بورس یا در قله است یا در سراشیبی

عکس خبري -بورس يا در قله است يا در سراشيبي

عضو شورای عالی بورس گفت: به علت عدم توسعه یافتگی و كمبود نهادهای مالی، بازار سرمایه به اخبار و شایعات وابستگی دارد و كمتر تحلیل در آن نقش پیدا می‌كند.


به گزارش نما، سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که بورس ایران یا شارپ مثبت بالا می‌رود و یا شارپ منفی می‌خورد، در حالی که در بازارهای جهانی نوسانات مثبت و منفی وجود دارد، اما سهامدار را از خود نمی‌راند، علت روند نامتعادل و حرکت یک طرفه در بازار سرمایه ایران چیست؟ پاسخ داد: موضوع اقتصاد کلان و برتری اقتصادی (یارانه، تورم و...) سبب نوسانات شدید در اقتصاد ایران شده است و ما تنها کشوری هستیم که ۴ دهه تورم ۲ رقمی تجربه کردیم.

او ادامه داد: در ساز و کارهای داخلی بازار، ما فرایندهای سد سازی داریم که این فرایندها سبب، جلوگیری از حرکت بازار برای کشف واقعی قیمت در کوتاه مدت می‌شود، بنابراین معمولا سرریز اتفاقات سیاسی و اقتصادی در بازار سبب طولانی شدن روند بازار می‌شوند و این موضوعات باعث می‌شوند که به طور مرتب بازار را یک طرفه ببینیم.

بیدگلی در ادامه تاکید کرد: به علت غیرحرفه‌ای بودن برخی از سرمایه گذاران و عدم توسعه یافتگی و کمبود نهادهای مالی و ابزارهای مالی، بازار سرمایه به اخبار بسیار صریح و یا شایعات وابستگی دارد و کمتر تحلیل در آن نقش پیدا می‌کند، برای همین معمولا حرکت‌های بازار یک طرفه است.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که با توجه به ثبات قیمت دلار و اخبار مثبت برای شرکت‌های صادرات محور، پس چرا بازار سرمایه روند خود را تغییر نمی‌دهد و بورس ایران منتظر چیست؟ بیان کرد: بازار سرمایه نیاز به نقدینگی دارد و نرخ قطعی ارز و ابهامات سیاسی باید مشخص شوند، تا مجدد روند خود را تغییر دهند و همچنین مجدد اعتماد سهامداران باز گردد.

بیدگلی در ادامه بیان کرد: در دوره ای، خبر خوب اقتصادی، برای بازار بد بود و بازار را منفی می‌کرد و برعکس، یعنی بازار برای رشد و کاهش منتظر تغییر نرخ دلار بود و این سبب ایجاد چالش برای بازار و سیاست گذاران اقتصادی شده بود، زیرا سیاست گذران اقتصادی به علت ورود میلیون‌ها سرمایه گذار از طبقه متوسط توقع نداشتند که بازار با ریزش مواجه شود، ولی از طرفی می‌دانستند که کاهش قیمت دلار سبب ریزش بازار می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: کاهش قیمت دلار حاصل گشایش‌های واقعی حضور ایران در اقتصاد بین المللی است، در این صورت بسیاری از شرکت‌ها اگرچه از نظر ارزش جایگزینی با کاهش قیمت دلار ارزششان کاهش می‌یابد، اما به دلیل افزایش درآمد انتظاری در سال‌های آتی می‌توانند آن کاهش ارزش را جبران کنند و وضعیت مطلوب تری داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۹/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط