تغییر دامنه نوسان بورس در شرایط مختلف اقتصادی

عکس خبري -تغيير دامنه نوسان بورس در شرايط مختلف اقتصادي

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دامنه نوسان بورس در شرایط مختلف تغییر می‌كند البته در شرایط ثبات اقتصادی، می‌توانیم دامنه نوسان را افزایش داده یا حذف كنیم.


به گزارش نما، دهقان دهنوی درباره تصمیمات جدید شورای عالی بورس افزود: همیشه اظهارنظرها توسط کارشناسان مختلف در مورد تصمیمات گوناگون وجود دارد،، اما ما قبل از گرفتن تصمیم، از نظرات مختلفی استفاده و در نهایت در شورای عالی بورس، جمع بندی نظرات را بررسی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته، متغیرهای اقتصادی تغییر و تحولات زیادی داشتند، بطوریکه بازار را تحت تاثیر قرار داده و علاوه براین، احساس نااطمینانی در فضای اقتصادی باعث شد تا احساس کنیم، سهامداران برای تحلیل بازار و تصمیم‌گیری، نیاز به فرصت بیشتری دارند، براین اساس تصمیم گرفتیم تا با این تغییرات، آرامش بیشتری در بازار ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تصمیمات اتخاذ شده، از شنبه آینده (۲۵ بهمن) اجرا می‌شود، نتایج آن را رصد کرده و در شورای عالی بورس ارائه می‌دهیم، تا زمانی که متغیرهای اقتصادی ثبات داشته باشند دامنه نوسان افزایش یا به طور کل برداشته می‌شود.

دهقان دهنوی همچنین درباره حجم مبنا افزود: سازمان بورس ناظر است و ناظر احتیاج دارد در برخی از مواقع با استفاده از ابزارها، بازار را تنظیم کند.

وی با بیان اینکه ما در هر تصمیم گیری، نظرات کارشناسان را مد نظر قرار می‌دهیم گفت: در هر زمان، نیاز باشد سعی می‌کنیم با تغییرات حداقلی، کار را انجام دهیم.

دهقان دهنوی ادامه داد: در ماه‌های گذشته، اقدامات خوبی در زمینه نقد شوندگی انجام دادیم ضمن اینکه بازار گردانی‌ها را فعال کردیم.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه دامنه نوسان تعیین کننده نقدشوندگی بازار نیست گفت: بخشی از نقدشوندگی بازار مستلزم این است که بازار از آرامش کافی برخوردار باشد و سهامداران از استرس و هیجان دوری کنند و براساس ارزندگی سهام و متغییرهای اقتصادی، تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل بازار گردان‌ها احتیاج به اصلاح دارد افزود: نقدشوندگی از وظایف بازار گردان‌ها در بازار است و هر نقصی در روند اجرایی وجود داشته باشد دستورالعمل‌ها را بازنگری می‌کنیم تا به بالاترین نوع خود، بازارگردانی در بازار صورت گیرد.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه توسعه نهادهای مالی از وظایف اصلی سازمان بورس و از ابزاهای ضروری برای توسعه بازار سرمایه است گفت: ما به دنیال این هستیم تا جایگاه بازار سرمایه و تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور را توسعه دهیم که در این مسیر نهادهای مالی این کار را انجام می‌دهند.

وی درباره اینکه در این شرایط بازار، قیمت برخی از عرضه‌های اولیه بسیار پایین‌تر از قیمت سهم است افزود: عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه به اقتصاد کشور کمک می‌کند و باعث ایجاد سرمایه گذاری جدید در بورس می‌شود و اینکه چرا قیمت سهام در روز عرضه، پایین است ناشران باید نسبت به حقوق سهامداران متعهد باشند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: در نظر داریم برای حفظ حقوق سهامداران، بازار سرمایه را از دخالت‌های سیاسی و مقررات نادرست به دور کنیم تا سهامداران لطمه نبینند.

منبع:بازار

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط