می‌کند.

شمس با توصیه به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری غیرهیجانی و غیر مستقیم گفت: کلیت بازار سرمایه در وضع فعلی قابل اتکاست و سهام ارزنده در بازار وجود دارد.

سعید اسلامی بیدگلی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با بیان این که ریسک‌ها در اقتصاد کلان ایران بسیار زیاد است گفت: بازار سرمایه هم در ذات خودش ریسک دارد از این جهت باید سیاستگذاری‌ها مناسب بازار سرمایه باشد.

وی افزود: ما مخالفتی با آزادسازی قیمت‌ها نداریم آن چیزی که زیان بار و موجب نگرانی است، تغییرات ناگهانی نرخ هاست.

این کارشناس با بیان این که بورس ایران به شدت تحت تاثیر اخبار مثبت و به ویژه منفی است افزود: وقتی قیمت ارز با ثبات باشد خودش را در سود شرکت‌ها نشان می‌دهد و این گونه سودآوری معیار ارزشگذاری سهام و شرکت‌ها خواهد شد.

اسلامی بیدگلی گفت: هنوز هم سهام ارزنده در بازار سهام در شرایط فعلی وجود دارد.

۱۳۹۹/۱۱/۶

اخبار مرتبط