بورس هفته از دو دوربین

عکس خبري -بورس هفته از دو دوربين

معاملات بورس در اولین هفته مهرماه با رشد ۶/ ۳‌درصدی شاخص به پایان رسید. بعد از دو هفته نزولی بالاخره سمت خرید بازار نیز تا حدودی فعال شد و قیمت عمومی سهام با لیدری پتروشیمی‌ها در مسیر رشد قرار گرفت.


به گزارش نما، به نظر می‌رسد این بار نیز عامل مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین نقش را در هدایت معاملات ایفا کرد. به نظر می‌رسد عدم‌بازگشت سریع به میز مذاکرات و برخی اظهارنظرها از سوی دو سمت، اهالی تالار شیشه‌ای را نسبت به شکل‌گیری یک توافق حداقل در کوتاه‌مدت ناامید کرده است. رشد تقاضا طی هفته گذشته نیز مرهون همین عامل بوده است؛ جایی که همین انتظارات در بازار ارز، نرخ دلار را به بالاتر از ۲۸‌هزار تومان رساند. بر همین اساس نیز عمده سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی روند عمومی قیمت‌ها طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند. هر چند هنوز هم چنددستگی در پیش‌بینی مسیر بورس به طرز قابل‌توجهی نمایان است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۰‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. اصلاح اخیر قیمت سهام که در برخی نمادها بیشتر از ۱۰‌درصد بود، زمینه را برای تحریک تقاضا فراهم کرده است. به‌ویژه آنکه برخلاف انتظارات نرخ دلار به سطح قابل‌توجهی رسیده است. رشد مجدد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت، با تاثیر بر نمادهای مرتبط در بازار سهام (کامودیتی‌محور و پالایشی) در صعود قیمت سهام موثر خواهد بود. در این میان افزایش احتمال حرکت سیاستگذار به سوی حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار و آزادسازی قیمت‌ها نیز به افزایش تقاضا در برخی از گروه‌ها منجر خواهد شد. موضوع اثرگذار دیگر در جلب توجه سهامداران گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای (۶ماهه) شرکت‌هاست که از نظر کارشناسان مطلوب ارزیابی شده‌اند. همچنین از لحاظ تحلیل‌های تکنیکال و نمودارهای مقاومت، عبور مجدد شاخص از کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی در بهبود تقاضای سهام موثر خواهد بود.

کم‌نوسان: ۴۵‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند با وجود عوامل حمایتی همچون نرخ ارز، تورم و سطوح قیمت‌ها در بازارهای جهانی، تقاضا محتاط خواهد بود؛ چرا که هر خبری حاکی از بازگشت یا عدم‌بازگشت ایران به میز مذاکره و نتایج حاصل از آن شرایط بازار سهام را به طور قابل‌توجهی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ضمن آنکه زمان بازگشت نیز از منظر سهامداران امری مهم خواهد بود. دراین شرایط نوعی از احتیاط و حرکت دست به عصا از سوی معامله‌گران مشاهده خواهد شد. امری که دلیل آن را باید در ترس و نگرانی سهامداران به‌ویژه بعد از تجربه تلخ سال گذشته جست‌وجو کرد. به طور کلی از دیدگاه این دسته از تحلیگران ابهامات و مشخص نبودن وضعیت آتی اقتصادی و سیاسی کشور، نوعی تردید و بی‌واکنشی در بازار حاکم خواهد کرد که نتیجه آن کاهش سطح فعالیت در بورس است. این عوامل در نهایت روند کم نوسانی را در معاملات سهام حاکم می‌کند.

نزولی: ۵‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی اما روند نماگر اصلی بورس را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند شرایط بازار سهام به گونه‌ای شده که بعد از هر رشدی انتظار اصلاح قیمت وجود دارد. چرا که به نظر می‌رسد در بیش از یک سال گذشته جو بی‌اعتمادی شدیدی در بازار وجود داشته و در این جو بی‌اعتمادی سهامداران وزن بیشتری به عوامل منفی نسبت به عوامل مثبت می‌دهد. در مجموع مادامی که ابهامات در این سطح قرار دارند، حرکت زیگزاکی روند غالب در معاملات سهام خواهد بود. از سوی دیگر سهامداران ریسک انتشار اوراق برای کسری بودجه را بالا ارزیابی می‌کنند و در واکنش به آن احتمالا در سمت فروش فعال شوند.

بورس هفته از نگاه سهامداران

صعودی: ۴۶‌درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران با ذکر عواملی مشابه تحلیلگران معتقدند فضای معاملات سهام بار دیگر شاهد ورود نقدینگی از سوی سهامداران به‌ویژه حقیقی‌ها خواهد بود. امری که به نظر می‌رسد تحت‌تاثیر صعود قیمت ارز و افزایش بهای نفت و دیگر کالاها در بازارهای جهانی همچنان رشد قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر افزایش احتمال حذف نرخ دولتی دلار برای غالب صنایع نیز در افزایش تقاضا اثرگذار خواهد بود. این موضوع منجر به تداوم رشد قیمت‌ها و بالطبع نماگر اصلی بازار سهام خواهد شد.

کم‌نوسان: ۳۰‌درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. تقابل فرصت‌های موجود در بازار سهام (روند نرخ ارز و روند بازارهای جهانی) و افزایش ریسک‌ها از آینده بورس (اصلاح شدید قیمت سهام به دنبال اصلاح نرخ ارز در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای) سهامداران را با نوعی بی‌واکنشی همراه کرده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در هفته جاری روند کم‌نوسانی را در پی بگیرد. همچنین عدم‌تعیین‌تکلیف در مورد انتخاب برخی افراد در مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی دولت نیز در محدود شدن فعالیت سهامداران موثر است.

نزولی: ۲۴‌درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای اقتصاد» معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این دسته از سهامداران می‌گویند رشد اخیر قیمت‌ها، فرصت شناسایی سود را به معامله‌گران داده است؛ امری که با توجه به میزان ریسک‌های موجود در بازار، نزول قیمت‌ها و شاخص بازار سهام را به دنبال خواهد داشت.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

۱۴۰۰/۷/۱۰

اخبار مرتبط