نسخه چاپی

خشم آمریكا از رابطه روسیه و ایران/تكلیف خزر، 2016 مشخص می شود

نشریه روسی كامرسانت نوشت: در سال 2016 میلادی، وضعیت حقوقی دریای خزر مشخص خواهد شد.

به گزارش نما به نقل تیک، بار دیگر، در چارچوب اجلاس پنج کشور منطقه، تصاویب کنوانسیون به آینده موکول شد. ایران و ترکمنستان تواقفنامه مربوط به تقسیم بستر و فضای آبی دریای خزر را نه تصویب و نه رد کردند. آلکس موخین، کارشناس مسائل سیاسی، نتایج این اجلاس را تشریح می کند.

انتظاراتی که از اجلاس دریای خزر می رفت، به رغم بدبینی های کارشناسان که از مدتها پیش، به حرکات زیرکانه و پیچیده در روابط میان شرکت کنندگان آن خو گرفته اند، چندان بالا نبود. باید خاطر نشان کرد که به رغم فشار جدی که امروزه کشورهای غربی علیه روسیه اعمال می کنند، این اجلاس در آستارا خان – در خاک روسیه برگزار شد.

در جریان این اجلاس، میان ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور جدید ایران رابطه شخصی خاص برقرار شد، اگرچه پیش از این نیز در میان آنان، حسن تفاهم متقابلی برقرار بود. این اقدام چند منظوره، برای متشنج کردن اعصاب امریکا بود که خود نیز تلاش می کند سیستم ویژه خود را در روابط با ایران برقرار کند (اخیرا، تهران صادرات منابع انرژی زای خود به اتحادیه اروپا را پیشنهاد کرده است). احتمال دارد، روسیه نیز در این رابطه، قرارداد دو جانبه ای را با ایران منعقد کرده باشد.

طبعا، کشور میزبان تمامی تلاش خود را به کار برده، تا این دیدار، به حل و فصل اکثریت مسائل مربوط به تقسیم شعاع دریای خزر بینجامد. اما، این معجزه رخ نداد: حل و فصل اکثریت اختلاف نظرات ممکن نشد. به رغم ایراد سخنانی مبنی بر این که «طرفین در راه حل و فصل مشکلات گام بر می دارند»، در حقیقت، تا رسیدن به توافق بر سر کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی دریای خزر (بستر آن) راه طولانی در پیش است، اگرچه از حدود 20 سال پیش رسیدگی به این مساله در جریان است. از جمله این که تکلیف شعاع 15 مایلی دریایی از سمت ساحل، به علاوه شعاع 10 مایلی در فضای آبی مشخص شده است (باقی شعاع دریای خزر فعلا مشترک به حساب می آید).

این مسئله با مواضع و اختلاف نظراتی میان جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق (ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان) مرتبط است که یاران جدید آنها – امریکا و اتحادیه اروپا توانسته اند آتش آن را شعله ور سازند. امریکا و اتحادیه اروپا مخالف حل و فصل سریع این اختلاف نظرها هستند.

در این میان، باید خاطر نشان کرد که این اجلاس به رغم تلاش برای «به انزوا کشاندن» روسیه، بسیار سازنده بوده است. پیروزی معنوی روسیه و ایران نیز در این نکته بوده است که طی آن قرار بر این شد، امور منطقه خارج از حضور پایگاه های نظامی ناتو انجام پذیرند و به جای آن، این دو کشور به دنبال توسعه روابط تجاری میان خود باشند.

در حقیقت اینجا، از دور شدن هرچه ممکن از لبه خطرناک پرتگاه سخن در میان است که «جنگ تحریم ها» سیستم اقتصادی جهانی را به سوی آن سوق می دهد. ظاهرا، قدرت های حاشیه دریای خزر با حضور خود در این اجلاس نشان دادند که روسیه هنوز مواضع قدرتمند خود در منطقه را حفظ کرده است

۱۳۹۳/۷/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...