سید احسان اركانی در گفت‌و‌گو با نما:

بررسی اصلاح ارز 4200 تومانی در كمیسیون تلفیق بودجه 1401

عکس خبري -بررسي اصلاح ارز 4200 توماني در کميسيون تلفيق بودجه 1401

عضو كمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: رقم منابع آزاد شده از حذف 4200 تومانی در بودجه مشخص نشده است به تبع فرآیند هزینه كرد این منابع هم در بودجه نامعلوم است و باید در زمان بررسی بودجه 1401 به این موضوع پرداخته شود.

سید احسان ارکانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی «نما» در ارزیابی خود از حذف ارز 4200 تومانی گفت: عدد حاصل از حذف ارز 4200 تومانی باید به طور کامل در بودجه سال 1401 مشخص شود.

وی تاکید کرد: عدد حاصل از حذف ارز 4200 تومانی باید در جداول و ردیف‌های مشخص مدنظر قرار گیرد چه در قالب پرداخت یارانه مستقیم و چه در قالب پرداخت یارانه در راستای حمایت از تولید. برنامه حذف ارز 4200 تومانی باید به طور کامل به مجلس ارائه شود.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در حال حاضر رقم منابع آزاد شده از حذف 4200 تومانی در بودجه مشخص نشده است به تبع فرآیند هزینه کرد این منابع هم در بودجه مشخص نیست و باید در زمان بررسی بودجه 1401 به این موضوع پرداخته شود.

وی تاکید کرد: درخواست ما از کمیسیون تلفیق بودجه 1401 این است که اعداد و ارقام منابع ناشی از حذف ارز 4200 تومانی را به طور شفاف در بودجه مشخص کند و ردیف‌های این بودجه را هم مدنظر قرار دهد.

این نماینده مجلس بیان داشت: موضوع محاسبه حقوق بازنشتگان از میانگین دو سال آخر به میانگین سه سال آخر هم از جمله موضوعات مطرح شده در بودجه 1401 است که این مسئله هم باعث کاهش حقوق و دریافتی بازنشستگان می شود.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات تاکید کرد: همچنین موضوع افزایش سنوات بازنشستگی از 30 به 32 سال هم در بودجه مطرح بوده که این هم به شدت مورد مخالفت نمایندگان و اقشار کارگری است چراکه جای طرح قوانین دائمی در بودجه سالیانه نیست و دولت اگر می خواهد تغییری در این بخش داشته باشد باید لایحه ای جداگانه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

ارکانی با بیان اینکه متاسفانه اصلاح ساختار بودجه در بودجه 1401 به درستی اعمال نشده است،گفت: دوستان مدعی بودند که وقت کافی برای این مسئله نداشتند و با این حال برخی موضوعات را اعمال کرده‌اند. براساس آنچه که ما تاکنون بررسی کردیم دیدیم که احکامی که در قالب اصلاح ساختار بودجه در مجلس مصوب شده، به طور کلی عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: اگر مجلس به این مسئله ورود کند می تواند این اصلاحات را تا حد امکان در بودجه اعمال کند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط