حركت نمادهای شاخص‌ساز برخلاف بازار سرمایه

عکس خبري -حرکت نمادهاي شاخص‌ساز برخلاف بازار سرمايه

روند معاملاتی در هفته سوم اسفند نشان می‌دهد نمادهای شاخص ساز در بازار سرمایه مورد حمایت قرار گرفته اند و بر خلاف اكثر نمادها سبزپوش بوده اند.


به گزارش نما، بورس در هفته سوم اسفند در تلاطم برای سبز شدن و رهایی قرمز پوشی بوده است. روندهای موجود در بازار سرمایه نشان می دهد، شرکت ها در ماه های پایانی سال در وضعیت بهتری از نظر عملکرد نسبت به ماه های ابتدایی سال دارند. اما همچنان عدم اعتماد به بازار در میان سهامداران حقیقی وجود دارد و این مساله خود را در شاخص کل هموزن نشان داده است.

رشد ۲.۵ درصدی شاخص کل

شاخص کل در بازار سرمایه در معاملات هفته سوم اسفند، دو روز منفی بوده است و ۳ روز را نیز رشد کرده است. در مجموع هفته شاخص کل بورس در این هفته رشد حدودا ۲۹هزار واحدی را تجربه کرده است. اما بیش از دو سوم این رشد تنها در روز دوشنبه رخ داده است که نشان می دهد هنوز بازار سرمایه روند مناسبی نداشته است.

شاخص در این هفته یا ۲.۵ درصد رشد، به یک میلیون و دویست و شش هزار واحد رسید. اما در این بین برخی نمادهای شاخص ساز بر خلاف هفته های گذشته روزگار خوبی داشتند و به دلیل حمایت شرکت های حقوقی توانستند با سبزپوشی هفته را به پایان برسانند.

کاهش شاخص کل هموزن برخلاف شاخص کل

شاخص کل هموزن که هفته های منفی را پشت سر می گذارد، در این هفته نیز روند کاهشی خود را ادامه داد. در این بین بیش از ۴۵۰ نماد در این هفته قرمزپوش بودند. این نمادها که بیشتر آنها از جمله سهم های کوچک بودند. شاخص کل هموزن در هفته سوم اسفند تنها ۵۵۹ واحد رشد داشته است. سه روز در هفته شاخص کل هموزن منفی بوده است و دو روز نیز مثبت بوده است. اما در مجموع شاخص هموزن در این هفته رشد داشته است.

این شاخص در این هفته با یک دهم درصد رشدی که داشته است، می تواند هفته پایانی سال را نیز به صورت مثبت پشت سر بگذارد. بسیاری از تحلیلگران روند فروش و سود دهی شرکت ها در پاییز و زمستان سال جاری را بسیار خوب ارزیابی می کنند. اما روند فعلی بازار سرمایه که خروج پول حقیقی را نشان می دهد، همچنان نشان از ترس سهامداران برای انجام معامله را نشان می دهد.

شاخص کل هموزن در حالی بسیار اندک رشد داشته است که نمادهای شاخص ساز در این هفته مثبت بوده اند. این مساله نشان می دهد شاخص کل بر خلاف همه نمادها رشد داشته است. به عبارت دیگر، نمادهای شاخص ساز در این هفته بر خلاف همه بازار رشد داشته و شاخص کل را نیز مثبت کرده اند.

به نظر می رسد حمایت از بازار سرمایه در این هفته آغاز شده است. ولی حمایت از نمادهای شاخص ساز هنوز نتوانسته است روند مثبت را به همه بازار سرایت دهد. یعنی روند کل بازار سرمایه برخلاف تعدادی سهم خاص بوده است. سازمان بورس در صورتی که بخواهد از همه نمادها حمایت کند باید ابتدا حمایت خود را از سهام کوچک بازار انجام دهد و سپس به سراغ نمادهای بزرگ و دولتی برود.

افزایش ارزش بازار در معاملات هفته سوم اسفند

در معاملات این هفته ارزش بازار سرمایه رشد قابل توجهی داشته است. این روند که بر خلاف هفته های گذشته بوده است، نشان می دهد، با آغاز حمایت از بازار سرمایه توسط صندوق ها با درآمد ثابت، ارزش بازار سهام در ایران نیز رشد داشته است. اما در صورتی که دولت و سازمان بورس بخواهد این روند ادامه دار باشد، باید از همه نمادها حمایت خود را انجام دهد.

در کنار افزایش ارزش بازار سهام، دولت در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند نیز اوراق بدهی خود را به فروش رسانده است. در صورتی که این اوراق در سال جاری تمام شود، می توان امیدوار بود، شرکت های دولتی و صندوق ها با درآمد ثابت که موظف هستند بخشی از سرمایه خود را به این اوراق اختصاص دهند، شروع به خرید از بازار سرمایه کنند.

بازار سرمایه به دو دلیل عدم وجود نقدینگی در بازار و خروج پول حقیقی ها از بازار سرمایه و دامنه نوسان نامتقارن در صف فروش قفل شده است. افزایش ریسک نقدشوندگی در بازار سرمایه به دلایل گفته شده، بازار سرمایه را در حال رکود قرار داده است. ادامه روند موجود می تواند آینده بازار را از لحاظ ورود پول سهامداران خرد به شدت تهدید کند.

ادامه روند دامنه نوسان نامتقارن که مانع از تخلیه فشار فروش در بازار شده است، باید مورد بازبینی قرار گیرد. در صورت ادامه روند فعلی رکود در این بازار، سبب کاهش ارزش بازار خواهد شد.

منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط